تاریخ انتشار :شنبه ۷ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۲
جالب است ۰
سفیر اسبق ایران در چین اظهار داشت: بیشترین موضوعی که در این سند مورد توجه قرار گرفته اقتصاد به معنای صنعت و تولید است. یعنی باید انتظار داشته باشیم که بعد از این سند سرمایه‌گذاری چینی‌ها در صنایع کشور ما افزایش یابد. الان هر سرمایه‌گذاری‌ در ایران به تحریم‌های بین‌المللی محدود است. کسی برای سرمایه‌گذاری در ایران ریسک نمی‌کند بنابراین اگر چنین اتفاقی بیافتد برداشت ما باید این باشد که اتفاق مثبتی رخ داده است.
باید منتظر سرمایه‌گذاری چینی‌ها در صنایع کشور باشیم
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،سید محمدحسین ملائک در مورد امضای سند جامع همکاری 25 ساله ایران و چین اظهار داشت: طبق آنچه من از نسخه چهار ماه پیش این سند می‌دانم؛ سند جامعی است برای اینکه به روابط دو کشور چارچوبی بدهد و از تنش‌هایی که ممکن است هنجارهای بین‌المللی مانند تحریم‌ها یا بعضی مقررات دست و پاگیر  ایجاد کند، جلوگیری می‌کند. بنابراین از نظر من این سند یک سند ملی خوب است.

وی در مورد واکنش‌های منفی به این اتفاق گفت: به نظر می‌رسد جو منفی علیه این سند به هماهنگی بین‌المللی سیاسی علیه چین مربوط می‌شود. اگر چین یک سطح نفوذ در یک کشور را به دست می‌آورد به این معنا است سطح نفوذ کشور معادلی در حال کاهش است. با توجه به نفوذ تاریخی غرب در ایران این یک واکنش طبیعی است.

سفیر اسبق ایران در چین با اشاره به واکنش‌ها در فضای مجازی تصریح کرد: مردم در برابر پدیده‌ها موضع‌گیری پیدا می‌کنند و ممکن است موافق یا مخالف باشند. موافقان در جریان اصلی حرکت می‌کنند و فکر می‌کنند که یک فرصت طبیعی بسیار قابل توجهی برای ایران در شرق آسیا به وجود آمده است و کشوری به میان آمده که قدرت هنجارسازی دارد و همچنین می‌تواند برای ایران تامین منابع داشته باشد و دلیلی ندارد که آن را ندیده بگیریم. مخالفان نیز احساس می‌کنند که اگر ما بتوانیم این رابطه را تنظیم کنیم احتمالا ما نتوانیم از زیر بار آن خلاص شویم و به اصطلاح گیر می‌افتیم. این موضوع از نظر سیاسی یک حساسیت منطقی است اما از نظر واقعیات با توجه به شرایطی که برای ایران و جمهوری اسلامی وجود دارد، حساسیت معتبری نیست.

وی افزود: وقتی فردی در یک صحرا است و مشکلات زیادی دارد اگر یک لیوان آب داشته باشد که در یک لیوان کثیف است به دلیل تمیز نبودن لیوان آن را از دست نمی‌دهد. ممکن است کاملا مطلوب نباشد و احتمالا مسائلی داشته باشد اما از آنجا که فرد در شرایط ویژه است این مسئله اعتبار ندارد بلکه باید این شرایط را رد کند و به پیش برود.

ملائک خاطرنشان کرد: واکنشی که از مردم در فضای مجازی می‌بینیم واکنش سیاسی جدی‌ نیست. ممکن است بسیاری از کسانی که می‌گویند چین بد است با چین از نظر اقتصادی کار کنند یا مصرف‌کننده کالاهای چین باشند.

وی همچنین اضافه کرد: ما باید واقع‌بین باشیم، به هرحال کشور ایران تحت محدودیت‌های بین‌المللی است. الان فرصتی دارد که این محدودیت‌ها را کم کند و خود را توسعه دهد البته این فرصت صد در صد نیست، تا حد متوسطی در چین و تا حد کمتری در روسیه و اوراسیا برای ایران وجود دارد. ما اگر  از این فرصت‌ها استفاده کنیم به نفع ما است. مخالفت‌هایی هم که وجود دارد بیشتر از جنس این است که ما از اینها خوش‌مان می‌آید و از آنها خوشمان نمی‌آید؛ منطق رقمی یا سیاسی ندارد.

وی در پاسخ به انتقاداتی که در مورد منتشر نشدن جزییات این سند می‌شود گفت: یک پیش‌نویس از این سند در سال گذشته منتشر شد که می‌تواند به کسانی که می‌خواهد آن را بررسی کنند کمک کند. منطقی هم نیست که قبل از آنکه یک سند به امضا برسد و مراحل تصویبی خود را پشت سر بگذارد به بحث عمومی گذاشته شود. حتی در سوییس هم چنین اتفاقی نمی‌افتد که هفته‌ای یک بار رفراندوم بگذارند.

ملائک با اشاره به حوزه معادن بیان کرد: معادن جزو بخش‌های توسعه نیافته کشور است یعنی علی‌رغم همه بحث‌هایی که سازمان توسعه تجارت در طرح جامع توسعه استان‌ها دارد؛ هنوز در معادن خام‌فروشی در دستور کار است و یک سری سوداگر این کار را انجام می‌دهند. توسعه معادن به صورتی که اشتغال‌زایی شود و خام‌فروشی هم در آن کم و کمتر شود در این سند مورد توجه قرار گرفته است. برای این کار دو فاکتور سرمایه‌گذاری و تکنولوژی مورد نیاز است که چین هر دوی اینها را دارد.

وی افزود: بیشترین موضوعی که در این سند مورد توجه قرار گرفته اقتصاد به معنای صنعت و تولید است. یعنی باید انتظار داشته باشیم که بعد از این سند سرمایه‌گذاری چینی‌ها در صنایع کشور ما افزایش یابد. الان هر سرمایه‌گذاری‌ در ایران به تحریم‌های بین‌المللی محدود است. کسی برای سرمایه‌گذاری در ایران ریسک نمی‌کند بنابراین اگر چنین اتفاقی بیافتد برداشت ما باید این باشد که اتفاق مثبتی رخ داده است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcg339u.ak9uq4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما