تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۹
جالب است ۰
ریزش قیمت‌ها در بازار ارز موجب شده تا علاوه بر شرکت‌ها، جمع زیادی از دارندگان ارزهای خانگی نیز برای فروش ارز خود راهی خیابان فردوسی شوند؛ هم اکنون خریداری برای دلار در بازار وجود ندارد.
دلار خریدار ندارد؛ ترس بازار از ریزش بیشتر قیمت‌/بازاری‌ها: دلار به ۲۰ هزار تومان می‌رسد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین و به نقل از  خبرگزاری تسنیم، سیر نزولی قیمت‌ها در بازار ارز موجب شده تا علاوه بر شرکت‌های حقوقی، دارندگان ارزهای خانگی نیز برای فروش ارزهای خود راهی خیابان فردوسی و صرافی ها شوند و همین امر نیز موجب ترس بازاری‌ها از ریزش بیشتر قیمت‌ها شده است.

سیر نزولی قیمت ها در حالی در بازار ارز از عصر چهارشنبه 14 آبان ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد که قیمت دلار با کاهش حدود 6 هزار تومانی همراه بوده و دلار از 30 هزار تومان ظهر چهارشنبه به 24 هزار تومان در ظهر امروز شنبه 17 آبان رسیده است.

مهمترین عامل تأثیرگذار در بازار ارز از دیدگاه فعالان حاضر در خیابان فردوسی، چشم انداز مثبت به آینده بازار است؛ از آنجایی که از ماه قبل بازار به انتخابات امریکا چشم دوخته بود و براساس نظرسنجی‌های قبل از انتخابات جهت‌گیری ارز مشخص می شد با نهایی شدن گزینه ریاست جمهوری آمریکا، سناریوهای بدبینانه برای آینده کنار رفته و بازار با امیدواری به آینده شاهد ریزش قیمت هاست.

هرچند در تمام این مدت کارشناسان نسبت به افزایش غیرمنطقی قیمت ارز هشدار داده و همراستا با بانک مرکزی تأکید می کردند که رشد افسارگسیخته قیمت دلار دلیل اقتصادی ندارد و صرفاً براساس جریان روانی است و حتی درصورت انتخاب مجدد ترامپ نیز اتفاق خاصی برای ایران رخ نخواهد داد چراکه قبلاً شدیدترین تحریم‌ها را به لطف او متحمل شده ایم و تحریم جدیدی باقی نمانده است.

اما خواسته یا ناخواسته بازار ارز نیز احتمالاً مانند مسئولان دولتی چشم به انتخابات امریکا دوخته بود و الان با مشخص شدن تقریبی نتایج انتخابات، تصمیم به تخلیه حباب گرفته است. بازاری ها می گویند از آنجایی که احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده ایران تقویت شده بازار ارز نیز چشم انتظار کاهش بیشتر قیمت‌هاست.

قیمت دلار صبح امروز در بین دلال‌های خیابان فردوسی در محدوده 25 هزار و 500 تومان معامله می شد اما با ادامه روند ریزشی قیمت‌ها و افزایش تعداد فروشنده ها در بازار قیمت ارز در بین دلال‌های فردوسی نیز کاهش یافت و به 24 هزار و 800 تومان رسید. دلار هم اکنون در معاملات فردایی در کانال 24 هزار تومان معامله می شود.

مشاهدات میدانی از بازار ارز نشان میدهد که خریدار دلار خیلی کم است و اکثر افراد حاضر در خیابان فردوسی و صرافی‌ها از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها برای فروش ارزهای خود راهی بازار شده اند.

فعالان بازار ارز می گویند نه تنها در صرافی ها بلکه در سامانه نیما هم خریدار چندانی برای ارز وجود ندارد و اکثر افراد منتظر هستند که قیمت ها ارزانتر شود و بعد اگر نیاز داشتند نسبت به خرید اقدام کنند.

بازاری ها با اشاره به آزادشدن واردات با ارز متقاضی می گویند: هر چند این تصمیم موجب افزایش تقاضا برای خرید ارز دربازار می شود ولی نکته مهم اینجاست که فعلاً‌ واردکننده‌ها هم تمایلی به خرید ارز در این نرخ ها ندارند و منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

صراف‌ها با تأکید بر نزولی بودن شیب بازار ارز می گویند: مردم و شرکت ها ترس ریزش بیشتر قیمت ها را دارند و ما هم احتمال می دهیم که در صورت ادامه این روند قیمت دلار طی یکی دو هفته آینده به 20 تا 21 هزار تومان می رسد.

گفتنی است،‌سیر نزولی قیمت ها درحالی در بازار طلا و ارز و خودرو آغاز شده و همچنان ادامه دارد که برخی دلال‌های بزرگ در این بازارها سعی دارند مانع از کاهش بیشتر قیمت ها شوند؛ تکاپوی این دلال ها برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت ها در کانال های تلگرامی و اتاق های معاملاتی‌شان کاملاً مشهود است.

دلال ها سعی دارند موجودی طلا و ارز و خودرو خود را در این روزها با قیمت های بالاتر تبدیل به ریال کرده و کمتر ضرر کنند؛ آنها معتقدند اگر سرمایه ها از بازار طلا و ارز خارج شود مستقیم وارد بورس می شود و این به نفع‌شان نیست!

https://sarmayegozarionline.ir/vdcfjtde.w6djvagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما