تاریخ انتشار :سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۸
جالب است ۰
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) شیوه نامه «شرایط صدور معافیت از حقوق ورودی ماشین آلات مستعمل ہند (غ) ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی» را و فهرست ۶۱ قلم ماشین آلات و تجهیزات وارداتی مشمول صدور معافیت گمرکی را به سازمان‌های صنعت معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب کرمان ابلاغ کرد.
 فهرست ماشین آلات مشمول معافیت گمرکی اعلام شد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)   پیرو بند (1) ابلاغیه وزیر صنعت با موضوع «مصوبه شماره یک بهبود فضای کسب و کار - مانع زدایی و پشتیبانی از تولید»،  شیوه نامه «شرایط صدور معافیت از حقوق ورودی ماشین آلات مستعمل بند (غ) ماده 119 قانون امور گمرکی» را جهت اجرا به سازمان‌های صنعت معدن و تجارت 31 استان و جنوب کرمان ابلاغ کرد.

در این ابلاغیه فهرست 61 قلم ماشین آلات و تجهیزات وارداتی مشمول صدور معافیت گمرکی موضوع ابلاغیه فوق الذکر و ماده (3) شیوه نامه مذکور، تنظیم شده توسط مرکز ساخت داخل ماشین سازی و تجهیزات که در حال حاضر ساخت داخل ندارد نیز به پیوست ارسال شده و اعلام شده که فهرست عدم ساخت ماشین آلات و تجهیزات در سامانه مدیریت فرایند هماهنگ بارگذاری شده و در صورت لزوم هر سه ماه یکبار توسط آن مرکز به روز رسانی خواهد شد.

در پایان هم خاطر نشان شده که سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانی مکلف به رعایت مفاد ابلاغیه و شیوه نامه موضوع این نامه بوده و مسئولیت حسن اجرای آن بر عهده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ذیربط است.

گفتنی است که بر اساس ماده 119 قانون امور گمرکی و تفاهم نامه بین گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، واحدهای تولیدی مجاز می‌توانند در صورت تائید عدم ساخت داخل از معافیت حقوق ورودی ماشین آلات استفاده کرده و در حداقل زمان ممکن ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید خود را از گمرک ترخیص کنند. البته براساس تعهدی که متقاضی ارائه می‌کند، باید ماشین آلات و مواد اولیه وارداتی را در محل واحد صنعتی موضوع پروانه نصب کند.

این در حالی است که انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) قبلا گفته بود بسیاری از شرکت‌ها بر اساس یکی از بندهای قانون امور گمرکی و بدون پرداخت حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده، ماشین آلاتی که در داخل ساخته می‌شود را هم به کشور وارد می‌کنند.

البته طبق اعلام سازمان صمت استان تهران، این سازمان از واحدهای تولیدی دارای مجوز صنعتی که از معافیت گمرکی ماشین آلات استفاده کرده‌اند بازرسی می‌کند و در صورت عدم استقرار ماشین آلاتی که از معافیت گمرکی استفاده کرده‌اند، در محل مجاز موضوع پروانه صنعتی عملکرد واحد صنعتی، به عنوان قاچاق محسوب می‌شود.

گفتنی است که تعداد ماشین آلات و ماشین آلات مستعمل مشمول معافیت گمرکی در دو ماهه امسال به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل 28.2 درصد و 169 درصد افزایش داشته است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjmyea.uqehozsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما