تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۶
جالب است ۰
بازارهای تلفن همراه در تهران همزمان با نخستین روز اجرای مرحله دوم طرح ثبت گوشی همراه (مرحله عملیاتی رجیستری)همچنان عرصه خرید و فروش گوشی های دارای خدمات پس از فروش در کنار گوشی های بدون این مزیت است و دستفروشان نیز به کار خود مشغولند.
آرامش بازار در نخستین روز اجرای مرحله دوم طرح ثبت گوشی همراه
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،در نخستین روز از اجرای مرحله دوم طرح رجیستری که به عنوان مرحله عملیاتی نامگذاری شده است در برخی مراکز مهم عرضه گوشی های تلفن همراه تهران حضور یافت تا تاثیر اجرای این طرح را رصد کند.

قرار است دراین مرحله همه محصول های سیمکارت خور ساخت شرکت اپل ساماندهی شود.

به نظر می رسد با توجه به روزهای تعطیل پیش رو، واکنش بازار در نخستین روز اجرای طرح عادی است و مردم طبق روال گذشته برای خرید و یا اطلاع از آخرین قیمت ها و گوشی های تازه عرضه شده به بازار در این مرکزها حضور دارند.

*افزایش قابل توجه شمار گوشی های اپل

در بازار موبایل ایران، پاساژ علاءالدین و پاساژ موبایل نخستین نکته ای که به چشم می خورد، افزایش نسبی گوشی های ساخت اپل است.

بسیاری از عرضه کنندگان روی این گوشی ها برچسب هایی زده اند که ضمن اعلام مشخصات گوشی درباره برخورداری از خدمات پس از فروش به خریدار اطلاعاتی می دهد؛ امری که پیش از این کمتر دیده می شد.

یکی از فروشنده ها در پاساژ علاءالدین به خبرنگار ایرنا گفت: همه عرضه کنندگان آنچه را داشته اند عرضه کرده اند و همه گوشی ها نیز رجیستر شده است تا مردم فکر نکنند بازار با کمبود روبرو می شود.

*نصب راهنمای تشخیص اصالت گوشی

در بیشتر فروشگاه ها دستورالعملی نصب است که خریدار می تواند با رعایت مراحل آن تشخیص دهد گوشی قانونی است یا نه.

برخی نشان های تجاری عرضه کننده گوشی تلفن همراه نیز با نصب نوشته هایی، خریداران را به خرید کالای اصلی دارای خدمات پس از فروش تشویق کرده اند.

* رجیستر کردن هم گوشی های دارای خدمات پس از فروش و هم بدون آن

یکی از عرضه کنندگان گوشی تلفن همراه به خبرنگار ایرنا درباره محصول های اپل گفت: اکنون ما گوشی های دارای خدمات پس از فروش و فاقد این مزیت را به طور رجیستر شده به شما تحویل می دهیم.

این پرسش پیش می آید که ممکن است گوشی با این کار، دست دوم محسوب شود.

این فروشنده گفت: ما همین جا آن را برای خریدار باز کرده و رجیستر می کنیم و تحویل می دهیم.

یکی دیگر از عرضه کنندگان رسمی اپل نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای این طرح برای ما که نمایندگی رسمی داریم بهتر شده است؛ زیرا مردم با خیالی آسوده تر برای خرید مراجعه می کنند.

احسان نیز که انواع گوشی های تلفن همراه را در فروشگاه خود عرضه می کند، به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای این مرحله از طرح رجیستری باعث گران تر شدن گوشی های اپل فاقد خدمات پس از فروش شده است.

وی افزود: گوشی های اپل بدون خدمات پس از فروش تا 200 هزار تومان (2میلیون ریال) افزایش قیمت داشتند.

*دستفروشان همچنان در حال فعالیت

همیشه افرادی را کنار بازارهای مهم عرضه تلفن همراه مشغول خرید و فروش گوشی تلفن همراه می دیدیم.

امروز آنان نیز به کار خود مشغول بودند.

انگار طرح رجیستری برای آنها مفهومی ندارد و بی محابا در حال خرید یا فروش انواع و اقسام گوشی ها روزگار می گذرانند.

* مردم چه می گویند؟

یک جوان دانشجو در رشته معماری که برای ارزیابی بازار گوشی های همراه در بازار موبایل ایران قدم می زد، به خبرنگار ایرنا گفت: طرح رجیستری اگر مانع ورود گوشی های قاچاق شود طرح خوبی است و باید اجرایی شود.

وی درباره اثر آن در افزایش قیمت ها گفت: تازه وارد پاساژ شده ام و هنوز قیمت ها را نگرفته ام تا بدانم گران شده یا خیر اما شاید باعث گرانی کوتاه مدت شده باشد.

** فرجام سخن

در نخستین روز اجرای مرحله دوم طرح ثبت گوشی همراه، عرضه کنندگان هم گوشی های دارای خدمات پس از فروش را به مشتری ارایه می کردند و هم دستگاه های فاقد آن را.

البته باید منتظر ماند و دید آیا در روزهای آینده تقاضا تغییری می کند و بازار از گوشی هایی که خدمات پس از فروش ندارند خالی می شود یا خیر؟

اقدام برخی شرکت های دارای مجوز واردات اپل به برچسب گذاری روی محصول، این اطمینان را به خریداران می دهد که محصول ارایه شده، دارای خدمات پس از فروش مطمئن است که تاپیش از این چنین موردی کمتر دیده می شد.

طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه طبق وعده های داده شده از امروز وارد مرحله عملیاتی شد تا بازار نابسامان قاچاق گوشی های تلفن همراه را ساماندهی کند و مردم بتوانند از خدمات پس از فروش مطلوب شرکت های سازنده گوشی ها برخودار شوند.

ایرنا

https://sarmayegozarionline.ir/vdcj.8eafuqeixsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما