تاریخ انتشار :شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۶
جالب است ۰
دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: بر اساس تاکید رئیس جمهور، نظارت بر کالاهای اساسی و معیشتی سبد خانوار برای جلوگیری از افزایش قیمت، در ستور کار ستاد قرار گرفته است.
ماموریت رئیس جمهور به ستاد تنظیم بازار
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،محسن بهرامی در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها درباره مهمترین مأموریت فعلی این کارگروه برای مقابله با افزایش قیمت‌ها گفت: بر اساس تأکید و توصیه رئیس‌جمهور، در این ایام بر روی نظارت بر قیمت کالاهای معیشتی که بیشترین سهم را در سبد هزینه‌ای خانوار دارند، متمرکز شده‌ایم.

دبیر کارگروه تنظیم بازار ادامه داد: به طور خاص کالاها و اقلام تولید داخل مانند برنج، قند و شکر و روغن که تولید داخلی تکافوی نیاز مصرف سرانه را ندارد و درجه وابستگی آنها به واردات زیاد است، باید به صورت مداوم بازار رصد شود و در جهت تامین و ذخیره سازی این اقلام اقدام کرد تا بازار در مقاطع خاص دستخوش تغییرات قیمتی نشود. همچنین با اعمال سیاست‌های لازم متناسب با نوع کالا از جمله پرداخت یارانه مستقیم، یارانه غیر مستقیم، کاهش تعرفه‌ها، کاهش نرخ ارز و تغییر نرخ ارز از آزاد به مبادله‌ای باید بازار را مدیریت کنیم.

دبیر کارگروه تنظیم بازار با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیأت دولت اختیارات افزایش قیمت در دستگاه‌های مختلف منوط به هماهنگی دستگاه مربوطه با کارگروه تنظیم بازار است گفت: به عنوان مثال در خصوص قیمت گذاری قندوشکر به عنوان یک کالای پر مصرف باید قیمت به گونه ای تعیین شود که هم برای تولید کننده داخلی مقرون به صرفه باشد هم در مواقع کمبود با ورادات، بازار را تنظیم کنیم.

بهرامی ادامه داد: در ارتباط با گوشت نیز به منظور تامین کسری مورد نیاز واردات را تسهیل کردیم؛ همچنین هماهنگی با گمرک، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دام‌پزشکی و مراجع دست‌اندرکار هماهنگی های لازم انجام شده تا آن مقدار از نیاز کشور که از محل تولید داخل قابل تامین نیست با واردات تامین و ذخیره سازی شود.

دبیر کارگروه تنظیم بازار درباره علت گرانی های اخیر کالاهای اساسی در بازار نیز گفت: متاسفانه بخش زیادی از این گرانی به دلیل اثرات ناشی از افزایش قیمت ارز است اگرچه کالاهای ما در لحظه متاثر از ارز با نرخ روز نیست چراکه کالایی که امروز با نرخ ارز فعلی وارد می شوند سه ماه دیگر در بازار توزیع خواهند شد بنابراین نباید در کالاهای موجود در بازار تاثیر گذار باشند.

وی تاکید کرد: در این شرایط ستاد تنظیم بازار باید با سیاستگذاری و تزریق کالا در بازار اثر افزایش قیمت های ناشی از رشد ارز را بگیرد و بازار را متعادل کند.

مهر

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdce.o8fbjh8ex9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما