تاریخ انتشار :جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۸
جالب است ۰
تمامی شاخصهای مهم بورسی اروپا و آمریکا ریزشی شد.
 لباس قرمز بر تن بورسهای اروپا و آمریکا
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،در شرایطی که بانک مرکزی آمریکا در تلاش است تا نرخ تورم را به سطح بالای دو درصدی سوق دهد، وضعیت برای این نهاد به طور دلخواه پیش نرفته است چرا که آمارها نشان می دهند متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در 12 ماه منتهی به اکتبر با 0.2 درصد کاهش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح 1.2 درصد رسید که این نرخ تورم 0.1 درصد کمتر از نرخ مورد انتظار قبلی و کمترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در سه ماهه اخیر بوده است.

پس از آن که مقامات دولت ترامپ نسبت به بازشماری آرا در برخی از ایالت ها اعتراض کردند، وزیر امور داخلی ایالت جورجیا از بازشماری مجدد آرای انتخاباتی در این ایالت به صورت دستی خبر داد. بایدن آرای الکترال این ایالت را با اختلاف کمی از آن خود کرده بود. ترامپ در پیامی توییتری به طرفداران خود وعده داده است که به زودی نتیجه شکایت ها مشخص و خبرهای خوبی مخابره خواهد شد. برخی از مقامات جمهوری خواه پاداش های هنگفتی را برای ارایه مدارکی که تقلب در انتخابات را اثبات کند پیشنهاد داده اند اما تاکنون دو کمیسیون گفته اند هیچ مدرک معتبری که تقلب را در انتخابات ثابت کند پیدا نکرده اند و با رویه کنونی بسیار بعید است نتیجه انتخابات عوض شود و معامله گران نیز محاسبات خود را بر مبنای ریاست جمهوری بایدن بنا کرده اند.

عملکرد بازار کار بسیاری از کشورها کماکان تحت تاثیر پیامدهای کونا قرار دارد: مرکز آمار انگلیس اعلام کرد که نرخ بیکاری این کشور در ١٢ ماه منتهی به سپتامبر با 0.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به 4.8 درصد رسید که 0.2 درصد بیشتر از انتظار کارشناسان قبلی و بالاترین بیکاری ثبت شده در این کشور از دسامبر 2016 تاکنون بوده است.  شمار بیکاران این کشور طی این مدت با 209 هزار نفر افزایش به یک میلیون و 520 هزار نفر رسید.

از آمریکا و چین اخبار بسیار امیدبخشی از پیشرفت در حوزه واکسن مقابله با کرونا به گوش می رسد و این امید وجود دارد که پس از حدود یک سال یکه تازی کرونا در جهان، سرانجام راه حلی مناسب برای مقابله با این ویروس پیدا شده باشد. شرکت داروسازی پفایزر و شریک آلمانی آن اعلام کرده اند طبق نتایج آزمایش های بالینی، تزریق واکسن کرونای جدید تا 90 درصد باعث ایجاد مصونیت در آزمایش شوندگان شده است و احتمالا تا اواخر ماه جاری میلادی این واکسن برای اخذ تاییدیه تولید و توزیع به سازمان غذا و داروی آمریکا ارایه خواهد شد. سازمان بهداشت جهانی نیز با مسرت بخش خواندن این خبر اعلام کرده است واکسن جدید می تواند شرایط را تا فصل بهار به طور کلی تغییر دهد.

پیش از این در چین خبرهای امیدبخشی از توسعه واکسن کرونا مخابره شده بود و این احتمال وجو دارد که این واکسن که طبق ادعای مقامات این کشور نتایج مثبتی روی 100 هزار نفر داشته است به کابوس کرونا خاتمه دهد. گفته می شود کار واکسیناسیون کارکنان شرکتهای بزرگ چینی نظیر هوآوی، شرکت نفت چین و پپتروشیمی چین آغاز شده و محققان در حال مطالعه آثار این واکسن بر روی داوطلبان جدید در دیگر کشورها نظیر پرو و امارات هستند. در صورت تایید نهایی قرار است در مرحله نخست 100 میلیون دوز و در مرحله بعد یک میلیارد دوز از این واکسن تولید و توزیع شود.

سرعت شیوع در برخی از مناطق به حدی بالا بوده که مقامات مجبور به اعمال مجدد قرنطینه ها شده اند که این مساله به معنای کمتر شدن امیدها برای احیای سریع رشد اقتصادی خواهد بود. انتظار می رود اقتصاد جهان امسال رشد منفی قابل ملاحظه ای به ثبت برساند که حتی از عملکرد دوران موسوم به رکود بزرگ در سال 2008 نیز بدتر خواهد بود.   پاتریک کربی،  اقتصاددان بانک جهانی گفته است روند احیای اقتصاد جهان آهسته و زمان بر است و شاید رشد اقتصادی تا مدت ها به وضعیت قبل از شیوع کرونا باز نگردد.

تاکنون بیش از 52 میلیون و 885 هزار و 897 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و 295 هزار و 424 نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 247 هزار و 859 نفر، برزیل با 163 هزار و 492 نفر، هند با 128 هزار و 559 نفر، مکزیک با 96 هزار و 430 نفر و انگلیس با 50 هزار و 365 نفر بوده است.

برد مک میلان- کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه کامن ولث فایننشیال نتوورک گفت: بین رویکرد دموکرات ها و جمهوری خواهان در مباحث اقتصادی اختلاف نظر زیادی وجود دارد اما اکثریت سنا در دست جمهوری خواهان باقی مانده و این یعنی دولت بایدن برای پیشبرد برنامه های خود با مقاومت هایی روبروخواهد شد. این مساله به ویژه در حوزه مالیات ها محسوس خواهد بود و باید دید آیا در نهایت دولت بایدن خواهد توانست نرخ مالیات ها را مجددا افزایش دهد یا جمهوری خواهان به حفظ نرخ ها در سطح کنونی اصرار خواهند کرد. 

بورس آمریکا

در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با 1.36 درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح 28 هزار و  991.64 واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی 500» با 1.16 درصد ریزش تا سطح 3531.39 واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با 0.89 درصد کاهش در سطح 11 هزار و 681.59 واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی 100" بورس لندن با 0.68 درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح 6338.94 واحد بسته شد.  شاخص "دکس 30" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش 1.24 درصدی و ایستادن در سطح  13 هزار و 52.94 واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک 40" بورس پاریس با افت 1.52 درصدی در سطح 5362.57 واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس 35" 0.87 درصد پایین رفت و به 7726 واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی 225" بورس توکیو ژاپن با صعود 0.68 درصدی تا سطح 25 هزار و 520.28 واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ 0.22 درصد پایین رفت و در سطح 26 هزار و 169.38 واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افزایش 0.07 درصدی را تجربه کرد و در سطح 4908.46 واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس 200" بورس سیدنی با 0.49 درصد کاهش و ایستادن در سطح 6418.22  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با 0.3 درصد افزایش به 41.78 دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود 0.28 درصدی به ازای 43.93 دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افزایش 0.59 درصدی نسبت به روز قبل در سطح 1876.70 دلار معامله شد. هر اونس نقره با صعود 0.22 درصدی به ازای 24.32 دلار مبادله شد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcc0mqm.2bq0s8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما