تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۹
جالب است ۰
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران از رشد ۲۵ میلیارد دلاری ارزش تولیدات صنعت پتروشیمی تاپایان سال ۱۴۰۰ در کشور خبر داد.
رشد ۲۵ میلیارد دلاری ارزش تولیدات صنعت پتروشیمی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، بیژن نامدار زنگنه در گفت و گوی رادیویی در خصوص تولیدات صنعت پتروشیمی افزود: ارزش کل تولیدات صنعت پتروشیمی ایران قبل و بعد از انقلاب تا سال ۷۶ به یک میلیارد دلار در سال نمی‌رسید.

وی اظهارداشت: ارزش تولیدات صنعتی پتروشیمی در سال ۱۳۷۶ دو میلیارد دلار به قیمت پایه سال ۱۳۹۵ بود.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران گفت: قیمت‌های واقعی این تولیدات در سال مزبور یک میلیارد دلار بیشتر نبود. این مقدار در سال ۹۲ به نزدیک ۱۱ میلیارد دلار رسید که در سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار و با خیز بعدی در سال ۱۴۰۴ به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد.

نامدار زنگنه بیان داشت: صنعت پتروشیمی در سال ۱۳۴۲ با احداث یک کارخانه کود شیمیایی در مرودشت استان فارس فعالیت خود را در کشور آغاز کرد. روند رشد صنعت پتروشیمی تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران چندان چشمگیر نبود به عبارتی جهش اصلی این صنعت پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور رقم خورد.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران گفت: حقیقت مطلب اینکه با توسعه پارس جنوبی تصمیم گرفته شد توسعه صنعت پتروشیمی بصورت جدی در کشور دنبال شود، چون خوراک با ارزشی مثل اتان، میعانات گازی و گازمایع در پارس جنوبی تولید می‌شد.

وی افزود: سرمایه گذاری عظیمی برای نخستین بار همراه با توسعه میدان گازی و همزمان با آن در بخش پتروشیمی کشور کلید خورد و در ضمن یک سرمایه گذاری بسیار خوبی هم در بندر امام آغاز شد. مجموعه این سرمایه گذاری‌ها جهش اول صنعت پتروشیمی کشور را رقم زد.

وی ادامه داد: درآمد صنعت پتروشیمی ایران با جهش اول در سال ۹۲ به ۱۱ میلیارد دلار رسید و از سال ۹۲ با جهش دوم فعالیت‌ها و اقدامات صنعت پیگیری شد و با اتمام طرح‌ها تاپایان سال ۱۴۰۰ این درآمد به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و همچنین در قالب جهش سوم با برنامه ریزی‌های انجام شده و طرح‌های در دست اجرا این رقم به ۳۷ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۴ خواهد رسید.

وزیر نفت همچنین با اشاره به اینکه اگر امروز صنعت پتروشیمی در ایران وجود نداشت به زحمت کشور می‌توانست از شرایط تحریم عبور کند، گفت: بطورکلی در سال‌های تحریمی صنعت پتروشیمی کمک زیادی به تامین ارز، واردات کالاهای مورد نیاز کشور و همینطور تامین خوراک صنایع داخلی کرد. جدا ازاین صنعت پر افتخار پتروشیمی یکی از مصادیق جلوگیری از خام فروشی و ایجاد زنجیره ارزش در کشوراست.

نامدار زنگنه ضمن اشاره به عرضه ۵،۸ میلیارد دلار خوراک به صنایع داخلی اظهارداشت: این خوراک اغلب از طریق بورس تحویل صنایع می‌شود. خوشبختانه امروز کالاهای متنوعی در صنایع پائین دستی صنعت پتروشیمی کشور تولید می‌شود که بخشی به مصرف داخلی و قسمتی روی ریل صادرات قرار می‌گیرد.

وزیر نفت یادآورشد: این وزارتخانه در دوران تحریم همت و عزم خود را برای تداوم توسعه صنعت نفت به کار بسته و با اتکا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دستاوردهای بزرگی به‌دست آمده و جهش‌های صنعت پتروشیمی از جمله این دستاوردهای مهم است.





 

https://sarmayegozarionline.ir/vdciy5ay.t1aqw2bcct.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما