تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۳
جالب است ۰
گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با ایجاد زیرساخت‌هایی برای تشکیل اکوسیستم کامل هوش مصنوعی، سامانه‌هایی در این حوزه عرضه کردند که توانستند بازارگاه هوش مصنوعی را در کشور ایجاد کنند و به گفته آنها سامانه‌های هوش مصنوعی عرضه‌شده به گونه‌ای است که افراد حتی بدون داشتن سواد و یا توانایی تکلم نیز قادر به بهره‌برداری از این سامانه‌ها هستند.
عرضه سامانه‌ای برای بازار سرمایه/تأسیس اولین کالج هوش مصنوعی ایران
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین و به نقل از ایسنا

دکتر محمد حاجی‌زاده،‌ مدیرعامل این شرکت دانش بنیان هوش مصنوعی را یک دانش میان رشته‌ای دانست که متخصصان رشته‌های مختلفی مانند برق، سخت‌افزار، نرم‌افزار، علوم شناختی، پزشکی و روانشناسی در آن مشغول به فعالیت هستند، گفت: هوش مصنوعی یک علم کاربردی است و در صنایع مختلف از حوزه آی‌تی تا دیگر صنایع مورد استفاده است و هم‌اکنون برخی صنایع در استفاده از هوش مصنوعی و خدمات آن پیشتاز هستند و زودتر وارد این میدان شده‌اند، اما برخی صنایع نیز با نوعی کندی با این پدیده رفتار کرده‌اند.

وی تأکید کرد: ایران در زمینه تولید مقالات در خصوص هوش مصنوعی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اما از نظر استفاده کاربردی از این علم در صنایع، فاصله زیادی با دنیا داریم که دلایل مختلفی باعث این فاصله شده است.

حاجی‌زاده اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر پژوهش‌ها و فعالیت‌های ایران در حوزه هوش مصنوعی در مرز دانش حرکت می‌کند، ولی این امر کافی نیست و تمرکز جدی‌تری نیاز است که بتوان فاصله میان این علم و صنعت را برطرف کرد.

مدیر مرکز تحقیقات هوش مصنوعی این شرکت‌ دانش‌بنیان با بیان اینکه تیم هوش مصنوعی این شرکت از سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: این تیم با هدف تأمین نیازهای هوشمندسازی سامانه‌های مالی شرکت شکل گرفت، اما با توجه به نیازهای پایه‌ای موجود در این زمینه و امکان پاسخ‌دهی این شرکت به آن، زمینه‌های کاری ما توسعه یافت.

وی، اولویت این مرکز را رشد و تربیت نیروی انسانی منطبق با نیازهای علمی و صنعتی به منظور کاهش فاصله میان صنعت و کاربردی کردن فناوری‌های هوش مصنوعی عنوان کرد و یادآور شد: در این مرکز نگاه زیرساختی به تشکیل اکوسیستم کامل هوش مصنوعی در کشور مورد توجه قرار گرفت؛ از این رو تلاش کردیم با استفاده از تجربه جهانی مانند آنچه در شرکت‌های آمازون، ماکروسافت و گوگل رخ داده، یک اکوسیستم کامل در چهار گروه "بینایی ماشین"، "پردازش زبان طبیعی"، "پرداش گفتار" و "داده‌کاوی" تعریف کنیم.

حاجی‌زاده علوم شناختی، نرم‌افزار و رباتیک را از جنبه‌های دیگر هوش مصنوعی عنوان کرد و گفت: این مرکز تحقیقات برنامه دارد در گام‌های بعدی وارد این حوزه‌ها شود. در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای حرکت در این مسیر در حال طراحی است.

وی ادامه داد: در این راستا با ایجاد زیرساخت‌هایی توانستیم خدمات کامل و ارزنده‌ای را به زیست‌بوم‌های مختلفی مانند استارتاپ‌ها، نهادها و شرکت‌ها ارائه دهیم.

مدیر این مرکز تحقیقات هوش مصنوعی با اشاره به تعامل این شرکت با دانشگاه‌ها، یادآور شد: درحال حاضر بیش از ۱۰۰ نفر نیروی متخصص درحوزه هوش مصنوعی در دفاتر مختلف این شرکت دانش‌بنیان در شهرهای مشهد و تهران مشغول به فعالیت هستند که روند جذب و تربیت نیرو در این مرکز نیز به صورت متمرکز انجام می‌شود و برنامه داریم روند تربیت نیرو را سالانه ۲ برابر افزایش دهیم.

تأسیس کالج هوش مصنوعی در کشور

وی ادامه داد: برای جذب این تعداد نیروی انسانی و پاسخ‌گویی به رشد سریع فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای مرکز، اقدام به راه‌اندازی کالج هوش مصنوعی کردیم تا بتوانیم مستقل از فرآیندهای تحقیق و توسعه و تجاری‌سازی بازوی تربیت نیروی انسانی خود را نیز تقویت کنیم.

مدیر مرکز تحقیقات هوش مصنوعی این شرکت‌ دانش‌بنیان با بیان اینکه درحال حاضر مقدمات راه‌اندازی این کالج انجام شده و دوره زمستانی این کالج برگزار خواهد شد، تأکید کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است دوره‌های ۶ ماهه و یک ساله در این کالج به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار شود.

راه‌اندازی پایگاه جامع هوش مصنوعی

حاجی‌زاده از راه‌اندازی پایگاه جامع هوش مصنوعی خبر داد و گفت: طیفی از علاقه‌مندان به این حوزه، که بخشی از آنها از مدیران کسب‌ و ‌کارها به شمار می‌روند، نیازمند دسترسی به منابع علمی هستند که پایگاه جامع هوش مصنوعی را برای این منظور راه‌اندازی کردیم.

وی عنوان کرد: شرکت‌هایی مانند آمازون، ماکروسافت و گوگل خدمات جامعی را به شکل ابری در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهند تا از سرویس‌های آماده هوش مصنوعی استفاده کنند اما این نوع پلتفورم و سامانه در ایران وجود نداشت.

فعالیت مارکت پلیس هوش مصنوعی در کشور

مدیر این مرکز تحقیقات هوش مصنوعی با اشاره به راه‌اندازی "مارکت‌پلیس هوش مصنوعی" در قالب یک سامانه، اظهار کرد: در این سامانه حدود ۱۰۰ سرویس هوش منصوعی عرضه می‌شود که شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و نهادهای مختلف می‌توانند از این سرویس‌ها استفاده کنند.

به گفته وی شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند، می‌توانند در این سامانه خدمات خود را عرضه کنند.

حاجی‌زاده طراحی سامانه‌ای دیگر را از دیگر دستاوردهای این شرکت نام برد و گفت: درحال حاضر به دلیل افزایش قیمت دلار برخی شرکت‌ها با مشکل سخت‌افزاری و توان پردازشی مواجه شده‌اند که نمی‌توانند فعالیت‌های متنوع و بزرگ داشته باشند، بنابراین از طریق سامانه شهاب این مشکل رفع شده و این سامانه خدمات زیرساختی پردازشی هوش مصنوعی به متقاضیان ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: افرادی که نیازمند دریافت خدمات هوش مصنوعی و تحقیق و توسعه برای پایان نامه، شرکت و آزمایشگاه خود انجام هستند، می‌توانند به صورت ابری از خدمات پردازشی این سامانه استفاده کنند.

 مدیر این مرکز تحقیقات هوش مصنوعی با اشاره به اپلیکیشن طراحی شده توسط این گروه، گفت: این اپلیکیشن توسط تیم تحقیقاتی این شرکت دانش‌بنیان ایجاد و راه‌اندازی شده و شامل اپلیکیشن جامع اطلاع‌رسانی در حوزه بازار سرمایه است.

حاجی‌زاده تأکید کرد: در این اپلیکیشن تمامی اطلاعات مرتبط با سرمایه‌گذاری مانند صندوق‌های سهامی، نمادهای بازار بورس و فرا بورس، طلا، ارز واقعی و دیجیتال، مسکن و بانک‌ها وجود دارد و برخی موضوعات نیز درحال به‌روزرسانی است.

وی افزود: این اپلیکیشن با فاصله زیاد از رقبا، از ابتدای سال ۹۹ و افزایش شیوع بیماری کرونا، موضوع احراز هویت غیرحضوری برای بازار سرمایه را ارائه داد. از همین رو این خدمت در قالب خدمت فراشناسا تعریف و به عنوان سرویس جامع احراز هویت افراد در اپلیکیش مذکور پیاده‌سازی شد.

این محقق حوزه هوش مصنوعی با بیان اینکه درحال حاضر بسیاری از بانک‌ها، کارگزاری‌ها و اپلیکیشن‌هایی که نیاز به احراز هویت دارند، متقاضی دریافت این دستاورد هستند، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از طریق این اپلیکیشن احراز هویت غیرحضوری شده‌اند، ولی فراشناسا تنها محدود به احراز هویت بورس نیست، بلکه هر شرکت و نهادی که نیازمند احراز هویت باشد، می‌تواند از آن استفاده کند.

وی ادامه داد: این سامانه به ‌نحوی برنامه‌ریزی شده که افراد دارای معلولیت نیز بتوانند از آن استفاده کنند، چرا که بهره‌مندی از خدمات پولی و مالی، حق همه قشرهای مختلف جامعه است.

حاجی‌زاده یادآور شد: در همین رابطه، در این سامانه با استفاده از ژست‌های حرکتی، بستری فراهم شده که افراد بدون داشتن سواد و یا توانایی تکلم بتوانند از آن استفاده کنند. علاوه بر آن در این سامانه به تازگی خدماتی برای نابینایان فراهم شده که بتوانند از طریق صوت مراحل احراز هویت خود را طی کنند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcepe8f.jh8eei9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما