تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۶
جالب است ۰
رییس پیشین سازمان بورس گفت: بازار سرمایه به راحتی قابلیت جذب سالیانه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان را دارد اما در ۵ماه این رقم بیش از ظرفیت بازار بود.
بازار سرمایه قابلیت جذب سالیانه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان را دارد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،حسن قالیباف اصل در جلسه تودیع و معارفه رییس سازمان بورس که عصر امروز در وزارت اقتصاد برگزار شد، با بیان اینکه، وزیر اقتصاد در 10ماه گذشته بیشتر از اهالی بازار سرمایه دلسوز و پیگیر تحولات آن بودند، گفت: وررود بنده به سازمان بورس مصادف با آزادسازی سهام عدالت و عرضه صندوقهای دولتی و ورود پر حجم سرمایه گذاران به بازار سرمایه بود. به واسطه رشد نقدینگی در سه ماهه ابتدای سال ناشی از چالش کرونا و حرکت آن به سمت بازار منجر به ورود120هزار میلیارد تومان پول جدید به بازار شد که این وضعیت بی سابقه بوده است. بازار سرمایه به راحتی قابلیت جذب سالیانه 150 هزار میلیارد را دارد اما در 5ماه این رقم بیش از ظرفیت بازار بود.

قالیباف گفت: ارزش بازار در شهریور ماه رشد چشم‌گیری داشت و شاخص کل حدود 154 درصد رشد کرد. همچنین شرکتهای موجود افزابش یافت. تعداد کدسهامدار از10 میلیون کد به 29میلیون مد افزایش یافت. همچنین تعداد کد بورسی با احتساب سهامداران عدالت به57میلیون کد میرسد‌.

وی افزود، سال قبل ارزش کل معاملات 1000هزار میلیارد تومان لود اما در ده ماه 4هزار هزار میلیارد تومان رشد کرده است. ابتدای سال بحث انتشار اوراق  بدون ضمانت بانکی تصویب شد که همین موضوع انتشار اوراق شرکتی را رشد داد. سال گذشته کل اپراق منتشر شده7500 میلیارد تومان بود اما امسال به 24هزار میلیارد تومان رسیده است. کل تامین مالی سال قبل200هزار میلیارد تومان بود اما امسال این رقم به 300هزار میلیارد تومان رسید.

رییس پیشین سازمان بورس با بیان اینکه، سال قبل 41 هزارمیلیارد تومان بود اما در ده ماه افزایش سرمایه شرکتها به 67هزار میلیارد تومان رسید، گفت: تقاضا از شرکتهای خارجی از در خصوص یهام پروژه محور ایجاد شده و یک شرکت روسی درخواست ثبت شرکت پروژه محور به ارزش 6000میلیارد تومان ثبت شده است‌.

سال قبل مجموع ارزش صندوقهای سرمایه‌گذاری حدود 200هزار میلیارد تومان بود اما امسال با مصوبات شورا عالی بورس، یعنی افزایش سقف صندوق ها از 10به50هزار میلیارد تومان منجر به افزایش ارزش صندوقها به 412 هزار میلیارد تومان شد.

این نشان میدهد که سرمایه گذاری غیر مستقیم مردم، مورد توجه بوده است. بر همین اساس، زمان صدور کد سبد گردانی از دو هفته به نیم روز کاهش یافته است. همچنین تعداد سبدگردانها از19 به59 افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه، در ابتدای سال تعداد صندوقها 227صندوق بود که به 260 افزایش یافته و39شرکت نیز مجوز موافقت اصولی دریافت کرده‌اند.

* سود سهام 100شرکت به صورت مستقیم و از طریق سجام پرداخت می‌شود

قالیباف اصل ادامه داد، امسال با وجود فراز و نشیب در بازار، نقد شوندگی قابل قبول بود و امکان نداشت سهمی یک ماه در صف فروش قفل باشد. این موضوع از طریق سبد گردانی و صندوق توسعه و تثبیت محقق شده است. از سوی دیگر کارمزد بازار سرمایه 50 درصد کاهش یافته است. تا به امروز 6000میلیارد تومان به صندوق توسعه برای بازارگردانی تزریق شده است.

وی افزود: همچنین امسال مصوبه اس برای انتشار ای پی اس ها داشتیم تا شفافیت افزایش و کشف قیمت بهتر انجام شود. شرکتها از اواخر بهمن باید عملیات اجرایی  انتشار eps را شروع کنند تا ,این ارقام در تابلو سهام درج شود.

رییس پیشین سارمان بورس گفت: برای اعمال اصلاحات بازار قرمز باز تعریف شده و دستورالعمل بازار هدف برای شرکتهای دانش بنیان و تازه تاسیس تصویب شده است‌. همچنین سطح بندی برای ورود مردم به بازار انجام خواهد شد و بر این اساس یک سری تستها از متقاضیان ورود به بازار اخذ خواهد شد.

قالیباف اصل گفت:  امروز بحث مجامع غیر حضوری یا الکترونیک در شرکت سپرده گذاری آماده شده و با امضای تفاهم نامه با سازمان ثبت این مجامع به شکل الکترونیک انجام می‌شود. بر اساس اخرین امار برای 100شرکت سود سهام از طریق سجام بدون‌نیاز به  مراجعه بانکها انجام میشود.

وی با بیان اینکه، سرعت پردازش برخی سامانه ها دو برابر شده و چهار میلیون نفر به صورت الکترونیکی احراز هویت شدند، گفت: امسال تفاهم نامه ای با معاونت پیشگیری قوه قضاییه منعقد شد و در این راستا  برای دو‌متخلف تنبیه متناسب از روشهایی مثل آموزش مجدد، در نظر گرفته شد.

وی در نهایت گفت: در این مدت همکاری تنگاتنگی با معاونت اقتصادی و وزارت خانه و آقای دهقان داشتیم. ایشان در مصوباتی که از مجلس در خصوص بازار سرمایه اخذ شد نقش پررنگی داشتند. ایشان اهل بازار سرمایه هستند و از حضور آقای دکتر دهقان ممنون هستم.

https://sarmayegozarionline.ir/vdchzwnq.23n-mdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما