تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۱۳
جالب است ۰
مرکز آمار ایران اعلام کرد:‌ نرخ تورم کالاهای صادراتی در سال ۹۸ به نسبت سال ۹۷ به میزان ۸.۴ واحد درصد افزایش یافت.
افزایش نرخ تورم کالاهای صادراتی در سال ۹۸
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده ­های ریالی در سال ١٣٩٨ نسبت به فصل قبل، ٨٧,٥ درصد است که در مقایسه با تورم سال ١٣٩٧ (برابر با ٧٩.٢ درصد) حدود ٨.٤ واحد درصد افزایش داشته است.

قیمت کالاهای صادراتی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله می‌باشد و تغییرات آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت کالاهای صادراتی تاکنون از کلیه کدهای تعرفه صادراتی کشور سال ١٣٩۰ (سال پایه) استفاده شده که پس از بررسی­ های به عمل آمده، سال ١٣٩٥ به عنوان سال پایه­ جدید آن در نظر گرفته شد و گزارش حاضر بر اساس کلیه کدهای تعرفه صادراتی کشور سال ١٣٩٥ (سال پایه جدید) ارائه می­ شود. روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران و طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) می‌باشد. نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای ٢۰ گروه‌ اصلی طبقه‌بندی HS قابل انتشار است و به تفکیک دلاری و ریالی محاسبه و منتشر می ­شود.

ذکر این نکته ضروری است که برای محاسبه شاخص سال ١٣٩٨ از داده  ­های مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است. لذا نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی بوده و استفاده از آن­ها بایستی با ملاحظه انجام شود. شایان ذکر است که پس از استخراج و ارائه­ی داده­های قطعی سال ١٣٩٨ توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، شاخص صادرات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام نهایی شاخص مربوط به این دوره مجدداً به صورت قطعی منتشر خواهد شد.

تورم سالانه

تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده ­های ریالی در سال ١٣٩٨ نسبت به فصل قبل، ٨٧,٥ درصد است که در مقایسه با تورم سال١٣٩٧ (برابر با ٧٩.٢  درصد) حدود ٨.٤ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده ­های دلاری نیز در سال ١٣٩٨ نسبت به سال قبل، ٦.٤- درصد کاهش داشته که در مقایسه با تورم سال ١٣٩٧ (برابر با  ٢١.٥ درصد) حدود  ٢٨ واحد درصد کاهش داشته است. در گروه ­های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم در بخش ریالی مربوط به گروه «مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از این مواد » (٥٣,٩ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «دستگاه های اپتیک و عکاسی» (٤٧٣.۰ درصد) است.

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcenv8f.jh8poi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما