تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۴
جالب است ۰
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به وضعیت معاملات بازار سهام نسبت به سایر بازارها برای افق ۶ ماه و یک سال آینده می‌توان امیدوار بود، گفت: تا آن زمان شرایط بازار شفاف و قابل محاسبه می‌شود، بنابراین اگر سهامداران دید کوتاه‌مدت و میان‌مدت را برای سرمایه‌گذاری به بلندمدت تغییر دهند بازدهی معقولی را از این بازار کسب خواهند کرد.
انتظار بازدهی معقول از بورس با سرمایه‌گذاری بلند مدت
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین و به نقل از ایرنا، «محمدمهدی بحرالعلوم» توصیه خود به سهامداران را در وضعیت این روزهای بازار اینگونه بیان کرد: همیشه در همه بازارهای سرمایه‌گذاری، آینده و انتظارها خرید و فروش می‌شوند، به همین دلیل سرمایه‌گذاری در این بازارها با ریسک دائمی، همراه است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد ریسک هایی که معاملات بورس را به دلیل انتشار خبر احتمال افزایش نرخ سود بانکی، تنش های موجود در راستای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تهدید می کرد از طریق اصلاح شاخص بورس، کاهش نرخ دلار و رشد قیمت‌های جهانی به واسطه کشف واکسن کرونا از بین رفته باشد.

بحرالعلوم خاطرنشان کرد: می‌توان انتظار داشت که به مرور بازار وارد فضای تعادلی شود و شدت عرضه و فروش‌ها کاهش یابد، بنابراین اکنون فروش سهام بنیادی در بازار نمی‌ تواند با توجیه منطقی همراه باشد و امیدواریم سهامداران بازدهی مناسب با ریسک را از این بازار کسب کنند.

بحرالعلوم پیشنهاد دیگری را در وضعیت فعلی معاملات بورس به سهامداران ارائه داد و گفت: سهامداران غیرحرفه‌ای که تاکنون خود اقدام به معامله در بازار می‌کردند، در صورت ایجاد تعادل در معاملات بورس از موقعیت حاکم در بازار استفاده کنند و با مراجعه به شرکت‌های سبدگردان، سهام خود را به یک کد سبدگردان منتقل کنند و مدیریت آن را در اختیار یک فرد حرفه‌ای قرار دهند.

 این کارشناس بازار سرمایه افزود: در رشد مجدد بازار همه سهم‌ها به یک تناسب رشد نمی‌کنند، به همین دلیل باید در زمان ایجاد تعادل در بازار ترکیب پرتفوی سهامداران توسط افراد حرفه‌ای تغییر کند.

وی گفت: اگر سرمایه افراد به اندازه‌ای نیست که مشمول خدمات سبدگردانی اختصاصی شود، پیشنهاد می‌شود تا با فروش سهام خود و خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری دوباره سرمایه‌های خود را وارد چرخه بازار سرمایه کنند و اجازه دهند سرمایه آنها به صورت غیرمستقیم توسط یک مدیر حرفه‌ای مدیریت شود.

از خدمات نهادهای مالی دارای مجوز استفاده کنید

بحرالعلوم معتقد است، سهامداران بهتر است از تجربه ریزش اخیر بازار استفاده کنند و از خدمات نهادهای مالی دارای مجوز بهره ببرند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه ابهام همیشه سمت تقاضا را دچار اختلال می‌کند، گفت: سمت عرضه همیشه در بازار فعال است، در بازار شاهد حضور حجم گسترده‌ای از سهامداران حقوقی هستیم که دارای طرح توسعه‌ای یا دچار بدهی به شبکه بانکی هستند، همچنین سهامداران خرد هم که نیاز به نقدینگی دارند اقدام به فروش سهام خود در بازار می‌کنند که این مسایل در کنار یکدیگر زمینه افزایش سطح عرضه در بازار را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر به تناسب عرضه، سطح تقاضا در بازار فعال باشد شاهد تعادل در معاملات بازار خواهیم بود، اظهار داشت: زمانی که در شرایط سرمایه‌گذاری بهینه، تقاضا در بازار بر عرضه چیره شود، افزایش قیمت رخ می‌دهد و شاهد روند صعودی شاخص بورس در بازار خواهیم بود.

بحرالعلوم خاطرنشان کرد: در چند وقت اخیر نامشخص بودن قیمت دلار و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیرگذار بر متغیرهای کلان اقتصادی کشور بودند و زمینه ایجاد فضای ابهام در بازار فراهم شد که به تناسب باعث کاهش حجم معاملات در بازار و اصلاح قیمت‌ها شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به اینکه زمان زیادی به انتخاب ریاست جمهوری ایران باقی نمانده است ممکن است به دنبال آن فضای ابهامی در همه بازارهای مالی حاکم شود. هرچند که سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی همیشه با ریسک و ابهام همراه است، اما با توجه به شرایط حاکم در کشور به نفع فعالان بازار است که سهامداری را در این بازار به فروش سهام انتخاب کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه از این به بعد در بازار با منفی‌های چندان جدی روبرو نخواهیم بود، اظهار داشت: سهامداران نباید در بازار در انتظار روند صعودی پرشتاب و ایجاد صف‌های فروش طولانی در بازار باشند زیرا نقدینگی که از ابتدای سال وارد این بازار شده است اکنون از بازار خارج شده و ورود دوباره آنها به بورس نیازمند زمان است.

به گفته وی، فضای حاکم در بازار باید برای مدتی تعادلی باشد و ابهام‌های موجود برطرف شود تا بتوان دوباره پول‌های مناسب را وارد این بازار کرد.

بحرالعلوم به تاثیر اطلاعیه‌های جدید شرکت بورس بر معاملات بازار سهام اشاره کرد و افزود: انجام معاملات روزانه در چنین شرایطی تاثیر بسیار مثبتی را در این بازار خواهد گذاشت، زیرا محدودیت در معاملات روزانه بازار باعث شده بود حجم معاملات و نقدشوندگی در بازار کاهش پیدا کند، سهامداران نسبت به خرید سهم تردید داشتند و تصمیم‌گیری برای انجام معاملات را در این بازار سخت‌تر  بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از امروز حجم معاملات در بازار افزایش پیدا می‌کند زیرا برخی به منظور نوسان‌گیری اقدام به خرید سهام در منفی و فروش آن در مثبت می‌کنند.

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdciqqay.t1a5q2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما