تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۷
جالب است ۰
شرکت بورس اوراق بهادار تهران از آغاز عملیات بازارگردانی سهام شرکت‌های سیمانی در بازار سهام خبر داد.
بازارگردانی شرکت‌های سیمانی‌ در بورس آغاز شد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین و به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه ایران، شرکت بورس از آغاز عملیات بازارگردانی سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری سیمان تامین، فارس ‌و خوزستان، صوفیان‌، ‌غرب، ارومیه،  قائن‌، شاهرود، خوزستان، فارس، خزر، فارس نو،  بجنورد، خاش، بهبهان،  سفیدنی‌ریز و سیمان دورود خبر داد.

بررسی ها نشان می دهد در حالی که از ۱۰ مهرماه امسال همه شرکت‌های بورسی و تا ۱۵ ماه جاری شرکت‌های حاضر در فرابورس ملزم به معرفی بازارگردان شدند، به گفته مدیر نظارت بر ناشران بورس، همه ناشران پذیرفته شده در بورس موظفند برای امضای قرارداد بازارگردانی و معرفی بازارگردان به بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران اقدام کنند.

بنابراین چنانچه این ابلاغیه به مورد اجرا گذاشته نشود، ناشران متخلف محسوب و جرایم برای آنان در نظر گرفته می‌شود که این جرایم و ضمانت اجرایی شامل تذکر، اخطار، محدودیت موقت یا دائم در دسترسی به سامانه معاملات، تعلیق یا لغو مجوزهای صادره توسط سازمان، محرومیت دریافت خدمات از ارکان بازار سرمایه برای مدت معین، جریمه نقدی، محرومیت از تصدی در هیات مدیره اشخاص تحت نظارت، سلب صلاحیت و لغو پذیرش می‌شود.

به گزارش ایرنا،  قانون عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت سهام در بازار است، اما چنانچه به هر دلیلی روند معمول عرضه و تقاضا و به دنبال آن وضعیت معمول در قیمت سهم دچار آشفتگی شود، وجود یک بازارگردان در بازار ضروری خواهد شد.

بازار ممکن است تحت تاثیر هیجان‌های ناشی از اخبار سیاسی و اقتصادی دچار نوسان شود و زمانی که تعادل بازار به دلیل وجود چنین عواملی، بهم ریخته شود دیگر بورس، بازار چندان قابل اعتمادی برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود، به همین دلیل بازارگردان کمک به حفظ تعادل نسبی در بازار خواهد کرد.

سازمان بورس اوراق بهادار مسئول ایجاد بازارگردان برای سهم‌های پرنوسان و پرتقاضا در بازار است،  زیرا گاهی به دلیل هیجان‌های موجود در بازار، صف‌های خرید و فروش بدون مبنای اقتصادی ایجاد می‌شود و روند عادی معامله‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

بر اساس قانون، بازارگردان، معامله‌گری است که با اخذ مجوزهای لازم با تعهد به افزایش نقدشوندگی، تنظیم عرضه و تقاضای اوراق بهادار معین و محدود کردن دامنه نوسان قیمت آن‌ها به دادوستد اوراق می‌پردازد.

بازارگردان ها تلاش می کنند تا از بر هم خوردن تعادل در معامله‌ها جلوگیری کنند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcgu39u.ak9tw4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از شاخص بورس تا انتهای سال
بیش از دو میلیون
کمتر از دو میلیون
آخرین عناوین