تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۴
جالب است ۰
در رویکرد بنیادی، یکی از منابع اطلاعاتی مهم جهت به روز رسانی تحلیل ها و برآوردهای قیمتی صورت های مالی و گزارشات میان دوره ای شرکت ها است.
کم واکنشی به خبرهای مثبت و بیش واکنشی به خبرهای منفی، عامل ضرر و زیان در بازار سرمایه
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،محمدابراهیم سماوی، مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر با اشاره به فاکتورهای تأثیرگذار در بازار سرمایه و اشاره به گزارش عملکرد شرکت ها به عنوان یکی از این عوامل، بیان داشت: بررسی صورت­های مالی 6 ماهه سال 1399 شرکت­های بورسی از چند حیث حائز اهمیت است.یکی از منظر قابلیت اتکا بودن، زیرا این گزارش ها، تنها گزارش های میان دوره­ای هستند که حسابرسی می­شوند و همچنین به دلیل اینکه سال مالی عمده شرکت­ها منتهی به آخر اسفند ماه است، این گزارش ها مبین عملکرد شرکت ­ها در نیمی از مسیر سال مالی شرکت است و چشم انداز روشن­تری نسبت به سود برآوردی هر سهم می­دهند.

وی در ادامه گفت: در عمده صنایع و گروه ­های بورسی شاهد رشد مناسب سود خالص 6 ماهه 99 نسبت به 6 ماهه 98 بودیم که عمده این رشدها از نرخ تورم 12 ماه اخیر بیشتر بوده و گواهی است بر این حقیقت است که بازار سرمایه سپر تورم و مامن مناسب جهت سرمایه­ گذاری بلندمدت است.

سماوی در این خصوص متذکر شد: در بررسی رشد سود خالص شش ماهه سال 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل باید به دو نکته مهم توجه کرد. اول آن که با توجه به رشد قابل توجه بازار سرمایه از اول سال تا اوایل مردادماه، بسیاری از شرکت­ها سود حاصل از فروش سرمایه­گذاری را محقق کرده ­اند که این سود برای شرکت­ های تولیدی و خدماتی سودی غیرعملیاتی محسوب می­شود و امکان تکرار آن به همان اندازه و شدت در نیمه دوم سال محتمل نیست و به همین دلیل بر لزوم توجه بیشتر به رشد سودعملیاتی شش ماهه سال 99 نسبت به دوره مشابه سال 98 تاکید می­شود.

وی ادامه داد: دوم آنکه بسیاری از عملیات تولیدی و خدماتی شرکت­ها در فصل بهار به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهشی بوده است که لزوماً این میزان کاهش در نیمه دوم سال تکرار نمی­ شود و ادامه مسیر عملیات تولیدی و خدماتی فصل تابستان برای فصول پاییز و زمستان محتمل­تر است. با عنایت به نکات فوق در مجموع گزارشات شش ماهه بسیار قابل قبول بوده است و صنایع کامودیتی محور همانند صنعت استخراج کانه­ های فلزی، گروه سنگ آهنی (عمدتا رشد سود عملیاتی بالای 50 درصد) گروه استخراج و تولیدکننده روی (عمدتا رشد سود عملیاتی بالای 40 درصد)، صنعت فلزات اساسی بالاخص تولیدکنندگان فولاد و مس (عمدتا رشد سود عملیاتی بالای 70 درصد)، گروه پتروشیمی اعم از تولیدکنندگان متانول، اوره و محصولات پلیمری (میانگین رشد سود عملیاتی  بالای 50 درصد) و همچنین رشد سود عملیاتی عمده شرکت­های سایر صنایع دارویی و مواد غذایی قابل قبول بوده است.

مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر با توجه به قیمت کامودیتی در بازارهای جهانی اشاره داشت:با توجه به اینکه بیش از 55 درصد از ارزش کل بازار را شرکت­ های کامودیتی محور تشکیل داده ­اند و در برهه­ هایی از زمان این نسبت به بالای 65 درصد هم رسیده است پس می­توان گفت که بازار سرمایه ایران اثرپذیری بسیاری از عملکرد و سودآوری این شرکت­ها دارد. قیمت جهانی کامودیتی­ ها و همچنین نرخ دلار دو عامل اصلی اثرگذار بر درآمد عملیاتی شرکت­های کامودیتی محور هستند. در مورد چشم انداز قیمت جهانی کامودیتی­ ها در جهان دو سناریو مطرح است. سناریوی اول، عدم کشف واکسن کرونا است که روند فعلی منع آمد و شد و همچنین تعطیلی سینوسی بنگاه ­های اقتصادی در اقصی نقاط جهان منجر به این می­شود که دولت­ ها مجددا بسته ­های حمایتی به عنوان محرک اقتصادی به کار بندند که در آینده نزدیک منتج به افزایش تورم و در ادامه رشد قیمتی کامودیتی­ ها می­شود.

وی با اشاره به دومین سناریوی تأثیرگذار بیان داشت: در سناریوی دیگر، با کشف واکسن کرونا، مشاغل و کسب و کارها همانند سابق به کار می­ افتند و تقاضای کامودیتی­ ها افزایش و در ادامه به دلیل افزایش تقاضا قیمت ­ها افزایش می­ یابد. پس در هر دو صورت چشم انداز مثبت در میان مدت و بلندمدت برای صنایع فلزات اساسی، استخراج کانه ­های فلزی، محصولات شیمیایی به طور ویژه پتروشیمی ­ها می­ توان متصور شد.

این تحلیل گر بازار سرمایه در خصوص اثر نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه اذعان داشت: در تحلیل و پیش­ بینی یک بازار باید سایر فرصت ­های سرمایه ­گذاری بازارهای موازی از منظر بازدهی و ریسک هم مورد توجه قرار داد که مهمترین آن بازار پول است. یکی از عوامل مهم در تحلیل بنیادی بازار، نرخ بهره بدون ریسک یا همان نرخ سپرده بانکی مصوب شورای پول و اعتبار است. این نرخ از آنجا حائز اهمیت است که در رویکرد نسبت P/E به عنوان یک معیار جهت خط کشی ارزندگی قرار می­گیرد. برای مثال در شرایطی که نرخ سپرده بانکی 20 درصد باشد، به طور کلی تنها شرکت­هایی که نسبت P/E آینده­ نگر آن­ها کمتر از 5 هستند ارزنده محسوب می­ شوند و در شرایطی که این نرخ 15 درصد باشد شرکت­هایی که نسبت P/E آینده­ نگر آن­ ها کمتر از 6.6 باشد، ارزنده تلقی می­شوند. در نتیجه رابطه بین نرخ سپرده بانکی با تعداد شرکت­های ارزنده معکوس است. علاوه بر این از منظر رویکرد ارزش­گذاری تنزیل جریانات نقدی، افزایش نرخ سپرده بانکی منجر به افزایش بازده مورد انتظار سرمایه­ گذاران و همچنین افزایش میانگین موزون هزینه سرمایه می­شود که در ادامه به کاهش ارزش ذاتی می­انجامد. خوشبختانه اخیرا با پیگیری و تاکیدهای بجای مقامات عالی بورسی، سقف دالان نرخ بهره بین بانکی (به عنوان یک عامل محرک افزایش نرخ سپرده در آینده) با اقدامات اخیر بانک مرکزی کنترل شده است.

سماوی در ادامه در خصوص روند جذب سرمایه ها به بازار سرمایه و تامین مالی بنگاه ها از این بازار گفت: مسئله حفظ و نگهداری سرمایه عموم مردم و حجم سیال نقدینگی در بازار سرمایه امری پیچیده­ تر از جذب آن است. مزیت اصلی جذب و نگهداری سرمایه در بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی، تامین مالی بنگاه ­های اقتصادی است و در این بازار ابزارهای متنوعی جهت تامین مالی ارائه شده است که عرضه اولیه­ ها فقط یکی از آن­ها است.

وی اینگونه ادامه داد: ابزارهای همانند تامین مالی از طریق اوراق بدهی بنگاه­ ها مستلزم این است که بنگاه­ها توسط شرکت ارائه دهنده خدمات رتبه­ بندی اعتباری، رتبه ­بندی شوند و متناسب با رتبه خود نرخ بازدهی پیشنهاد دهند که این مورد در کشور ما کمتر توسعه یافته است. همچنین با افزایش پذیرش صندوق ­های جسورانه و صندوق­ های پروژه بسیاری از کسب و کارهای نوپا، بنگاه­های کوچک و متوسط می­توانند تامین مالی قابل قبولی داشته باشند. عمومیت پیدا کردن ابزارهای نام برده مستلزم آموزش و آگاه کردن عموم بالاخص در مورد ریسک و بازدهی ابزارهای فوق است.

سماوی در خصوص ادامه دار شدن روند صعودی در بازار سرمایه با اشاره به عوامل بنیادی تأثیرگذار بر بازار گفت: بازار سرمایه از منظر عوامل بنیادی چشم انداز مثبتی دارد اما عمده سرمایه­ گذاران منتظر تثبیت شاخص و همچنین تعادل بیشتر بازار هستند تا با خیالی آسوده ­تر به سهم­ های ارزنده ورود کنند. جهت تثبیت شاخص و در ادامه متعادل شدن بازار عامل نقدشوندگی و همچنین اعتمادسازی از مهمترین عوامل هستند. در مورد نقدشوندگی وجود الزام رکن بازارگردان برای شرکت­ها کمک بسیار بزرگی خواهد کرد که در آینده نتایج آن را خواهیم دید و در مورد اعتمادسازی، اتخاذ تصمیمات مناسب بیشتر و همچنین وحدت کلام و عمل مسئولان مربوطه می­تواند موثر واقع شود.

مدیر گروه تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر در پایان با اشاره به عوامل روانی تأثیرگذار بر بازار خاطرنشان کرد:با توجه به ریزش شدید بازار در هفته­ های اخیر از منظر روانشناسی بازار، بسیاری از سرمایه ­گذاران کم تجربه وزن کمتری به خبرهای مثبت (کم واکنشی) و همچنین وزن بیشتری به خبرهای منفی (بیش واکنشی) می­دهند که این عوامل منجر به ادامه دار شدن ریزش و فروش هیجانی بازار شد. در صورت آموزش و آگاه ­سازی بیش از پیش مخصوصا در مورد ارزندگی بازار و همچنین تاکید بیشتر بر بازه زمانی سرمایه­ گذاری در بازار سرمایه می­توان این تورش ­های رفتاری را تقلیل داد و در کنار اعتمادسازی لازم، واقع بینی بیشتری شکل خواهد گرفت.

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcipyay.t1a5v2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما