تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۹
جالب است ۰
با انتشار صکوک منفعت صورت می گیرد؛

تامین مالی ۵۰ هزار میلیارد ریالی شرکت ملی نفت ایران

صکوک منفعت شرکت ملی نفت ایران یکشنبه و دوشنبه هفته آتی از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران عرضه خواهد شد.
تامین مالی ۵۰ هزار میلیارد ریالی شرکت ملی نفت ایران
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه با اعلام این مطلب گفت: بنا به درخواست شرکت ملی نفت ایران در خصوص تامین مالی از طریق انتشار صکوک منفعت، شرکت واسط مالی بهمن یکم(با مسئولیت محدود) به عنوان ناشر این اوراق تخصیص داده شد.

غلامرضا ابوترابی با اشاره به این موضوع که این اولین تامین مالی مستقیم شرکت ملی نفت ایران از طریق انتشار صکوک در بازار سرمایه است توضیح داد: بر اساس بند "ی" تبصره 5 قانون بودجه سال 1399 کشور، به وزارت نفت اجازه داده شد که از طریق شرکت های دولتی تابعه ذی ربط تا سقف معادل سه میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی (ریالی/ارزی) با تصویب هیات وزیران منتشر کند.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه افزود:  اوراق موضوع بند یاد شده برای بازپرداخت اصل و سود اوراق ارزی/ریالی سررسید شده تسهیلات بانکی و تضامین سررسید شده و همچنین بازپرداخت بدهی های سررسید شده به پیمانکاران قراردادهای بیع متقابل طرح های بالادستی نفت تعلق می گیرد و شرکت های مذکور موظفند اصل و سود اوراق منتشر شده را حداکثر تا پنج سال از محل منابع داخلی خود تسویه کنند. اوراق فروش نرفته این بند با تایید وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور قابل واگذاری به پیمانکاران/طلبکاران طرح ها است.

وی تصریح کرد: انتشار این اوراق به استناد قانون بودجه کل کشور صورت می پذیرد و مجوزهای لازم از مراجع ذی صلاح اخذ شده است؛ از این رو مشمول مفاد ماده 27 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران بوده و معاف از ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است.

ابوترابی در خصوص طرح تامین مالی شرکت ملی نفت ایران توضیح داد: در این اوراق، بخشی از درآمدهای حاصل از میدان گاز پارس جنوبی (شامل 20 حلقه چاه نفت، تاسیسات دریایی، تاسیسات پالایشگاهی موجود در خشکی و ...) به عنوان منافع مبنای انتشار صکوک مورد استفاده قرار می گیرند.

وی ادامه داد: نرخ سود علی الحساب این اوراق 18.5 درصد است که هر شش ماه یک بار توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عنوان عامل پرداخت به حساب دارندگان این اوراق واریز می شود و شرکت سرمایه گذاری اهداف بازپرداخت اصل و سود این اوراق را ضمانت کرده است. شایان ذکر است که دوره عمر این اوراق، 4 ساله بوده و از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران طی روزهای آتی منتشر می شود.

ابوترابی اظهار داشت: بازارگردانی و تعهد پذیره نویسی این اوراق بر عهده کنسرسیومی متشکل از شرکت های تامین سرمایه سپهر به حجم 30 هزار میلیارد ریال، تامین سرمایه امین و تامین سرمایه کاردان هر یک به حجم 10 هزار میلیارد ریال است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdceex8f.jh8fei9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما