تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۸
جالب است ۰
رییس سازمان توسعه تجارت مطرح کرد:

کاهش ۲۰ درصدی صادرات کشور در ۱۰ ماهه سال

مقررات زائد، تجارت را از ریل خارج می‌کند
رییس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: میزان صادرات ما در ۱۰ ماهه امسال ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته که بخشی از آن مربوط به شرایط حاصل از شیوع کرونا است.
کاهش ۲۰ درصدی صادرات کشور در ۱۰ ماهه سال
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، حمیدرضا زادبوم در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران اظهار کرد: فلسفه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران این است که تعامل ما را با خارج از کشور کاهش دهند اما صادرکنندگان در نوک این پیکان هستند. امروز حتی واردات ما نیز کمک کننده است چون 90 درصد واردات ما مواد اولیه و کالاهای اساسی هستند.

وی افزود: به رغم همه مشکلات که از سال 97 افزایش یافته، سال گذشته 41 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که 50 درصد آن از طریق بخش خصوصی خالص بوده است. از ابتدای سال 97 تا آذرماه سال 99 ، 63 میلیارد یورو صادرات داشتیم که 40 میلیارد یوروی آن به کشور بازگشته است. 50 درصد از این میزان مربوط به استان تهران بوده است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه تصریح کرد: بیشترین افزایش صادرات ما مربوط به خشکبار، مواد شوینده، تجهیزات و ... بوده است. میزان صادرات ما در 10 ماهه امسال 20 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته که بخشی از آن مربوط به شرایط حاصل از شیوع کرونا است.

وی خاطرنشان کرد: اتاق تهران می‌تواند در عرصه بین المللی نیز جایگاه بالاتری داشته باشد، امسال انتخاب صادرکننده نمونه در سطح ملی نیز به اتاق ایران سپرده شده است.

زادبوم همچنین خاطرنشان کرد: چهار درصد از نرخ بهره صادرکنندگان را از طریق بانک‌های توسعه صادرات و کشاورزی پرداخت خواهیم کرد.

رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه بیان کرد: هر گونه مقررات زائد، تجارت کشور را از ریل خارج می‌کند هر گونه یارانه صادراتی یا قانون زائد از ریل خارج کردن تجارت است، اما شرایط موجود باعث ایجاد این مقررات شده است.

وی افزود: از آبانماه با تشکیل کمیته اقدام ارزی در وزارت صمت رسیدگی به مشکلات تعهدات ارزی صادرکنندگان را آغاز کرده‌ایم. موافقت‌نامه موقت با اوراسیا نیز تمام شده و مذاکرات برای انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا در دست انجام است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcdzf05.yt05n6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما