تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۳
جالب است ۰
پس از این که شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ بازارهای جهانی را متلاطم کرد، انتظار می رود احیای اقتصادی چین، تقاضا برای پنج کالای مهم را در سال ۲۰۲۱ تقویت کند.
پنج بازار کالای مهم امسال چین کدامند؟
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،پنج کالای مهم در بازار چین هستند که در سال 2021 نباید از آنها غافل شد. این پنج کالا عبارتند از:

مس

سنگ آهن و فولاد در سال 2020 به دلیل رونق ساخت و ساز و تقاضای بخش تولیدی چین عملکرد درخشانی داشتند اما با عرضه واکسنهای کووید 19 که به احیای اقتصاد جهانی کمک خواهد کرد، فلزات پایه پرچمدار رشد همه فلزات در سال 2021 خواهند بود.

احتمالا مس به دلیل کاربرد گسترده ای که در ساخت و ساز، دستگاهها و شبکه های برق دارد، بیشترین افزایش قیمت را خواهد داشت و انتظار می رود قیمت آلومینیوم هم رشد کند.

دونگ هائو، مدیر موسسه تحقیقات کی آس در این باره گفت: در سال آینده خوش بینی بیشتری به فلزات پایه نسبت به فلزات آهنی داریم. فلزات آهنی به واسطه تقاضایی که برای آنها در ساخت زیرساخت وجود دارد، اتکای بیشتری به اقتصاد چین دارند. اما سال آینده احتمالا شاهد احیای گسترده اقتصاد جهانی خواهیم بود و فلزات پایه از این موضوع متنفع خواهند شد و تقاضا برای مس هم صعود می کند.

کنجاله سویا

پیش بینی می شود با احیای سریع پرورش خوک پس از معدوم سازی گسترده به دلیل شیوع تب خوکی آفریقایی در سالهای 2018 و 2019، کنجاله سویا پرتقاضاترین کالای کشاورزی در سال 2021 باشد.

سنگ آهن

سنگ آهن در سال 2020 از همه کالاها عملکرد بهتری داشت و تحت تاثیر تقاضای قوی چین، بیش از دو برابر افزایش قیمت یافت و به رکورد بالایی صعود کرد. قیمتها ممکن است در سال 2021 به اندازه سال 2020 رشد نکنند اما نگرانیهای عرضه در برزیل به همراه قوت گرفتن بخش تولید و ساخت و ساز چین نشان می دهد که این بازار همچنان فضا برای رشد دارد. هووی لی، اقتصاددان بانک OCBC در این باره اظهار کرد: تقاضای قوی کاربر نهایی برای فولاد و شاخصهای قوی املاک چین نشان می دهد که روند صعودی سنگ آهن ممکن است هنوز به پایان نرسیده باشد. وی انتظار دارد قیمتها در سه ماهه دوم سال 2021 تحت تاثیر تقاضا از سوی پروژه های زیرساخت چین به پیک خود برسند. اما عادی شدن عرضه از سوی برزیل و ملایم شدن تقاضای چین ممکن است قیمتهای سنگ آهن را تا پایان سال 2021 تحت فشار کاهشی قرار دهد.

نفت خام

قیمتهای نفت خام در آوریل سال 2020 که قرنطینه های وضع شده برای مقابله با شیوع کرونا، تقاضا را فلج کرد، برای نخستین بار منفی شدند. اگرچه تقاضا از آن بهبود پیدا کرده اما هنوز به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا احیا نشده است. بازار امید دارد با عرضه واکسنهای کووید 19، مصرف هم بهبود پیدا کند. با این حال گروه ANZ Research متذکر شده که موانعی پیش روی بازار نفت وجود دارد. بسیاری از دولتها محدودیتها را برای متوقف کردن شیوع مجدد بیماری تشدید کرده اند و واکسیناسیون جمعی و توزیع در حال انجام است اما زمان می برد.

طلا

طلا که همواره به عنوان یک دارایی امن شناخته شده است در سال 2020 که سرمایه گذاران در واکنش به ریزش ارزش دلار و موج تدابیر محرک مالی دولتهای جهان و بالا رفتن انتظارات تورمی به بازار این فلز ارزشمند سرازیر شدند، به رکورد بالای جدیدی صعود کرد. قیمت طلا از زمان اعلام ساخت واکسنها و آغاز توزیع آنها اندکی عقب نشینی داشت اما دورنمای این فلز در سال 2021 مثبت مانده است.

بر اساس گزارش رویترز، به گفته هووی لی، اگرچه بهبود ریسک پذیری ممکن است در ابتدا مانع درخشش طلا به عنوان یک دارایی امن شود اما ترکیبی از عوامل مختلف شامل دلار ضعیف، بازده اندک و رشد انتظارات تورمی قیمت طلا را به سطوح بالاتری هدایت خواهد کرد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcdxk05.yt09o6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما