تاریخ انتشار :جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۴
جالب است ۰
مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، بررسی شد.
مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر است:

سه مصوبه شورای عالی بورس با هدف توسعه بازار سرمایه/ حفظ حقوق سرمایه گذاران اولویت و رسالت سازمان بورس است

دکتر حسن قالیباف اصل، در تشریح جزییات نشست شامگاه چهارشنبه 21 آبان ماه شورای عالی بورس، گفت: یکی از مصوبات امروز شورایعالی بورس، بحث عدالت ترمیمی بود و بر اساس آن مقرر شد از طریق ساز و کار های جبرانی، برخی تخلفات جزیی، داخل بازار سرمایه رسیدگی  و سایر موارد به قوه قضاییه ارجاع شود. قطعا با این تصمیم رسیدگی به تخلفات با سرعت بیشتری انجام می شود. سخنگوی شورای عالی بورس تصریح کرد: موضوع دوم مورد بررسی در جلسه امروز شورا، بحث افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم بود. دستورالعمل اجرایی این موضوع به شورای عالی بورس پیشنهاد شد و مورد تصویب اعضا قرار گرفت. در این دستور العمل ساز و کار افزایش سرمایه از محل صرف سهام یا سلب حق تقدم به همراه موارد استثنا تبیین شده و شرکت ها می توانند بحث تامین مالی و افزایش سرمایه در بازار سرمایه را با روش های مختلف دنبال کنند.

راه اندازی بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست روی میز کارشناسی/ بورس انرژی درگاه بین المللی بازار سرمایه ایران

مدیرعامل بورس انرژی ایران در خصوص برنامه های توسعه ای بورس انرژی ایران در بخش انرژی در حوزه های بین المللی و داخلی از جمله برنامه‌های این شرکت راه‌اندازی بازار قراردادهای آتی و اختیار معامله در حوزه کالاهای انرژی خصوصاً فرآورده‌هایی از قبیل بنزین و نفت کوره است، علاوه بر این موضوع در راستای اصلاح الگوی مصرف انرژی و کاهش شدت انرژی با مجموعه شرکت ملی گاز ایران و سایر نهادهای ذیربط طرح راه‌اندازی بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست نیز در حال پیگیری است. در کنار این برنامه‌ها توسعه و تعمیق بازارهای موجود در حال پیگیری است که امید می رود بتوانیم با پیشبرد این برنامه‌ها زمینه لازم به منظور دستیابی به جایگاه‌ واقعی در سطح داخلی و بین‌المللی را فراهم آوریم.

بازگشت دو میلیارد سهم ونیکی به بانک تجارت

معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار، از دستور قضایی جهت اعاده بیش از دو میلیارد سهم از سهام شرکت سرمایه گذاری ملی ایران (ونیکی) به بانک تجارت و اثر مهم آن بر حقوق سهامداران این بانک خبر داد. جمالی با بیان اینکه پس از انجام بررسی های لازم و برگزاری جلسات رسیدگی و دعوت از طرفین قرارداد و ضابطان پرونده ، شعبه 13 بازپرسی دادسرای کارکنان دولت دستورات لازم را جهت اعاده بیش از دو میلیارد سهم از سهام شرکت سرمایه گذاری ملی ایران ( سهام مدیریت کنترلی) به بانک تجارت صادر کرد، گفت: مقرر شد الباقی سهام با انجام حسابرسی با کلیه خسارات وارده به بانک تجارت تعیین و استیفا شود .

سازمان بورس مدافع حقوق سهامداران است / نقدشوندگی بازار سیاست نخست ناظر بازار

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس در برنامه گفتگوی ویژه خبری و در پاسخ به علت بسته بودن طولانی مدت برخی نمادها گفت: باز و بسته شدن نمادها بر اساس ضوابط انجام می شود و به رغم الزام ارایه قرارداد بازارگردانی، برخی نمادها هنوز اقدامات لازم را انجام نداده اند. محسن خدابخش ضمن اشاره به توقف نماد  شستا افزود:شرکت بورس در توقف و بازگشایی هیچ نمادی ذینفع نیست. این نماد نیز نیازمند بازارگردان قوی است و به محض انجام قرارداد بازارگردانی به چرخه معاملات باز می گردد. اکنون برای ناظر بازار، نقدشوندگی مهمترین مساله است و به همین دلیل معاملات نماد های بدون بازار گردان متوقف است.

جزئیات برخورد با کانال‌های سیگنال فروش/ تشکیل 97 پرونده قضایی برای متخلفان بورسی

جعفر جمالی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ریزش شاخص بورس در ماه‌های گذشته، آیا پرونده‌ای برای کانال‌های سیگنال‌فروشی و اغواگر مردم تشکیل شده است، گفت: اقدامات سازمان بورس در مقابله با ناهنجاری‌های بازار فارغ از وضعیت شاخص و فراز و فرود آن است. قلمرو و طیف فعالیت‌ها در فضای مجازی، بسیار گسترده و گوناگون است. معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: قانون بازار اوراق بهادار مشاورۀ سرمایه‌گذاری را تنها برای اشخاص حقوقی تصویب کرده است، اما این واقعیت است که بازار سرمایه ما از سرمایه انسانی عظیمی متشکل از کارشناسان و استادان خبره برخوردار است که توان مالی تأسیس نهاد مالی ندارند. سازمان برای استفاده عموم از نظرات کارشناسی افراد (حقیقی) که قابلیت تحلیل و مشاوره دارند، طرحی را در دست بررسی دارد، تا مسیری قانونی برای استفاده از این ظرفیت و منبع علمی بگشاید.

اجرای مقررات بازارگردانی در حمایت از نظم بازار

معاون حقوقی سازمان بورس با اشاره به اینکه سازمان بورس در حمایت از نظم بازار با اقتدار عمل می‌کند، گفت: در صورت عدم اجرای مقررات بازارگردانی و بازارسازی توسط اشخاص حقوقی که با محکومیت انضباطی مواجه شده‌اند، سازمان بورس پرونده این اشخاص حقوقی را به قوه قضائیه ارسال خواهد کرد. جمالی خاطرنشان کرد: بدین ترتیب در هفته های اخیر  به پرونده ٣۰ شخص حقوقی که مقررات بازار را نقض کرده بودند رسیدگی و ٢٧ شرکت با محکومیت انضباطی مواجه شدند.

همه در وضعیت فعلی بورس مسئولیم

عضو هیات مدیره شرکت بورس نقش همه ارکان و تصمیم گیرندگان را در وضعیت فعلی بورس دخیل ارزیابی کرد و تصریح کرد: همه در شرایط فعلی بازار نقش داریم و باید برای بازیابی شرایط بازار تلاش کنیم. سید مهدی سدیدی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: بازیگران در بورس، سهامداران خرد، سهامداران حقوقی، ناشران، نهادهای مالی، شرکت های بورس و فرابورس، دولت و قوای مقننه و قضائیه هستند.

پیش بینی رشد بورس در سایه بهبود مولفه های بنیادی

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج ‌فارس در خصوص دغدغه افت شاخص بورس به دلیل کاهش احتمالی قیمت ارز گفت: قیمت ارز در ایران با دو روش تعیین می شود؛نخست عرضه و تقاضا و دوم جو روانی و انتظار سیاسی. در طرف دوم یعنی جو روانی و انتظار سیاسی، پیش بینی می شود، فضای هیجانی ناشی از فضای بین الملل فروکش کند و ضمن خروج پول های سرمایه گذاران از بازار ارز و سکه، شرایط برای بهبود نرخ گذاری ارز بر اساس عرضه و تقاضا فراهم شود. جعفر ربیعی با انتقاد از رویه بی منطق ترامپ در برخورد با ایران گفت: در مدت این چهار سال تا به امروز دولت ایالات متحده از هیچ تحریمی علیه ایران دریغ نکرد و چنانچه تحریم های یکجانبه ایران لغو، پول های بلوکه شده ایران آزاد و مسائل مربوط به نقل و انتقال مالی نیز برطرف شود، شرایط برای افزایش میزان صادرات ایران به دلیل کاهش محدودیت ها بهبود می یابد.

بورس؛ در انتظار روندی متعادل

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد اظهار داشت: بازار سرمایه در انتظار رخداد یک اتفاق برای رهایی از فشارهای اقتصادی و سیاسی نامعقول بود. در این راستا نتیجه انتخابات امریکا میتواند به هر سوی که باشد قابلیت پیش بینی و حرکت های متناسب را رقم زده و مولفه های زیر بنایی را انسجام ببخشد. جواد عشقی نژاد با اشاره به اینکه بررسی روند گذشته بازار سهام نشان از آن داشت که به طور کلی ، قیمت ها در بازار سرمایه نیاز به اصلاح داشتند، گفت: به نظر می رسد این روند اصلاحی به پایان رسیده باشد و پیش بینی می شود که بازار در آینده ای نزدیک یعنی از معاملات هفته پیش رو، شرایط متعادل و را داشته باشد.که البته در نظر گرفتن رفتار سایر بازار ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

سجام؛ سامانه ای در تراز جهانی

​نماینده ویژه رییس جمهوری در امور دولت الکترونیک اعلام کرد: باید خدمات زیرساختی شکل گرفته در بازار سرمایه به ویژه شرکت سپرده گذاری مرکزی که تاثیر زیادی در بهره وری اقتصاد کشور دارد برای مقامات و سهامداران تببین و آشکار شود. نصرالله جهانگرد به نقش شگرف توسعه زیر ساخت های فناوری اطلاعات در کشور اشاره کرد و افزود : مدیران کشور باید آگاه باشند وقتی که اعلام می شود هزینه ای باید در این زمینه ها صورت بگیرد، بسیار حیاتی و مهم است و باید این دستاوردها برای مقامات و مردم تببین و تشریح شود تا همه متوجه شوند که چه کارهای مهم و بنیادی صورت گرفته و چه سرمایه های با ارزشی در کشور شکل گرفته است.

بورس در هر شرایطی بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مهم است اما نه برای اقتصاد کشور ما. طی دهه های گذشته دموکرات و جمهوری خواه نشان دادند که تغییر رفتار بنیادی در قبال ما نداشتند و انتخابات یک شوک روانی کوتاه مدت است. صرف نظر از پیروزی بایدن، در بازار سرمایه بیش از 50 درصد از شرکت ها اصلاح قیمتی داشتند و اکنون از جذابیت معامله برخوردارند و صعود بازار در گرو انتخابات نبود. علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه، بازاری تاثیر پذیر از متغیرهای بیرونی است، بنابراین با در نظر گرفتن پیروزی ترامپ شاهد افزایش یا عدم افت نرخ ارز بودیم. پیشینه تاریخی نشان داده که رشد نرخ ارز، قیمت همه دارایی ها از جمله سهام را افزایش می دهد و بنابرین این موضوع تاثیر مثبتی در بازار سرمایه داشت. از طرف دیگر و در شرایط فعلی با چرخش سیاست خارجی ایالات متحده به واسطه انتخاب بایدن، تنش های سیاسی کاهش خواهد داشت و فروش شرکت ها و نقل و انتقال مالی تسهیل می شود و این موضوع رشد بازار سرمایه را به همراه دارد.

لزوم احراز هویت دو عاملی برای ورود به سامانه‌های معاملات برخط

رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه ضمن اشاره به اهمیت حفاظت کاربران از اطلاعات ورود به حساب کاربری خود، عنوان کرد پیاده‌سازی قابلیت احراز هویت چند عاملی در سامانه‌های معاملات برخط نقش موثری در کاهش جرائم سایبری درحوزه بازار سرمایه  خواهد داشت. به گفته حامد سنجری، در راستای حفاظت از منافع مشتریان بازار سرمایه و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات سامانه‌های معاملات برخط، طی برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، قابلیت احراز هویت چندعاملی برای ورود به سامانه‌ها بر روی کلیه سامانه‌های معاملات برخط بازار سرمایه فعال شده و انجام از 15 آذر ضروری است.

بررسی موضوعات تحلیلی بازار سرمایه همه روزه از برنامه "به وقت تحلیل"

مدیر ارتباطات فرابورس ایران از آغاز پخش برنامه «به وقت تحلیل» از استودیو فرابورس خبر داد و گفت: با توجه به نیاز مخاطبان بازار سرمایه نسبت به دریافت اطلاعات و تحلیل موضوعات روز این بازار و لزوم نگاه کارشناسانه به مسایل روز بازار سرمایه، برنامه «به وقت تحلیل» توسط فرابورس ایران و با همکاری شبکه ایران کالا از ابتدای همین هفته روی آنتن زنده این شبکه رفت. مبینا بنی‌اسدی تهیه و پخش برنامه «به وقت تحلیل» را قدمی در راستای افزایش تحلیل و آگاهی تمامی مخاطبان بازار سرمایه در موضوعات روز بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: این برنامه همچنین پاسخی به دغدغه‌ها، سوالات و نیازمندی‌های سهامداران، سرمایه‌گذاران و فعالان بازار است که تحلیل و بررسی آن را از دریچه نگاه کارشناس برنامه به تماشا خواهند نشست.

ورود به صندوق های سرمایه گذاری، استراتژی صحیح سرمایه گذاری

مدیرعامل شرکت رتبه بندی اعتباری برهان، رتبه بندی صندوق های سرمایه گذاری را در هدایت سهامداران به سرمایه گذاری موفق در بورس و اتخاذ استراتژی صحیح معاملاتی کارگشا دانست. قاسم محسنی خاطر نشان کرد: این اتفاق که می بینیم بازار در دوره ای مدام منفی است، باعث می شود در بین سرمایه گذاران نگرانی ایجاد کند و این نگرانی منجر می شود که آن ها هم عرضه کننده شوند و بازار منفی تر شود. لذا اگر بتوان حتی به طور آزمایشی دامنه نوسان را باز گذاشت و اجازه داد که یکدفعه بازار با ورود اخبار و رویدادهای منفی، فضای منفی را تجربه کند،  از آن به بعد روند مثبت را در پیش خواهد گرفت. وقتی شما دامنه نوسان دارید تحلیل چندان جواب نمی دهد و همین که وارد صف خرید یا فروش شوید کافی است.

انتظار سهامداران برای بازگشت نقدینگی به بازار سرمایه

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه معتقد است که هجوم هیجانی سهامداران، خروج موقتی پول از بازار سرمایه و تزریق بیش از حد نقدینگی نمی تواند شرایط غیر منطقی در این بازار ایجاد کند و  بازار در نهایت بر مدار طبیعی معاملات قرار می گیرد. عظیم ثابت به مقایسه بازدهی بورس طی چند ماه اخیر پرداخت و گفت: در چند ماه گذشته شاخص و سطح عمومی قیمت سهام کاهش یافته اما این به آن معنی نیست که سوددهی این بازار ناچیز شده است؛ چرا که بازارهای موازی با رکود بیش از حد و افت بازدهی ماهانه ثابت کردند که  ثبات لحظه ای هم ندارند.

صندوق و سبد، از بازده تا ریسک

مدیر عامل شرکت سبدگردان کاریزما، عزت اله صیادنیا طیبی، با اشاره به مزایای صندوق‌ها و سبدهای اختصاصی بورسی از جمله امکان کاهش ریسک و نقدشوندگی بالا گفت: با بررسی آمار موجود درمی‌یابیم که عموما بازارسرمایه در میان مدت نسبت به سایر بازارهای رقیب، بازده بالاتری داشته، بنابراین همیشه فرصت سرمایه‌گذاری در این بازار وجود دارد، در این میان «صندوق‌های سرمایه‌گذاری» و «سبدهای اختصاصی» موجود در بازارسرمایه کمترین اثر را در شرایط هیجانی بازار به خود می‌بینند و براین اساس از بهترین و کم ریسکترین ابزارهای موجود برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. با توجه به این موضوع، پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاران بخش اعظم سرمایه خود را در این نهادها سرمایه‌گذاری کنند.

هیات مدیره سازمان بورس، مرجع رسمی اعلام مصوبات

روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار طی اطلاعیه ای در خصوص اخبار منتشره در زمینه احراز هویت چندعاملی برای ورود به سامانه‌های معاملات برخط، اعلام کرد که موضوع فوق در حال بررسی بوده و خاطرنشان می سازد که مصوبات هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، از طریق اعضا یا دبیر هیات مدیره (معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار)، اطلاع رسانی خواهد شد.

رشد شاخص‌های عملکردی در سایه اقدامات مهم سازمان بورس

بررسی شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه از مهر ماه سال 97 تا پایان مهرماه 99، نشان از رشد قابل توجه تمامی مولفه‌های مهم بازار دارد. به طوریکه شاخص کل بورس در این بازه زمانی 2ساله حدود 7.5 برابر شده است. ارزش بازار اوراق بهادار نیز در این مدت 650درصد رشد را تجربه کرده است. رشد ارزش معاملات بورس‌ها، توجه بیشتر به تامین مالی بخش خصوصی و جذب نقدینگی برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و در نهایت رشد قابل توجه صدور کدهای معاملاتی و بورسی شدن تعداد بالایی از افراد جامعه از جمله مهمترین اتفاقات در این سال‌ها بوده است. هر چند برخی از این اتفاقات تحت تاثیر فضای اقتصادی و تشویق سیاست گذاران به ورود سرمایه‌های عموم جامعه به بازار سرمایه رخ داده، اما بخش عمده‌ای از آن مربوط به اقدامات مهم سازمان بورس بوده است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdca60n0.49nyu15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین