تاریخ انتشار :جمعه ۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۵
جالب است ۰
مدیر روابط عمومی و امرو بین الملل سازمان بورس:

پازل فرهنگ سازی بازار سرمایه، با رسانه تکمیل می شود

بازار سرمایه همواره به اصحاب رسانه وابسته است؛ نه در گذشته، حال و نه در آینده امکان جدایی رسانه از این بازار متصور نبوده و نیست و رسانه ها نه یک مهمان گذرا که خود جزئی از خانواده بازار سرمایه هستند.
پازل فرهنگ سازی بازار سرمایه، با رسانه تکمیل می شود
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، سیاوش وکیلی، مدیرروابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوارق بهادار ضمن بیان مطلب فوق در خصوص اهمیت نقش رسانه ها در حوزه بازار سرمایه گفت: امروز به رغم رشد خیره کننده بازار سرمایه از بسط فرهنگ سرمایه گذاری صحیح فاصله داریم. هرچند نهاد ناظر بازار سرمایه برنامه ریزی فرهنگی گسترده ای را آغاز کرده و این مسیر را ادامه می دهد، اما باید تاکید کنم فرآیند فرهنگ سازی در همه زمینه ها و عرصه ها از جمله بازار سرمایه بدون کمک و همراهی رسانه های جمعی مقدور نیست. امروز با توجه به تغییرات جدی و رشد فراگیر بازار سرمایه، بیش از هر زمان دیگری به رسانه های تاثیرگذار در حوزه بورس نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه کمیت، کیفیت، دقت و اعتبار اخبار از اهمیت بسزایی در بازار سرمایه برخوردار است، ادامه داد: بازار سرمایه مبتنی بر تبادل اطلاعات لحظه‌ای است و اخبار بر فعالیت‌ها و تصمیمات جاری سرمایه گذاران اثر گذار است.

این مدیر باسابقه بورسی با بیان اینکه رسانه ها رکن پایدار و بی بدیل بازار سرمایه هستند و بدون رسانه که نماینده واقعی افکار عمومی است، بنیان های این بازار تکمیل نمی شود، افزود: پایه داد و ستد در بازار سرمایه بر اساس تحلیل های عقلانی، علمی و منطقی است. از سوی دیگر افزایش بازدهی در بازار سرمایه به عمق و سطح تحلیل وابسته است. در این میان رسانه ها می توانند در همه حوزه ها از جمله اقتصاد و همچنین بازار سرمایه سطح تحلیل مخاطبین را ارتقا دهند و کم هزینه ترین ابزار انتقال اطلاعات هستند.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس اضافه کرد: آموزش فرهنگ داد و ستد بر اساس تحلیل، با تکیه بر توان و هدایت رسانه های جمعی محقق می شود و مسئولیت فرهنگ سازی آن بر دوش رسانه ها است؛ تنها با کمک خبرنگاران و رسانه های جمعی زمینه بسط مفاهیم بازار سرمایه در کشور هموار و فرهنگ سرمایه گذاری صحیح در سرتاسر ایران اسلامی فراگیر می شود. در واقع نقش رسانه‌ها از کارویژه ارتباط بین مردم و مسؤولان فراتر رفته و نقش‌های جدیدی مانند آموزش به خروجی کار آنها اضافه شده است.

مدیر روابط عمومی سازمان بورس ادامه داد: رسانه ها می توانند با راه اندازی کمپین های اطلاع رسانی در فضای مجازی و افزایش تولید محصولات سمعی و بصری به ارتقای سطح سواد مالی جامعه کمک و مزایای هدایت نقدینگی به بخش مولد اقتصاد و زیان بازار های غیر مولد را به مخاطبین منتقل کنند. این امر بخشی از رسالت رسانه ای آنها است و در ماده دوم قانون مطبوعات نیز به رسالت رسانه ای و ابعاد آن تاکید شده است.

سیاوش وکیلی با اشاره به آیه شریفه  "ن والقلم و مایسطرون"، افزود: البته رسانه ها در شرایط فعلی علاوه بر موضوع فرهنگ سازی و آموزش بیش از هر چیزی باید به صحت اخبار نیز توجه کنند. آموزش مقابله با اخبار جعلی و نحوه کسب اطلاعات صحیح از فضای مجازی یکی از مهمترین کارویژه های فرهنگ سازی رسانه است. رسانه ها می توانند چگونگی رویارویی با اخبار جعلی را به شکل گسترده به جامعه منتقل کنند.

وی افزود: اینکه سهامداران باید از چه مراجعی برای دسترسی به اخبار بازار استفاده کنند و کدام مراجع مخرب بازارسرمایه هستند نیز تنها از طریق رسانه به جامعه منتقل می شود.

مدیرروابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس با تاکید بر اینکه اخبار جعلی آفت بازار سرمایه است و  تنها در صورتی که شبکه های اجتماعی اخبار صحیح منتشر کنند در این بازار پایدار خواهند بود، گفت: انتشار شایعات در شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه به دیگران آسیب می زند هویت رسانه ای را نیز مخدوش می کند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcdzs05.yt09j6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما