تاریخ انتشار :جمعه ۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۳
جالب است ۰
مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، بررسی شد.
مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت،به شرح زیر است:

تجهیز منابع مالی 470هزار میلیارد تومانی از بستر بازار سرمایه

دویستمین جلسه شورای عالی بورس، روز دوم دی ماه با حضور اعضا برگزار شد که آمار تجهیز منابع مالی در بازار سرمایه و میزان انتشار ابزارهای تجهیز منابع مالی در این بازار از مهمترین محورهای این جلسه بود. دکتر حسن قالیباف اصل، سخنگوی شورای عالی بورس گفت: در دوره 9ماهه نخست سال جاری، بالغ بر 470هزار میلیارد تومان تجهیز منابع مالی از بستر بازار سرمایه صورت گرفته است. در این میان حدود 145هزار میلیارد تومان از رقم مزبور شامل تجهیز منابع مالی از محل بدهی بوده که شامل انتشار انواع ابزارها است. همچنین مابقی آن یعنی رقمی بیش از 325هزار میلیارد تومان به مجموع تجهیز منابع مالی از محل افزایش سرمایه و عرضه اولیه سهام شرکت ها، تاسیس شرکت های سهامی عام و اضافه ارزش صندوق ها اختصاص داشته است.

رفع ابهام کارگزاران بانکی از مورد دو صندوق و تامین سرمایه/ موافقت با 22سبدگردان

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس درباره ابهام کارگزاران بانکی در مورد نحوه تملک سهام دو نوع صندوق و تاسیس شرکت‌های تامین سرمایه، توضیح و از موافقت اصولی با 22 شرکت سبدگردان خبر داد. محمدرضا معتمد درباره ابهام کارگزاران وابسته به بانک ها در مورد نحوه تملک سهام دو صندوق با درآمد ثابت و بازارگردانی و مشارکت بانک ها در تاسیس شرکت‌های تامین سرمایه گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه (از 96 الی 1400)، نهادهای مالی وابسته به بانک ها، برای تاسیس صندوق ها باید از بانک مرکزی مجوز گرفته و به سازمان بورس ارایه می‌کردند.

فراخوان شرکت های دانش بنیان برای توسعه نرم افزاری بورس

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از شکستن رکورد تعداد معاملات بازار سرمایه در ماه جاری خبر داد و گفت: در اواسط آذر 4 میلیون و 100 هزار معامله با ارزش معاملاتی 30 هزار میلیارد تومان در سامانه معاملات به ثبت رسید. به گفته دهقان، سامانه ای که پیش از این در روزهای اوج بازار دچار مشکل و کندی می شد، در واقع پاسخگوی تراکنش ها بالا را نداشت؛ اما در یک سال و نیم گذشته بخش هایی از سامانه با تلاش تیم داخلی بومی سازی و بهبود داده شد؛ به نحوی که اکنون این سامانه حدود 16 هزار تراکنش در ثانیه و نزدیک به 4 میلیون معامله در روز را به شکل روان پوشش می دهد.

آیا بازارگردانی به اخلال در بازارسرمایه می‌انجامد؟

مدیر روابط عمومی سازمان بورس به قدمت 17 ساله عملیات بازارگردانی در بازار سرمایه ایران اشاره کرد و گفت: بازارگردان‌ها در 9 ماه گذشته 55 هزار میلیارد تومان سهام خریداری کرده‌اند و به میزان 27هزار میلیارد تومان سهام فروخته‌اند. سیاوش وکیلی درباره تأثیر و پیامدهای مصوبه 20 شهریور امسال شورای عالی بورس بر بازار سرمایه نیز گفت: از نظر ایجاد نهادهای بازارگردان آنچه طی این دو ماه رخ داد، بی‌سابقه بود. براین اساس، هم‌اکنون از بین حدود 650 نماد فعال در بازار سرمایه، 480 نماد دارای بازارگردان هستند که این موضوع می‌تواند موجب اطمینان خاطر سهامداران از نقدبودن سرمایه‌گذاری شود.

ارجاع تخلفات مرتبط با سهام عدالت به قوه قضائیه

رئیس کمیسیون انرژی از ارسال پرونده افرادی که از نحوه واگذاری و ترکیب سهام عدالت عدول کرده‌اند به دستگاه قضا در صورت موافقت نمایندگان خبر داد. محمدرضا پورابراهیمی در خصوص تصویب گزارش ماده 234 کمیسیون اقتصادی مرتبط با تخلفات سهام عدالت گفت: کمیسیون طی ماه‌های اخیر گزارشی با هدف بررسی نحوه واگذاری و اجرای قوانین و مقررات مرتبط با سهام عدالت تهیه کرد که به صحن علنی ارسال و درصورت موافقت، پرونده تمامی افرادی که در طول این سال‌ها از نحوه واگذاری و ترکیب سهام عدالت عدول کرده اند به دستگاه قضا ارسال خواهد شد.

توجیه اقتصادی، شرط تداوم عملیات بازارگردانی

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید گفت: فعالیت بازار گردانی به مانند سایر کسب و کارهای پایدار، باید دارای توجیه اقتصادی باشد. الزام ناشران یا سهامداران عمده آنها برای به کارگیری بازارگردان در تابلوی معاملات باید مدل تجاری سود آور داشته باشد و گرنه نمی تواند در بلند مدت به فعالیت خود ادامه دهد. احسان عسکری افزود:  مزیت های بازار گردانی به خصوص در کاهش نوسانات ناشی از هیجانات سرمایه گذاری و افزایش نقد شوندگی بر کسی پوشیده نیست، ولی باید در خصوص تامین منابع مالی مورد نیاز عملیات بازار گردانی برای ناشران یا سهامداران عمده آنها نیز دنبال راه حل بود.

دستورالعمل بازارگردانی اصلاح و به زودی ابلاغ می‌شود / بازار زمستانی نخواهد بود

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد و عضو هیات‌مدیره بورس تهران امروز در برنامه ای تلویزیونی به بررسی عملکرد بازار گردان‌ها در بازار سهام پرداخت و با تشریح مفهوم بازارگردانی در بازار سرمایه، اهداف این فعالیت را در بازار تبیین کرد. به گفته جواد عشقی‌نژاد، امروز ارزش صندوق‌های بازارگردانی بازار نزدیک به 55 هزار میلیارد تومان است که حجم بسیار خوبی، این حجم با هدف همراهی با نوسان‌های بازار و افزایش نقدشوندگی برای همه بازار اعم از سهام بزرگ و کوچک ایجاد شده است.

آثار نوسانات نرخ ارز بر بازار سرمایه و صنایع / کدام صنایع اثرپذیری بیشتری از دلار دارند

کوروش شمس در برنامه امروزِ به وقت تحلیل از شبکه تلویزیونی "ایران کالا" که با موضوع «بررسی آثار نوسانات نرخ ارز بر بازار سرمایه و صنایع» پخش شد، گفت: در خصوص بحث دلار و بازار سرمایه از نقطه نظر ارزش بازار، عمده ارزش بازار به شرکت‌های پتروشیمی، فولادی، صنعتی، پالایشی و ... مربوط می‌شود که عموما دلار محوراند. این شرکت‌ها اغلب صادراتی هستند یا نرخ ارز بر قیمت فروش آن‌ها اثر می‌گذارد، از این رو تغییرات نرخ ارز بر کلیت بازار سرمایه کشور ما به شدت اثرگذار است. به گفته مدیرعامل سبدگردان پاداش سرمایه، از آنجاییکه شرکت‌های دارای ارزشِ بازارِ تاثیرگذار در بازارسرمایه عمدتا دلار محور هستند، از این رو نوسانات قیمت دلار به طور کلی بر بازارسرمایه اثرگذار است.

صعود شاخص با شیب ملایم

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات ، رشد قیمت کامودیتی ها را یک اتفاق خوشایند برای بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: بیش از نیمی از شرکت های موجود در بورس کامودیتی محور هستند و از نرخ های جهانی تاثیرپذیری دارند، پس صعود ملایم قیمت های جهانی، بازخورد مثبتی برای این شرکت ها دارد. محمد ثریانژاد اظهار داشت: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پایان رسیده ، نرخ ارز کماکان نوسان متعادل دارد، قیمت های جهانی با توجه به زمزمه های کشف واکسن کرونا صعودی شده و به طور کلی اقتصاد جهانی دوباره در حال احیا است، همه این عوامل مجموعه ای از وقایع مثبت برای بازار سرمایه تلقی می شوند.

چرا سهامداران به سهام خرد گرایش دارند؟ / ریسک‌ها و خطرات کدامند؟

نوید خاندوزی در بررسی گرایش برخی سهامداران به سهم‌های کوچک گفت: به نظر من این رفتار ناشی از یک اتفاق در بازار است، زمانیکه سهام شرکت‌های بنیادی در بازار با رفتارهای خاص یا اشتباهِ حقوقی‌ها یا سایر سهامدارانشان با چالش‌هایی مواجه می شوند یا ابهاماتی در داخل این شرکت‌ها وجود دارد، سهامداران به سمت سهم های خرد و کوچک متمایل می شوند. مدیر سرمایه‌گذاری بیمه کوثر تاکید کرد برای داشتن معاملات موفق، شرکت‌ها را فارغ از بزرگ و کوچک بودن نگاه کنید و به سراغ بررسی وضعیت بنیادی و ارزندگی آنها بروید.

اغلب منتقدان، شناخت درستی از مأموریت بازارگردان ها ندارند

به گفته مدیرعامل کارگزاری صباتامین،هدف و ذات بازارگردان‌ها به‌گونه‌ای تعریف‌شده که نقدشوندگی را تأمین کنند که بعضاً منجر به گرفتن نوسان بین امروز و فردا می‌شود. اما بررسی آماری خریدوفروش‌ها منتشرشده، گویای این واقعیت است که عملکرد بازارگردان‌ها مبتنی بر نوسان‌گیری نیست. وحید حسن‌پور گفت: اتهاماتی که برخی رسانه‌ها در قالب «نقد» به بازار گردان ها مطرح می‌کنند، اغلب، ناشی از شناخت نادقیق و حتی نادرست منتقدان، از ماهیت و مأموریت بازار گردان ها است.

دولت باید از ارز چند نرخی عبور کند/ لزوم واگذاری تعیین نرخ ارز به بورس و صرافی ها

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر ارز چند نرخی به عنوان یکی از ایرادات تکرار شونده در بودجه سال‌های اخیر تصریح کرد: نظام ارز چند نرخی می تواند منابع ارزی دولت را هدر دهد. همایون دارابی  استفاده از یارانه نقدی و کالایی را راه پیش روی دولت در حمایت از تولید کنندگان دانست و خاطرنشان کرد: واردات کالاهای اساسی و دارو با ارز دولتی، از کشور قاچاق می‌شود و نتیجه ای برای فعالان اقتصادی ندارد. امسال در برخی ماه ها، نرخ نیمایی مورد استفاده بازار تا 30درصد کمتر از نرخ بازار آزاد بود که این موضوع، تنبیهی سخت برای صادرکنندگان به شمار می رود.

همه راه‌های سرمایه‌گذاری به بورس ختم می‌شوند

به گفته فردین آقابزرگی، بازدهی بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی و جایگاه جدید آن در اقتصاد ملی از مهمترین مزیت های این بازار در شرایط فعلی است و همه راه‌های سرمایه‌گذاری به بورس ختم می‌شوند. این تحلیلگر ارشد بازارسرمایه تصریح کرد: به عنوان مثال در اغلب بازارهای مالی دنیا به ندرت مشاهده می شود که افراد بلافاصله بعد از دریافت کد بورسی به طور مستقیم وارد فرآیند خرید و فروش سهامداری شوند. در بورس پکن سرمایه گذاران پس 12 ماه دوره انتظار و کسب تجارب لازم مقدمه ورود به بازارهای مالی را پیدا می کنند.

بازارگردانی، ابزاری در مسیر سازندگی بازار

مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری کاریزما ضمن مثبت ارزیابی کردن وجود بازارگردان ها در بازارسرمایه بیان کرد: بازارگردانی یک نهاد نوپا است که به طور قطع در سال های اولیه خود باید مورد نقد قرار بگیرد، اصلاحاتی بر روی آن انجام شود و تقویت پیدا کند تا به این ترتیب در سال های آینده بر آثار مثبت آن افزوده شود، هرچند که تا این لحظه نیز دارای اثرات سازنده خوب و مناسبی در بازار بوده است. خسروشاهی توضیح داد: تفسیر این جمله آن است که بازارگردان در هر قیمتی باید نقدشوندگی را برای سرمایه­ گذاران تسهیل کند. به دیگر سخن با کمترین اختلاف بین مظنه ­های خرید و فروش (تحدید دامنه نوسان) و البته تا حدی که امکان دارد نقدشوندگی سهم حفظ شود؛ حال در بازاری که حد نوسان وجود دارد، بازارگردان تا حد امکان باید از تشکیل صف جلوگیری کند یا تا حد امکان به تعادل نسبی آن کمک کند.

حرکت بازار به سوی تعادل است

موسی احمدی اظهار داشت: به نظر می‌رسد در حال حاضر بازار سرمایه در حال حرکت به سمت تعادل است که با وجود و فعالیت بازارگردان‌ها این موضوع تقویت شده است. این تحلیلگر مالی و مدرس دانشگاه توضیح داد:  در سال گذشته، کاهش تقاضا در بازارهای جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا عامل اصلی رکودی بود که تمامی بازارهای دنیا را در بر گرفته بود و در هفته‌های اخیر، با انتشار اخبار مربوط به حل‌شدن عامل بحران و بازگشت فضای تجارت جهانی، رونق حمل و نقل جهانی، افزایش تقاضای کامودیتی و افت شاخص دلار به دلیل سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا، زمینه‌هایی برای حرکت مثبت بازار در آینده فراهم شده است.

بیم و امیدهای سه ماه پایانی سال در بازار سرمایه

نوید خاندوزی، با اشاره به اینکه در فصل زمستان غالبا فرصت‌های مثبت پیش روی بازار بسیار بیشتر از تهدیدهاست، گفت: طی هفته‌های اخیر چند اتفاق خوب در بازار رخ داده است. نخستین اتفاق مثبت کاهش ریسک سیاسی و اتفاق مثبت بعدی نیز ثبات نسبی ارز است که برای بازار سرمایه بسیار مهم است. مدیر سرمایه‌گذاری بیمه کوثر به چالش‌ها و تهدیدهای بازار پرداخت و اظهار داشت: بازار سرمایه سه ماه مبهم را تا پایان سال پیش رو دارد که بیم و امید را کنار هم تجربه می‌کند. نگرانی از عدم تحقق خوش‌بینی‌های سیاسی می تواند بازار ارز را از آرامش دور و دچار تلاطم کند.

بازارگردانی با تمامی نواقص آن مفید است

محمدمهدی ناسوتی فرد در خصوص روند بازارگردانی گفت: به نظر می‌رسد حضور بازارگردان در بازار سرمایه ما مفید باشد. البته اگر بعضی اوقات شرکت‌ها در بازارگردانی نامناسب عمل می‌کنند بحث دیگری است؛ اما در مجموع، هر فعل و انفعالی که باعث افزایش نقدشوندگی بازار شود، ضروری است. این کارشناس بازار در خصوص انتقادهایی که به عمل بازارگردانی در روزهای اخیر شد، اشاره کرد و افزود: هر فعلی که در بازار روی دهد به هر حال منتقدین و مشوقینی دارد. اما این جمله که بازارگردانان از سهامداران حقیقی نوسان می‌گیرند اشتباه است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdciqpay.t1aqy2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما