تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۲
جالب است ۰
مدیرعامل شرکت سبدگردان سرآمد بازار مطرح کرد:

عمق‌بخشی بازار سرمایه از مسیر افزایش شمار نهادهای مالی

افزایش شمار نهادهای مالی قطعاً به توسعه و عمق‌بخشی بازار سرمایه کمک می‌کند اما از آنجایی که صدور برخی مجوزها منوط به ارائه مدارک حرفه‌ای است باید موضوع آموزش برای تربیت نیروی متخصص نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.
عمق‌بخشی بازار سرمایه از مسیر افزایش شمار نهادهای مالی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مدیرعامل شرکت سبدگردان سرآمد بازار با اشاره به صدور مجوز تاسیس شرکت‌های کارگزاری و نیز توسعه نهادهای مالی همچون صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها گفت: تربیت نیروی انسانی مناسب همزمان با افزایش تعداد نهادهای مالی ضروری است. فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با بازار سرمایه اگرچه می‌توانند به این بازار کمک شایانی بکنند، اما از تجربه کافی برخوردار نیستند.

امیرحمزه مالمیر ادامه داد: سازمان بورس صدور برخی از مجوزها را به دارا بودن مدارک حرفه‌ای منوط کرده است. از این‌رو، لازم است همزمان با افزایش صدور مجوز تاسیس نهادهای مالی، اقدامات لازم به منظور آموزش و ارتقای کیفی نیروی انسانی متخصص و کاردان انجام گیرد.

وی نقش نیروی انسانی کاردان در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را مفید خواند و افزود: هرچه شمار تحلیل‌گران و نیروی انسانی با کیفیت در شرکت‌های سبدگردان و سایر نهادهای مالی بیشتر شود، سرمایه‌گذاران بیشتری تمایل پیدا می‌کنند به جای اینکه خودشان به صورت مستقیم وارد بازار شوند، از طریق این نهادها و به شیوه غیرمستقیم در بازار حضور پیدا کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت سبدگردان سرآمد بازار، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین شیوه ورود به بازار سرمایه برای افرادی است که از دانش و آگاهی لازم برخوردار نیستند اما می‌خواهند از منافع بازار سرمایه برخوردار شوند. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، افزون بر اینکه بازدهی معقولی برای این افراد ایجاد می‌کند، با تزریق منابع مالی به شرکت‌های تولیدی، به تولید، اشتغال‌زایی و نیز تعمیق بازار می‌انجامد.

وی با بیان اینکه افزایش نهادهای مالی به کیفیت بهتر در این نهادها می‌انجامد، خاطرنشان کرد: با افزایش شمار نهادهای مالی، رقابت، نقش ویژه‌ای در ارتقای کیفیت خدمات آنها ایفا خواهد کرد. بنابراین، نهاد مالی که از کیفیت برتر در خدمت‌رسانی، نیروی انسانی و نیز مدیریت دارایی بهتری برخوردار باشد، سرمایه‌گذاران بیشتری را به خود جذب می‌کند و به بازدهی بالاتری نیز می‌رسد.

مالمیر در همین راستا ادامه داد: رقابت میان شرکت‌های سبدگردانی که برگرفته از تحلیل‌های کارشناسانه و جذب مشتری باشد، به آنها در رشد و توسعه خود نیز کمک می‌کند. از این‌رو، این شرکت‌ها برای کسب موفقیت بیشتر و نیز استمرار حضور خود در بازار سرمایه یا مجبور می‎شوند ابعاد خود را گسترش دهند یا اگر شرکت‎‌های خردتری هستند با شرکت سبدگردان خرد دیگری ادغام شوند تا ضمن حرفه‌ای‌گری در بازار سرمایه به عمق‌بخشی و توسعه این بازار نیز کمک کنند.

«امین سبد»؛ شخص حقوقی به‌منظور شفافیت در عملکرد سبد

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرآمد بازار در بخش دیگر گفت‌وگوی خود با «سنا» با اشاره به اینکه براساس مقررات، حضور امین سبد برای سبدها الزامی است، اذعان داشت: تشکیل سبد یکی از ابزارهای اختصاصی در شرکت‌های سبدگردانی است. این شرکت‎ها از ابزارهای متنوع دیگری همچون صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق‌های مختلط و صندوق‌های سهامی برای طیف مختلفی از سرمایه‌گذاران برخوردارند. حضور امین سبد، تنها برای سبد الزامی شده است.

وی شفافیت در عملکرد سبد را از جمله پیامدهای مهم حضور امین سبد خواند و تصریح کرد: از آنجا که شرکت‌های سبدگردان به نیابت از سرمایه‌گذار به صورت مستقیم به خرید و فروش در بازار سرمایه می‌پردازد، لازم است هم برای سازمان بورس به عنوان رگولاتور و هم شخص سرمایه‌گذار اطمینان حاصل شود. به این منظور، شخص ثالثی که یک موسسه حسابرسی یا یک شخص حقوقی است به عنوان امین سبد با دریافت مجوز از سازمان بورس بر این فرایند نظارت می‌کند.

مالمیر نظارت بر تمامی پرداخت‌ها و دریافت‌ها در سبد سرمایه‌گذار را یکی از وظایف امین سبد برشمرد و ادامه داد: آمیخته نشدن منابع مالی مشتریان با یکدیگر، صرف نشدن سرمایه یک مشتری برای یک مشتری دیگر، معطل نشدن منابع مالی سرمایه‌گذاران در سبد، نظارت بر پرداخت‌های شرکت سبدگردان و کارگزاری از دیگر وظایف امین سبد است.

وی ادامه داد: افزون بر امین سبد، سازمان بورس هم بر عملکرد امین سبد و هم بر فعالیت شرکت‌های سبدگردانی نظارت دارد. همچنین، سرمایه‌گذار می‌تواند به صورت آنلاین وضعیت سبد خود را مشاهده کند، امکانی که خارج از شرکت‌های سبدگردانی برای سرمایه‌گذار وجود ندارد.

به گفته مدیرعامل شرکت سبدگردان سرآمد بازار، اگر میان سرمایه‌گذار و شرکت سبدگردان، اختلافی ایجاد شود، از آنجا که این یک موضوع تخصصی است، هیات داوری سازمان به این موضوع رسیدگی خواهد کرد و این موضوع افزون بر اینکه از هزینه‌‎های شکایت و رسیدگی می‌کاهد، سبب کاهش زمان رسیدگی نیز می‌شود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcivwav.t1azy2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما