تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۷
جالب است ۰
بیشتر شاخص های مهم بورسی آمریکا قرمزپوش شدند.
وال استریت ریخت!
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،عملکرد بازار کار بسیاری از کشورها کماکان تحت تاثیر پیامدهای کونا قرار دارد: مرکز آمار انگلیس اعلام کرد که نرخ بیکاری این کشور در ١٢ ماه منتهی به سپتامبر با 0.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به 4.8 درصد رسید که 0.2 درصد بیشتر از انتظار کارشناسان قبلی و بالاترین بیکاری ثبت شده در این کشور از دسامبر 2016 تاکنون بوده است. شمار بیکاران این کشور طی این مدت با 209 هزار نفر افزایش به یک میلیون و 520 هزار نفر رسید.

از آمریکا و چین اخبار بسیار امیدبخشی از پیشرفت در حوزه واکسن مقابله با کرونا به گوش می رسد و این امید وجود دارد که پس از حدود یک سال یکه تازی کرونا در جهان، سرانجام راه حلی مناسب برای مقابله با این ویروس پیدا شده باشد. شرکت داروسازی پفایزر و شریک آلمانی آن اعلام کرده اند طبق نتایج آزمایش های بالینی،تزریق واکسن کرونای جدید تا 90 درصد باعث ایجاد مصونیت در آزمایش شوندگان شده است و احتمالا تا اواخر ماه جاری میلادی این واکسن برای اخذ تاییدیه تولید و توزیع به سازمان غذا و داروی آمریکا ارایه خواهد شد. سازمان بهداشت جهانی نیز با مسرت بخش خواندن این خبر اعلام کرده است واکسن جدید می تواند شرایط را تا فصل بهار به طور کلی تغییر دهد.

پیش از این در چین خبرهای امیدبخشی از توسعه واکسن کرونا مخابره شده بود و این احتمال وجو دارد که این واکسن که طبق ادعای مقامات این کشور نتایج مثبتی روی 100 هزار نفر داشته است به کابوس کرونا خاتمه دهد. گفته می شود کار واکسیناسیون کارکنان شرکتهای بزرگ چینی نظیر هوآوی، شرکت نفت چین و پپتروشیمی چین آغاز شده و محققان در حال مطالعه آثار این واکسن بر روی داوطلبان جدید در دیگر کشورها نظیر پرو و امارات هستند. در صورت تایید نهایی قرار است در مرحله نخست 100 میلیون دوز و در مرحله بعد یک میلیارد دوز از این واکسن تولید و توزیع شود.

سرعت شیوع در برخی از مناطق به حدی بالا بوده که مقامات مجبور به اعمال مجدد قرنطینه ها شده اند که این مساله به معنای کمتر شدن امیدها برای احیای سریع رشد اقتصادی خواهد بود. انتظار می رود اقتصاد جهان امسال رشد منفی قابل ملاحظه ای به ثبت برساند که حتی از عملکرد دوران موسوم به رکود بزرگ در سال 2008 نیز بدتر خواهد بود.  پاتریک کربی، اقتصاددان بانک جهانی گفته است روند احیای اقتصاد جهان آهسته و زمان بر است و شاید رشد اقتصادی تا مدت ها به وضعیت قبل از شیوع کرونا باز نگردد.

تاکنون بیش از 51 میلیون و 690 هزار و 601 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و 275 هزار و 952 نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 245 هزار و 445 نفر، برزیل با 162 هزار و 672 نفر، هند با 127 هزار و 581 نفر، مکزیک با 95 هزار و 225 نفر و انگلیس با 49 هزار و 770 نفر بوده است.

دودستگی انتخاباتی آمریکا ادامه دارد و با وجود آن که شمار زیادی از رهبران جهان نیز به جو بایدن تبریک گفته اند، دونالد ترامپ از پذیرش شکست خود امتناع می کند و تیم حقوقی وی نیز در حال اقامه دعوی علیه دموکرات ها در دادگاه عالی هستند. ترامپ در پیامی توییتری با حمله به برخی از رسانه های مطرح این کشور گفته است که وظیفه آن ها معرفی رییس جمهور بعدی نیست. رودی جولیانی، وکیل ترامپ نیز گفته است تا زمانی که سرنوشت آرای شمارش نشده و مورد مناقشه مشخص نشود، انتخابات تمام نخواهد شد و ترامپ نیز شکست را نمی پذیرد.

در آمریکا اما وضعیت بهتر بوده و همان طور که پیشتر انتظار می‌رفت، نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه اکتبر باز هم کاهشی شد و رقم 6.9 درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری که یک درصد کمتر از ماه قبل بوده، کمترین نرخ بیکاری این کشور در طول پنج ماه اخیر است.

طی این مدت شمار جمعیت بیکاران با کاهشی محسوس نسبت به ماه قبل به 11 میلیون و 100 هزار نفر کاهش پیدا کرد که یک میلیون و 200 هزار نفر کمتر از ماه قبل است. با این حال نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان هنوز فاصله زیادی با نرخ بیکاری 3.5 درصدی ثبت شده در ماه فوریه دارد یعنی پیش از آن که بخش بزرگی از اقتصاد آمریکا بر اثر کرونا به تعطیلی کشیده شود.

برد مک میلان- کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه کامن ولث فایننشیال نتوورک گفت: بین رویکرد دموکرات ها و جمهوری خواهان در مباحث اقتصادی اختلاف نظر زیادی وجود دارد اما اکثریت سنا در دست جمهوری خواهان باقی مانده و این یعنی دولت بایدن برای پیشبرد برنامه های خود با مقاومت هایی روبروخواهد شد. این مساله به ویژه در حوزه مالیات ها محسوس خواهد بود و باید دید آیا در نهایت دولت بایدن خواهد توانست نرخ مالیات ها را مجددا افزایش دهد یا جمهوری خواهان به حفظ نرخ ها در سطح کنونی اصرار خواهند کرد.

بورس آمریکا

در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با 0.77 درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح 29 هزار و  459.23 واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی 500» با 0.11 درصد کاهش تا سطح 3541.34 واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با 1.52 درصد ریزش در سطح 11 هزار و 568.33 واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی 100" بورس لندن با 1.79 درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح 6296.85 واحد بسته شد.  شاخص "دکس 30" بورس فرانکفورت در آلمان با جهش 0.51 درصدی و ایستادن در سطح  13 هزار و 163.11 واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک 40" بورس پاریس با صعود 1.55 درصدی در سطح 5418.97 واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس 35" 3.38 درصد بالا رفت و به 7711.40 واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی 225" بورس توکیو ژاپن با صعود 0.26 درصدی تا سطح 24 هزار و 905.59 واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ 1.1 درصد بالا رفت و در سطح 26 هزار و 301.48 واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افت 0.55 درصدی را تجربه کرد و در سطح 4953.88 واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس 200" بورس سیدنی با 0.66 درصد افزایش و ایستادن در سطح 6340.58  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با 2.76 درصد افزایش به 41.40 دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود 2.95 درصدی به ازای 43.65 دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود 0.76 درصدی نسبت به روز قبل در سطح 1875.32 دلار معامله شد. هر اونس نقره با کاهش 7.72 درصدی به ازای 2.04 دلار مبادله شد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcfxvde.w6dj1agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما