تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
جالب است ۰
بازار در هفته ای که گذشت..
بازار در هفته ای که گذشت..

رشد چشمگیر شاخص سهام در هفته های گذشته وامدار حرکت قدرتمند گروه فلزی- معدنی بود. با انتشار وضعیت کشور چین در زمینه آمارهای کلان اقتصادی کمی بازار کامودیتی عقبگرد کرده است. مس و روی منفی شدیدی در این هفته تجربه کردند به طوری که مس از 6950 دلار به 6500 دلار سقوط کرد.

احتمال اصلاح قیمتی در نمادهای کالایی به تبع اصلاح قیمت های جهانی فلزات در کنار نزدیک شدن به زمان اعلام کنگره در تأیید یا عدم تأیید برجام در نهایت شاخص کل بورس را به سمت اصلاح سوق داده اند.

صعود چشمگیر قیمت‌ها در هفته های گذشته با عبور شاخص از قله تاریخی و دو کانال شکنی در مسیر صعودی همراه بود. پیش از این نیز شاخص سهام از ابتدای تابستان رشد مناسبی را تجربه کرده بود. این رشد اما چندان متوازن نبود. این افزایش قیمت سهام در نمادهای کالایی بود که موجب صعود شاخص سهام شد. دیگر صنایع اما از این روند صعودی جاماندند. به عبارت دیگر، رکوردشکنی‌های اخیر بورس تهران تحت تاثیر نمادهای کالایی شکل گرفت. در این میان گروهی از کارشناسان معتقد بودند پس از رکورد شکنی‌های اخیر، رونق بورس بستگی زیادی به رشد قیمت نمادهایی دارد که در دوره رونق تغییر خاصی را تجربه نکرده بودند. به بیان ساده‌تر، تداوم رونق بورس در گرو رشد قیمت سهام سایر گروه‌های پرپتانسیل عنوان می‌شد. این امر می‌تواند شیفت نقدینگی از سوی گروه‌های کالایی به دیگر گروه‌ها را به همراه داشته باشد. پالس نخست از این شیفت نقدینگی، دیروز با صدرنشینی گروه خودرو ارسال شد. در این میان باید دو موضوع را به دقت بررسی کرد.

الف) ممکن است چرخش نقدینگی به سمت صنایع جامانده از دوران رونق بورس مقطعی باشد و پس از آن نیز باز کالایی‌ها مورد توجه قرار بگیرند (مشابه نوسانات این گروه‌ها در تابستان). ب) این احتمال نیز وجود دارد که این صنایع تا مدتی مورد توجه بازار قرار گیرند که باید دید در هفته های آتی چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

مهمترین اخبار سیاسی..

 ترامپ قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت..

علی‌رغم هشدار‌های سران کشور‌های منطقه و جهان، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد بیت‌المقدس را پایتخت اسرائیل می‌داند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌رغم هشدارهای سران کشورهای منطقه و جهان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در یک سخنرانی رسمی در کاخ سفید اعلام کرد بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد.

 

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه مدعی شد تصمیم او برای اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل اقدامی است که باید پیش از اینها برای پیشبرد صلح و دستیابی به صلحی ماندگار صورت می‌گرفت. وی گفت: ما در کنگره قرار شد که اورشلیم (بیت المقدس) را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت بشناسیم اما همه روسای جمهور آمریکا آن را به تعویق انداختند. ولی اکنون زمان آن رسیده که به طور رسمی اورشلیم را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت بشناسیم. ترامپ مدعی شد: اسراییل حق دارد که پایتخت خودش را انتخاب کند. این یک حقیقت است. اورشلیم (بیت المقدس) تنها قلب تمام مذاهب نیست بلکه الان قلب یکی از موفق‌ترین دموکراسی‌های دنیا (اسراییل) است.

ترامپ همچنین افزود: من از وزارت خارجه آمریکا خواسته‌ام که برای اجرای قانونی که 20 سال اجرا نشده است، به سرعت برنامه انتقال سفارت مان به بیت المقدس را آغاز کند. ایالات متحده از تشکیل دو کشور در فلسطین در صورت موافقت دو طرف حمایت می کند. 

 

در بازارهای کالایی چه خبر..

نفت: افزایش غیرمنتظره موجودی ذخایر نفت خام آمریکا منجر به کاهش بیشتر قیمت نفت خام در هفته گذشته شد. بدین ترتیب در روز سه شنبه قیمت پایانی نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژانویه با 23 سنت کاهش در سطح 63.6 دلاری قرار گرفت. اما در پایان هفته با توجه به توافق اوپک همچنان نفت مثبت بود و نفت سبک آمریکا در محدوده قیمتی 57.6 دلار قیمت خورد.

شاخص دلار: ایندکس دلار سه شنبه و همزمان با تصویب لایحه مالیاتها در مجلس سنا افزایش قابل توجه داشت و اثرات دعوی سیاسی آمریکا در روز جمعه بر سر ارتباط با روسیه را جبران کرد. فعالان بازار ارز اعتقاد دارند که کاهش مالیاتهای شرکتها از 35% فعلی به سطح 20%-22% تورم زا بوده و لذا انتظار حرکت فدرال رزرو به سمت رشد سریعتر بهره در آینده را دارند.

سنگ آهن: بانک CreditSwiss روز چهارشنبه پیش بینی قیمت سنگ آهن را در سال 2017 معادل 3% و در سه ماه اول 2018 معادل 17% افزایش داد که دلیل این امر را مارجین بالای فولادسازان و تقاضای چین می داند.

قیمت سنگ آهن در بنادر چین روز جمعه یک رشد 3.65 دلاری داشت و مجددا به مرز 70 برگشت و عمده کاهش قیمت میان هفته جبران شد. در بورس دالیان نیز قیمتها 1.8دلار افزایش و به 76.5دلار رسید.

موجودی هفتگی 44 بندر چین نیز با رشد هفتگی790 هزار تن به 141.1 میلیون تن افزایش یافت که نزدیک به بالاترین سطح 4 ماه گذشته بوده و بعنوان مانع برای رشد قیمتها همراستای فولاد عمل میکند. جهت اطلاع چینیها در مجموع 11 ماه 2017 بیش از 990.7 میلیون تن سنگ آهن وارد کرده اند که رشد 6%سالانه دارد

فولاد:   قیمتها طی 2 هفته بیش از 10% رشد داشته و انتظار یک عقبگرد موقت وجود دارد. لکن فضای عمومی رشد قیمت با توجه به کاهش تولید فولاد چین و افزایش قیمت زغالسنگ، مثبت و رو به بالا خواهد بود. شرکت Rizhao چهارشنبه قیمت خرید کک مورد نیاز خود را 15$ افزایش داد که به معنی تقویت قیمت فولاد در روزهای آتی خواهد بود.

مس و روی: در خصوص قیمت مس موجودی انبارهای LME در هفته گذشته رشد 6 درصدی داشت که در کنار تقویت ایندکس دلار شرایط برای کاهش قیمت فراهم شد و باعث تنش در بازارهای بین المللی بود. مس در هفته جاری کاهش بیش از 8 درصدی را تجربه نمود.

در خصوص فلز روی با اینکه قیمت منفی بیش از 7 درصدی را در هفته جاری تجربه نمود، اما جدیدترین پیش‌بینی ها نشان از تداوم کمبود عرضه در سال 2018 دارد. وضعیت سال 2019 اندکی مثبت و در ادامه بعد از آن بطور مداوم تا 2022 مجددا کمبود عرضه خواهیم داشت.

تدبیر سیاست گذاری ارزی تاکنون..

هرچند برای کارشناسان بازار ارز، امری آشکار بود که دولت با وجود کسری بودجه و سپری کردن دوران عسرت، به‌دلیل تبعات اقتصادی - سیاسی، تمایلی به افزایش نرخ ارز ندارد، صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهوری در جریان گزارش ۱۰۰ روزه به ملت درخصوص نرخ ارز تایید مجددی بر این موضع بود. فارغ از آنکه چه کسی بر مسند قدرت باشد، دولت در ایران تمایلی به افزایش نرخ ارز نداشته و نخواهد داشت.

دولت‌ها همواره برای کسب درآمد ریالی بیشتر، راه‌های دیگری را که کمتر مورد توجه عموم بوده در اولویت خود قرار می‌دهند.

بنابراین اگر امروز قیمت در بازار صعودی است، مقتضای شرایط اقتصاد بدون خواست دولت است. برخلاف آنچه در شوک‌های قیمتی سال‌های ۹۰ و ۹۱ شاهدش بودیم و بانک مرکزی کاملا در برابر بی‌ثباتی بازار مستاصل بود، این اراده برای سیاست‌گذار ارزی وجود دارد تا در صورتی که بر مبنای تحلیل هزینه - فایده، مداخله امری بهینه باشد، به‌صورت گسترده و شدید در بازار دخالت کرده و فارغ از مقتضیات بازار به سمت قیمت مطلوب خود گام بردارد. از این رو، می‌توان بیان کرد که به‌رغم عدم‌تمایل دولت به افزایش نرخ، بانک مرکزی به نیروهای بازار اجازه داده، تعدیل قیمتی تا زمانی که تبعات تورمی خود را بروز نداده انجام پذیرد. در نتیجه رشد قیمتی بازار ارز تاکنون، نه به شکل اجباری، غیرارادی و تورم‌زا که به‌صورت سیاستی مدبرانه، آگاهانه و غیرتورمی بروز یافته است.

رویکرد بانک مرکزی به ارز مبادله‌ای نشان از همین سیاست آگاهانه دارد. اگر نرخ مبادله‌ای در طول تعدیل همچنان ثابت باقی می‌ماند، نشان از آن داشت که بانک مرکزی تمایلی به تعدیل ندارد و با وجود تلاش در کاهش نرخ، موفق به انجام آن نمی‌شود. اما تعدیل نرخ مبادله‌ای همراه با تعدیل نرخ آزاد نشان از آن دارد که سیاست‌گذار مدبرانه خواهان آن نیست که رانت ارزی در دوره تعدیل بیشتر شود و فساد گسترده‌تر. از این رو تعدیل نرخ مبادله‌ای یعنی شجاعت پذیرش واقعیت‌های موجود و جلوگیری از ایجاد رانت بیشتر در اقتصاد. همان‌طور که مقامات بانک مرکزی گفته‌اند، انتظار آن است که به‌رغم تعدیل اخیر در یکی دو ماه آتی، بنا برتقاضای فصلی نرخ صعودی شود، اتفاقی که در چند سال گذشته شاهدش بودیم. سیگنالی که سیاست‌گذار می‌دهد که این تقاضای فصلی گذراست و احتمالا نرخ پس از این دوره پایین می‌آید. ذکر این نکته مهم است که تا همین جا نیز در سال ۱۳۹۶، نرخ بیش از ۱۱ درصد رشد داشته است و با توجه به نرخ بهره در سیستم بانکی و توجه به بروز تبعات تورمی در صورت تداوم بیشتر تعدیل قیمت، به نظر می‌رسد نرخ هدف نباید بیش از سه تا چهار درصد بیشتر از سطوح فعلی باشد. از این رو پس از گذر تقاضای فصلی باید تلاش کرد تا نرخ پایانی سال در این کانال قرار گیرد. در غیر این صورت و با پیشی گرفتن نرخ بازدهی بازار ارز از نرخ بهره، امکان آنکه تقاضای سفته‌بازی مهار نشود وجود دارد و پس از آن تورم است که بروز می‌کند.

سیاست ارزی، هنر مدیریت نرخ ارز در هر دوره زمانی است، به‌گونه‌ای‌که نرخ نه‌چندان پایین باشد تا رقابت‌پذیری صنایع داخلی از دست رود و رشد و اشتغال آسیب ببیند و نه چندان نرخ بالا رود که به حملات سفته‌بازی و تورم دامن زند. سیاست‌گذار در هر دوره حتی اگر رقم هدف خود را بیان نمی‌کند، باید هدف قیمتی داشته و با توجه به مختصات اقتصاد کلان و البته قید ذخایر خود، به آن دست یابد. بنا بر مختصات اقتصاد کلان به نظر می‌رسد که کانال تعدیل نرخ در سال ۱۳۹۶، در حال نزدیک شدن به سطح فوقانی خود است.

 

 

 

 

 

تحلیل بنیادی شرکت صنعتی و معدنی گل گهر

معرفی شرکت

شرکت سنگ آهن گل گهر (سهامی خاص) در سال 1370 و با سرمایه اولیه 100 میلیارد ریال در سیرجان به ثبت رسیده است. معدن گل گهر در 50 کیلومتری جنوب غربی شهرستان مذکور واقع شده است. در سال 1382 شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شده و در سال 1390 نام شرکت از سنگ آهن گل گهر به شرکت معدنی و صنعتی گل گهر تغییر یافته است. شرکت در سال 1383 به عنوان سیصد و نود و پنجمین شرکت پذیرفته شده در بورس در فهرست نرخ های سازمان های بورس در تالار فرعی درج شده و عرضه گردیده است.

منطقه معدنی گل گهر با داشتن منابع غنی از سنگ آهن به عنوان یکی از مطرح ترین قطب های فعال معدنی- صنعتی دارای قابلیت های بسیاری برای تبدیل شدن به یک منطقه بزرگ و رقابتی در سطح ایران و حتی جهان است.

مطالعات و بررسی های اولیه واحد گندله سازی به ظرفیت 3.2 میلیون تن در سال از سال 1373 آغاز شد و پس از چندین مرحله مذاکره با شرکتهای خارجی و تغییر ظرفیت نهایتاً کارخانه با ظرفیت 5 میلیون تن در سال در سال 1389 رسماً افتتاح و بهره برداری از آن آغاز شد.

سرمایه شرکت در بدو تأسیس 100 میلیارد ریال بوده است که طی چند مرحله به شرح جدول زیر به 24،000 میلیارد ریال در پایان سال 1394 افزایش یافته است. شایان ذکر است که شرکت در سال جاری افزایش سرمایه از 24،000 میلیارد ریال به 30،000 میلیارد ریال را نیز انجام داده است که در حال حاضر حق تقدم های سهم در بازار مورد معامله است.

 

 

 

 

 

سهامداران بالای 1 درصد شرکت در تاریخ تهیه گزارش به شرح جدول زیر است:

سهامداران

درصد مالکیت

گروه مدیریت سرمایه گذاری امید

37.66

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

17.01

فولاد مبارکه

9.94

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات بخش 7

3.31

گروه توسعه مالی مهر آیندگان

3.1

سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری

1.78

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات بخش 11

1.66

بانک قوامین

1.63

سرمایه گذاری سپه

1.53

سرمایه گذاری استان تهران

1.1

  مرور کلی بروضعیت و تحولات صنعت کانی های فلزی

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس ایران به لحاظ ذخایر معدنی جزو 10کشور نخست جهان و اولین کشورخاورمیانه است که 7 درصد ذخایر معدنی جهان را به خود اختصاص داده است. همچنین کشور به دلیل داشتن ذخایر اورانیوم، زغال سنگ و سنگ آهن هم در جایگاه بالایی در فهرست جهانی قرار دارد و طبق پیش بینی و بررسی ها ایرانروی کمربند آهن، روی، سرب، مرمیت، مس و طا جای گرفته است و دست کم 100 سال مواد معدنی برای تولید واستخراج دارد ولی با وجود همه این ذخایر بسیار غنی معدنی و پتانسیل رشد اقتصادی کشور به واسطه معادن، ایران تاکنون نتوانسته است برداشت مناسبی از ذخایر معدنی خود داشته باشد و سهم صادرات مواد معدنی در تولید ناخالص داخلی کشور بسیار اندک است، به شکلی که ایران با 340 میلیون تن برداشت سالانه از ذخایر معدنی کم تر از 0.6 درصد از ذخایر خود را استخراج می کند درحالی که استاندارد برداشت از ذخایر معدنی در جهان یک درصد از حجم کلی ذخایر در سال است.

تاکنون حدود 5400 معدن عاوه بر 3500 معدن شن و ماسه، با 70 نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده و ذخایر قطعی و احتمالی پیش بینی شده برای معادن فعال کشور 60 میلیارد تن است که بالغ بر 43 میلیارد تن آن قطعی می باشد. از سوی دیگر بر اساس آمار اعام شده کل محدوده های اکتشافی و معدنی حدود 7 درصد از مساحت کشور را در بر می­گیرد.

معدن مس: ذخایر شناسایی شده مس ایران به بیش از 30 میلیون تن می رسد. استخراج و استفاده از فلز مس از

حدود 6 هزار سال پیش از میاد در ایران آغاز شده است و ایران یکی از مهم ترین ذخایر مس جهان را در اختیار دارد. مهم ترین معدن مس کشور معدن مس سرچشمه است. ایران از نظر صادرات مس جز 20 کشور اول جهان و از نظر ذخایر جزو 10 کشور اول جهان است.

معدن سنگ آهن: سنگ آهن یکی از مهم ترین سنگ های معدنی و ماده ای استراتژیک محسوب می شود که ایران با داشتن ذخایر غنی آن جزو 20 کشور مهم در این زمینه است. میزان ذخایر قطعی سنگ آهن کشور 8/2 میلیارد تن برآورده شده و بیشترین معادن سنگ آهن کشور در استان های یزد، کرمان، مرکزی و خراسان جای گرفته اند. مهم ترین معادن سنگ آهن کشور گل گهر، سنگان، چغارت، سه چاهون، چادرملو، زرند و چاه گز است.

 در شرایطی که صنایع نفت، محصولات نفتی و گاز ایران با مشکلات بسیاری برای صادرات رو به رو است. گسترش فعالیت استخراج و فرآوری معادن می تواند جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی باشد.

میزان ذخایر سنگ آهن ایران وجهان

به گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا ذخیره قابل استخراج سنگ آهن جهان چیزی نزدیک به 170,000 میلیون تن برآورد گردیده که ذخیره آهن آن 80,000 میلیون تن است. این مطلب نشان می دهد که عیار متوسط جهانینزدیک به 47 درصد خواهد بود.

در نمودار زیر وضعیت 6 کشور مطرح جهان در این زمینه به تفکیک مشخص گردیده است:

 

مرغوب ترین نوع سنگ آهن ها از کشورهای استرالیا و برزیل استخراج می گردد. در مقام مقایسه عیار متوسط سنگ آهن ایران 56 درصد و جهان 47 درصد است که یک عیار مطلوب به شمار می رود.

قابل به ذکر اینکه میزان ذخایر زمین شناسی سنگ آهن جهان بالغ بر 350,000 میلیون تن برآورد گردیده است که 6 کشور اوکراین، روسیه، چین، استرلیا، برزیل و قزاقستان 76 درصد از ذخایر مذکور را به خود اختصاص داده اند.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده در وب سایت Minews میزان ذخایر زمین شناسی سنگ آهن کشور بالغ بر5,200 میلیون تن برآورد گردیده است که بر اساس مناطق جغرافیایی به شرح زیر قابل تفکیک می باشد:

 

مناطق مرکزی ایران مشتمل بر معادن چغارت، چادرملو، جلال آباد، میشدوان و سایر معادن ناحیه مرکزی می باشد.

همچنین بر اساس آخرین مطالعات صورت پذیرفته میزان ذخایر قطعی سنگ آهن ایران بالغ بر 2,800 میلیون تن برآورد گردیده است؛ که بر اساس مناطق جغرافیایی به شرح زیر قابل تفکیک می باشد:

 

همانگونه که ملاحظه می گردد بزرگترین ذخیره معدنی کشور در منطقه گل گهر واقع گردیده است که خود از شش توده معدنی تشکیل شده است:

 

ذخیره قطعی 2,800 میلیون تنی بر اساس میزان ذخیره معدنی به شرح جدول زیر قابل تفکیک می باشد:

 

میزان تولید سنگ آهن در جهان

بر اساس اطلاعات سازمان زمین شناسی آمریکا، میزان تولید سنگ آهن جهان در سال 2016 میلادی بالغ بر 2,230 میلیون تن گزارش گردیده است؛ که استرالیا با تولید 852 میلیون تن سنگ آهن بزرگترین تولیدکننده این ماده معدنی استراتژیک در جهان م یباشد. بعد از استرالیا، برزیل با تولید 391 میلیون تن در رده دوم قرار گرفته و چین نیز با تولید 353 میلیون تن سنگ آهن جایگاه سوم را از آن خود کرد. در عین حال ایران در سال 2016 میلادی توانست با تولید 36 میلیون تن رتبه یازدهم جهانی تولید این ماده معدنی استراتژیک را در جهان به خود اختصاص دهد.

در جدول زیر آمار سنگ آهن تولیدی جهان بین سال های 2014 الی 2016 میلادی منعکس گردیده است:

 

همانگونه که مشاهده می گردد، در مجموع در سال 2016 شاهد کاهش 2.3 درصدی تولید سنگ آهن در جهان بوده ایم این درحالیست که میزان تولید سنگ آهن در ایران طی سال 2016 نسبت به سال 2015 شاهد رشد 33.3 درصدی بوده است.

میزان تولید سنگ آهن در ایران در سال 1395

بر اساس آمار منتشره میزان تولید سنگ آهن معادن بزرگ و عمده در کشور در سال 1395 ، بالغ بر 33 میلیون تن و به شرح زیر بوده است :

 

همانگونه که مشاهده می گردد شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با تولید بیش از 12 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن با کسب سهم 37 درصدی رتبه اول در تولید این محصول استراتژ کی را به خود اختصاص داده است.

 

میزان تولید گندله در مجتمع های فولادی و معدنی کشور طی سال1395

بر اساس آمار منتشره میزان تولید گندله در مجتمع های فولادی و معدنی کشور طی سال 1395 حدود 26 میلیون تن بوده است:

 

همانگونه که مشاهده می گردد شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با تولید بیش از 7.3 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن با کسب سهم 28.2 درصدی به همراه شرکت فولاد مبارکه اصفهان رتبه اول در تولید این محصول استراتژیک را به خود اختصاص داده است.

 

وضعیت تولید و فروش

شرکت در سال 1395 مقدار 19.3 میلیون تن انواع محصول تولید کرده است. عمده تولید شرکت گندله و سنگ آهن صادراتی می باشد که سنگ آهن استخراج شده را تبدیل به این دو محصول کرده و به فروش می رساند.

اما با به بهره برداری رسیدن طرح های توسعه ای شرکت در سال جاری، در بودجه 1396 تولید 12.5 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن 9 میلیون تن گندله و 1.5 میلیون تن سنگ آهن صادراتی پیش بینی شده است که در صورت تحقق این امر تولید کنسانتره 35 درصد و تولید گندله 34 درصد نسبت به سال 1395 رشد خواهد داشت. نمودار تولید محصولات در سال 1394 و بودجه سال 1395 و 1396 به صورت زیر خواهد بود.

 

درآمد شرکت در سال جاری 23،661 میلیارد ریال برآورد شده است که از محل فروش 11 میلیون تن محصول حاصل خواهد شد. در شش ماهه اول سال شرکت موفق به پوشش 64 درصد از درآمد برآورد شده گردیده است. بیشترین درآمد فروش شرکت مربوط به فروش گندله می باشد که بیش از 84 درصد از کل درآمد شرکت را شامل می شود.

شایان ذکر است که عمده استخراج سنگ آهن صرف تولید گندله و سنگ آهن صادراتی شده و بخش کوچکی که مازاد می باشد به فروش می رسد.

 

نرخ فروش سنگ اهن و گندله و آهن اسفنجی در داخل کشور درصدی از نرخ فروش شمش فولاد خوزستان می باشد که سنگ آهن 12.5 درصد، گندله 21.5 درصد و آهن اسفنجی 50 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان می باشد.

شایان ذکر است که نرخ سنگ آهن جهانی پس از افت بالایی که از قیمت 80 دلار به زیر 60 دلار رسیده بود در روزهای اخیر دوباره به سطح 60 دلاری نفوذ کرده است. پیش بینی مؤسسات مختلف از قیمت این محصول 65 دلار تا پایان سال 2017 می باشد.

برآورد سود سال جاری

جهت برآورد سود سال جاری از مبانی و مفروضات زیر استفاده شده است:

v     مقدار تولید و فروش با توجه به پوشش مناسب تولید در شش ماه ابتدایی سال برابر با بودجه در نظر گرفته شده است؛ در خصوص مقدار فروش کنسانتره سنگ اهن داخلی با توجه به پوشش 6 ماهه (بیش از 100 درصد) و همچنین عملکرد شرکت در مرداد ماه و شهریور ماه مقدار فروش کل سال برابر 2.4 میلیون تن در نظر گرفته می شود؛

v     نرخ فروش کنسانتره سنگ آهن داخلی و گندله با احتساب شمش فولاد خوزستان به قیمت 1700 تومان در شش ماه دوم و با نسبت های 12.5 و 21.5 درصد به ترتیب برای سنگ آهن و گندله محاسبه شده است؛

v     نرخ فروش سنگ آهن صادراتی به طور متوسط 70 دلار و با نرخ دلار 39،000 ریال برای شش ماه دوم سال محاسبه گردیده است؛

v     با توجه به مبانی و مفروضات فوق فروش شرکت در کل سال 39،684 میلیارد ریال برآورد می گردد که در صورت تحقق 18 درصد نسبت به بودجه اعلامی شرکت رشد خواهد داشت؛

v     مقدار مصرف مواد اولیه با توجه به عدم تغییر تولید در بودجه برابر با بودجه در نظر گرفته شده است؛

v     نرخ خرید سنگ آهن مگنتیت با دلار 38،000 ریالی و سنگ 16 دلاری در شش ماهه پایانی برآورد شده است؛

v     سربار و دستمزد مستقیم با توجه به عدم تغییر مقدار تولید مطابق با بودجه محاسبه شده است؛

v     سایر اقلام صورت سود و زیان برابر با بودجه اعلامی شرکت در نظر گرفته شده است؛

با مبانی و مفروضات فوق سود شرکت در سال 1396، مبلغ 15،297 میلیارد ریال ( 510 ریال به ازای هر سهم با سرمایه 30،000 میلیارد ریالی) برآورد می گردد که در صورت تحقق 29 درصد نسبت به بودجه اعلامی شرکت رشد خواهد داشت؛

 

تحلیل تکنیکال چند نماد..

ذوب آهن اصفهان  

روند قیمت سهم همانطور که ملاحظه می شود محصور در کانال صعودی بلند مدتی می باشد که با توجه به اصلاح اخیر قیمت در محدوده کف کانال مذکور می باشد. به نظر می رسد کف قیمت سهم 766 ریال باشد و خرید در محدوده 750-800 ریال خرید مناسبی باشد.

هدف سهم در صورت برگشت روند و در صورت عبور از 850 ریال 947 ریال خواهد بود. حد ضرر 750 ریال می باشد.

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcd.5052yt0ksa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین