تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۹
جالب است ۰
رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفت: بی‌توجهی و نگاه دوگانه و تبعیض‌آمیز مسئولان به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی پذیرفتنی نیست.
نگاه تبعیض‌آمیز دولت به بازنشستگان تامین اجتماعی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،علی‌اصغر بیات  افزود: متأسفانه در شرایطی به سر می‌بریم که برای تأمین درخواست‌های حداقلی و مطالبات قانونی خود دچار مشکل و نگرانی هستیم و این حاصل نگاه دوگانه و تبعیض آمیز مسئولان به مشکلات بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی است.

وی ادامه داد: وضعیت کنونی مناسب شأن و منزلت کسانی نیست که بهترین سال‌های عمر خود را صرف سربلندی و سازندگی کشور کرده‌اند.

بیات گفت: برخی مسئولان با بی توجهی، بی تدبیری و غفلت خود نمک به زخم بازنشستگان و مستمری بگیران می‌پاشند.

وی همچنین با انتقاد از بی توجهی دولت و مجلس به مطالبات برحق و قانونی مستمری بگیران افزود: تورم افسار گسیخته، مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها برای همه هست. اما چرا باید بازنشستگان ما بیشترین سهم این مشکلات را به دوش بکشند؟ امروز بازنشستگان تأمین اجتماعی از هر زمان دیگری سرخورده و ناامیدند. روزی نیست که مشکلی بر مشکلاتشان اضافه نشود و صدای اعتراضشان شنیده نشود. چرا باید شاهد دوگانگی در اجرای یک قانون در صندوق‌های بازنشستگی باشیم؟

بیات یادآور شد: در موضوع افزایش مزد سال 99 که به نحو مؤثری بازنشستگان تأمین اجتماعی از آن متأثر هستند، اتفاقات عجیب و غریبی افتاد که هنوز هم تبعات زیانبار آن ادامه دارد.

وی اضافه کرد: افزایش غیر منطقی و غیر کارشناسی مزد که هیچ تناسبی با نرخ تورم، سبد معیشت و خط فقر نداشت، مشکلات معیشتی کارگران و بازنشستگان را چند برابر کرد. البته اجرای متناسب سازی به عنوان یک مطالبه 12 ساله که پس از خون دل خوردن‌های بسیار محقق شد، جای تقدیر و تشکر دارد. اما متأسفانه دولت روش اجرایی مناسبی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی نداشت. به عنوان مثال در صندوق بازنشستگی کشوری اجرای متناسب سازی به نحو قابل قبولی انجام شد. یعنی پوشش 90 درصدی حقوق مستمری بگیران بر اساس شاغلان انجام شد. اما در سازمان تأمین اجتماعی اگرچه از محاسبات و ساز و کارهای متفاوت بیمه‌ای در برقراری مستمری برخوردار است، انتظارات برآورده نشد و حتی اعتراضات هم بیشتر شد.

رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی یکی از بزرگترین طلبکاران دولت است و این طلب به دلیل اهمال، قانون گریزی و فرار از پرداخت تعهدات قانونی دولت به سازمان هر سال بیشتر و انباشته می‌شود. حتی با وجود این بدهی سنگین، در سال‌های گذشته برخی قوانین و تعهدات بیمه‌ای بدون پیش بینی بار مالی به سازمان تحمیل شد. البته این انتقاد به مجلس نیز وارد است.

وی خاطر نشان کرد: اگرچه بخشی از این بدهی‌ها در سال جاری به سازمان پرداخت شد و برای متناسب سازی هزینه شد، اما نحوه پیش بینی منابع برای تداوم آن در بودجه 1400 دارای ابهام است و آوردن چندین میهمان ناخوانده بر سر سفره طلب سازمان تأمین اجتماعی از دولت ما را نگران کرده است، چرا که بر اساس بررسی کارشناسان، سازمان تأمین اجتماعی به تنهایی مبلغ 80 هزار میلیارد تومان برای تداوم متناسب سازی در سال آینده نیاز دارد. این ایراد مهم در کلیات بودجه 1400 را بارها یادآور شدیم و جلساتی هم با نمایندگان مجلس در این خصوص برگزار کرده‌ایم. ما انتظار داریم کمیسیون تلفیق ورود جدی به این بحث داشته باشند و ایرادات را برطرف کنند.

بیات تاکید کرد: جمعیت چند میلیونی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی بویژه 60 درصد حداقل بگیران در وضعیت نابسامان و بغرنجی به سر می‌برند و در مسابقه وعده و وعیدهای توخالی و افزایش هزینه‌ها و تورم سرسام‌آور سرگردان و حیرانند. بسیاری از اقلام ضروری و مایحتاج اولیه زندگی و مواد غذایی از سفره آنها حذف شده است.

به گفته وی، طبق اعلام رسمی، خط فقر 9 میلیون تومان است و با این شرایط بودجه، امید چندانی به کنترل تورم در سال آینده هم نیست. حالا آقایان مسئول خودشان بدون بازی کردن با آمار و ارقام و واقع بینی بگویند چطور اقشار حداقل بگیر تأمین اجتماعی با این مبالغ ناچیز مستمری‌ها زندگی کنند؟ حتی با اجرای متناسب سازی و افزایش سالیانه مستمری بازنشستگان در سال آینده هم نمی‌توانیم دلخوش به بهبود اوضاع باشیم.

بیات خاطرنشان کرد: مهمترین درخواست بازنشستگان و مستمری بگیران در این شرایط دشوار اقتصادی توجه به وضعیت معیشتشان است و این انتظار زیادی نیست.

وی در پایان گفت: ما شرمنده روی بازنشستگان و مستمری بگیران بویژه حداقل بگیران هستیم و با وجود همه مشکلات تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت تا مشکلات آنها را کاهش دهیم.

https://sarmayegozarionline.ir/vdchx-nq.23n--dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما