تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۲۱
جالب است ۰
افزایش قیمت نفت می‌تواند باعث سرعت بخشیدن به جایگزینی وسایل نقلیه الکتریکی و بهبود شرایط اقلیمی شود.
افزایش قیمت نفت، سود یا زیان؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،تقاضای جهان برای نفت‌خام در ماه ژوئن به‌طور متوسط 3.2 میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با ماه قبل افزایش یافته‌است، اما افزایش تولید نفت‌خام نتوانسته با افزایش تقاضا همگام شود و باعث افزایش مداوم قیمت‌های بازار شده‌است.

آژانس بین المللی انرژی (IEA) هشدار داد که قیمت نفت که در اوایل ماه جاری میلادی با دو سوم افزایش به بالاترین سطح 77 دلار در هر بشکه رسیده است، ممکن‌ است افزایش یابد و منجر به نوسانات بازار شود مگر اینکه تولیدکنندگان بزرگ، نفت بیشتری استخراج کنند.

IEA  اظهار کرد: درحالی‌که افزایش قیمت‌ نفت می‌تواند سرعت حرکت به سوی حمل‌ونقل الکتریکی را افزایش دهد و به تسریع جایگزینی انرژی کمک کند، اما این افزایش می‌تواند روند بهبود اقتصادی، به‌ویژه در کشورهای درحال توسعه را نیز تحت‌ تاثیر قراردهد.

در حال حاضر، شهروندان آمریکایی برای پر کردن باک اتومبیل خود، به دلیل افزایش قیمت نفت، با قیمت‌های بسیار بالا مواجه هستند. قیمت هر گالن روز دوشنبه به بالاترین رقم 3.14 دلار رسید و تحلیلگران هشدار داده‌اند که قیمت می‌تواند به پنج دلار در هر گالن برسد.

در نتیجه، ارزان‌تر بودن قیمت استفاده از وسیله نقلیه الکتریکی ممکن است افراد بیشتری را ترغیب کند زودتر از زمان برنامه‌ریزی شده به سمت خودروهای الکتریکی متمایل شوند و این امر تلاش برای کاهش آلاینده‌های حاصل از حمل‌ونقل فسیلی را افزایش می‌دهد. اما افزایش قیمت سوخت می‌تواند باعث ایجاد تورم هزینه‌ای در کل اقتصاد جهانی، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه شود.

آژانس مستقر در پاریس در گزارش ماهانه بازار نفت خود به اعضاء اوپک و متحدانش (اوپک پلاس) مبنی بر عدم موفقیت در مذاکرات تولید نفت هشدار داد. به گزارش این آژانس بازار به دلیل افزایش تقاضا شرایط بدتری نسبت به سال گذشته و سقوط ناشی از کووید-19 پیدا خواهد کرد.

تقاضای نفت با شدیدترین شیب نرخ کاهشی خود از زمان جنگ جهانی دوم پس از شیوع ویروس کرونا، از 100 میلیون بشکه در روز به کمی بیش از 91 میلیون بشکه کاهش یافت. بر اساس گزارش قبلی IEA، افزایش تقاضا می‌تواند با سریع‌ترین نرخ ثبت‌شده به سطح قبل از همه‌گیری تا پایان سال 2022 باز گردد.

اوپک پلاس برای تعیین سرعت تولید کارتل نفت پس از قطع تولیدات تاریخی در سال گذشته، در هفته گذشته در این مورد گفت‌وگو کرد و انتظار می‌رود میزان تولید این کارتل از ماه آگوست فقط 400 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

در همین حال، IEA پیش‌بینی کرده است که تقاضای نفت بین جولای و سپتامبر می‌تواند به 3.3 میلیون بشکه در روز بیشتر از سه ماهه قبل برسد.

در اروپا، تقاضا برای حمل‌ونقل هوایی در ماه ژوئن به‌طور قابل‌توجهی رشد کرد و باعث افزایش تقاضا سوخت شد. به گفته مرکز اطلاعات نفت و گاز OGA، تعداد صندلی‌های رزرو شده در انگلیس 52 درصد در مقایسه با ماه مه افزایش یافته است، افزایش مشابهی در فرانسه (46 درصد)، آلمان (44درصد) و اسپانیا (53درصد) ثبت شده است.

به گفته IEA عدم انطباق بین افزایش تقاضا و کاهش سرعت تولید نفت در صورت عدم اطمینان در مورد عرضه آینده نفت اوپک پلاس، می‌تواند منجر به نوسانات بازار نفت شود. در نهایت، نوسانات در بازار نه به اطمینان از انتقال منظم و مطمئن انرژی کمک می‌کند و نه به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcc0iqm.2bqos8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین