تاریخ انتشار :شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۸
جالب است ۰
جهرمی گفت: بورس کالا در کشف قیمت‌ها از جمله نرخ سیمان نقشی ندارد و این عرضه و تقاضا است که تعیین کننده قیمت است.
معاملات سیمان در بورس کالا تا زمان افزایش عرضه‌ها، عدم تایید شد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بازار بورس کالا در خصوص این که علت افزایش قیمت سیمان و فولاد در بازار چیست؟ اظهار کرد:با توجه به قطعی برق عرضه فولاد و سیمان در دو هفته اخیر کاهش پیدا کرده است. در بورس کالا به طور متوسط در شمش فولادی تقریبا هفته ای 100 هزار تن عرضه داشته ایم که این مقدار در هفته گذشته به 11 هزار تن کاهش پیدا کرد. همین مقدار هم با توجه به کم بودن عرضه‌ها مورد تایید قرار نگرفت.

او افزود: اما در  سیمان، به هفته ای 600 هزار تن عرضه رسیده بودیم که متاسفانه در حال حاضر به 200 هزار تن کاهش پیدا کرده است. با توجه به اینکه زمانی که عرضه کاهش پیدا کند قیمت نیز افزایش پیدا می‌کند، تنها راه کنترل این موضوع افزایش عرضه است و موارد دیگر نه تنها کمک کننده نیست بلکه شرایط را پیچیده‌تر می‌کنند.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد:با کمک دولت، وصل شدن برق و بازگشت شرکت های فولادی و سیمانی به مدار تولید، عرضه‌ها افزایش پیدا می‌کند و قیمت‌ها تعدیل خواهد شد.

جهرمی در پاسخ با این پرسش که بورس کالا در رابطه با افزایش قیمت‌ها چه میزان نقش دارد گفت: بورس کالا در کشف قیمت‌ها نقشی ندارد و این عرضه و تقاضا است که تعیین کننده است. یعنی خریداران قیمت خود را اعلام می کنند و در بالاترین قیمت معامله صورت می‌گیرد. بورس کالا یک پلت فرم معاملاتی است و در تعیین و کشف قیمت نقشی ندارد.

این مقام مسئول درباره علت ابطال معاملات سیمان در روز شنبه گذشته 26 تیر ماه بیان کرد:به علت قطعی برق رفتار‌های هیجانی زیادی در بازار شکل گرفت و قیمت‌های بالایی ثبت شد که البته این قیمت‌ها در مقایسه با قیمت‌های خارج از بورس بالاتر بود و با توجه به صحبت‌های صورت گرفته برای افزایش عرضه‌ها تا زمانی که کشف قیمت‌های صحیح تری شکل گیرد، معاملات عدم تایید شد.

جهرمی در پاسخ به این سوال که باید چه اتفاقاتی رخ دهد که قیمت‌ها به سطوح سابق بازگردند؟ گفت:کسی نمی‌تواند در این رابطه اظهار نظر کند، زیرا که قیمت‌ها به عوامل مختلفی مانند انتظارت تورمی، تقاضا‌هایی که در آینده شکل خواهد گرفت، نرخ ارز و صادرات بستگی دارد. چیزی که مهم‌تر است این می‌تواند باشد که عرضه‌ها به شکل کامل، کافی و صحیح شکل انجام گیرد. موضوعی که در حال حاضر جدی ترین مشکل در عرضه محصولات سیمانی و فولادی است.

هدف از عرضه سلف سیمان تعدیل قیمت ها است
جهرمی در ادامه با اشاره به آغاز معاملات سلف سیمان در آینده نزدیک در بورس کالا گفت: عرضه سلف به این مفهوم است که شرکت ها می توانند فروش خود را برای یک تا دو ماه آینده انجام دهند و کسانی که به آن نیارمند هستند می توانند آن را خریداری کنند و زمان تحویل آن را دریافت کنند.

او افزود:عرضه سلف کمک به کاهش انتظارت بازار می کند و می تواند پاسخ گوی بخشی از نیازهای آینده باشد. در کل به این جهت عرضه سلف صورت می گیرد که قیمت ها تعدیل و تقاضا کنترل شود .

https://sarmayegozarionline.ir/vdchxinq.23nwqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما