تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۴
جالب است ۰
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ارزیابی‌های انجام شده از معاملات روز گذشته بازار نشان‌دهنده آن است که هیچگونه دلیل مشخصی برای بازگشت شاخص بورس به مدار نزولی وجود ندارد، بنابراین توقف و اصلاح موقت در روند صعودی بازار طبیعی است و این موضوع نباید برای سهامداران نگران‌کننده باشد.
اصلاح موقت در روند صعودی شاخص بورس، طبیعی است
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، مرتضی امیری درباره عوامل تاثیر گذار در ورود شاخص بورس به مدار نزولی در بازار روز گذشته، افزود: بازار اکنون در موقعیت مناسبی قرار دارد و خطری تهدیدکننده معاملات بورس نیست که بتواند در افت روز گذشته شاخص بورس تاثیرگذار باشد، بازار سهام طی چند روز وارد روند صعودی شد و به رشد معقولی دست پیدا کرد؛ بنابراین ایجاد چنین اصلاحی در بازار لازم بود و نباید آن را به عنوان خطری جدی در معاملات بازار تلقی کرد.

وی ادامه داد: ارزیابی های انجام شده از معاملات روز گذشته بازار نشان دهنده آن است که هیچگونه دلیل مشخصی برای بازگشت شاخص بورس به مدار نزولی وجود ندارد، زیرا اتفاق خاصی در دو روز اخیر رخ نداده است که بتواند بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد.

امیری خاطرنشان کرد: برخی نزدیک شدن شاخص بورس به مقاومت‌های تکنیکال را دلیل این عرضه‌ها می‌دانند اما  می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که پس از رشد نسبی شاخص بورس طی دو هفته اخیر، شاید طبیعی باشد که برخی از سهامداران اقدام به شناسایی سود کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در کنار سهامداران حقیقی که از ترس ضرر و زیان های احتمالی و ورود شاخص بورس به مدار نزولی اقدام به فروش بخشی از سهام خود در بازار کردند، بازارگردان‌ها و سهامداران حقوقی‌ در راستای تعادل بخشیدن به روند قیمتی، اقدام به عرضه سهام خود در تابلوی معاملات کردند که این موضوع در کنار تصمیم حقیقی ها زمینه ساز رفتار هیجانی سهامداران و فروش سهام در بازار شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند نزولی بازار تا کجا می تواند ادامه دار باشد، گفت: بازار بعد از اصلاح شدیدی که برای چند ماه متوالی تجربه کرد باعث ارزندگی قیمت سهام شرکت ها در بازار شد؛ بنابراین با توجه به وجود موقعیتی مناسب که برای سرمایه گذار در بورس ایجاد شده است سهامداران نباید در انتظار تداوم روند نزولی بازار برای روزهای آینده باشند.

امیری با بیان اینکه به نظر می‌رسد که بازار سرمایه به یک بلوغ و تعادل نسبی رسیده باشد، اظهار داشت: این روزها کمتر رفتارهای هیجانی از سوی فعالان بازار مشاهده می‌شود، به هر حال وجود این روند نزولی در کنار روندهای صعودی جزئی از ذات بازار سرمایه در همه بازارهای دنیا از جمله بازار سرمایه ایران است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اکنون و با عرضه‌های دو روز اخیر نمی توان عنوان «اصلاح» را به آن اطلاق کرد، چرا که درصد افت شاخص بسیار ناچیز بوده است اما باید منتظر روزهای آتی و اتفاقات مهم پیش رو در کشور مانند موضوع توافق احتمالی و تاثیر آن بر روی نرخ ارز بود تا بتوان نسبت به روند بازار در روزهای آینده پیش بینی دقیق تری را ارائه کرد.

وی به موقعیت فعلی معاملات بورس که سبب ترس سهامداران از روند نزولی شاخص بورس شده است، اشاره کرد و گفت: اکنون هیچ دلیلی برای ترس سهامداران از روند معاملات وجود ندارد، به خصوص که اگر فعالان بازار با بررسی و ارزیابی دقیق سهام حاضر در بازار و با علم به ارزنده بودن برخی از سهم ها، اقدام به خرید در بازار کرده باشند.

امیری ادامه داد: سهامداران نباید روند سال گذشته معاملات بورس را ملاک تصمیم گیری خود برای خرید سرمایه گذاری قرار دهند و گمان کنند که با خرید هر سهمی می توانند سود غافلگیر کننده ای را از این بازار کسب کنند،  اکنون بازار به حدی بزرگ و هوشمند شده است که نمی توان در انتخاب سهام بی گدار به آب زد و اقدام به خرید بدون تحلیل سهام در بازار کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: به طور معمول سهم‌هایی که با ارزشی بالاتر یا پایین‌تر از ارزش ذاتی خود در حال معامله هستند طی یک روند نوسانی به سمت ارزش ذاتی خود حرکت می‌کنند.

وی به اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و تاثیر آن در روند معاملات بورس اشاره کرد و گفت: مالیات بر عایدی سرمایه به صورت مستقیم تاثیری بر بازار سرمایه ندارد زیرا بازار سرمایه مشمول این قانون نبوده و سایر بازارها نظیر مسکن، خودرو، ارز و طلا را در بر می‌گیرد.

امیری خاطرنشان کرد: به طور غیرمستقیم و با توجه به جذاب بودن نسبی بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی می‌توان انتظار داشت که بخشی از منابع موجود در سایر بازارها نقد و به تدریج به سمت بازار سرمایه روانه شود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcauun0.49no615kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما