تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۵۶
جالب است ۰
میزان گردش مالی صادرات گل در جهان، ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، رقمی که سهم ایران از این بازار تنها ۲۴ میلیون دلار است.
سهم ایران از بازار ۲۰ میلیارد دلاری گل در جهان چقدر است؟ /توسعه صادرات گیاهان، انقلابی در ایجاد فرصت‌های شغلی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، تولید گل از نمونه فعالیت های اقتصادی درآمدزا به شمار می ورد که متاسفانه در ایران آن‌چنانکه باید مورد مطالعه و حمایت قرار نگرفته است.

البته طرح این موضوع به معنای نادیده انگاشتن مطلق این ظرفیت ویژه و بالقوه نیست و با در نظر گرفتن گردش مالی 24 میلیون دلاری گل در کشور (اعم از بازار داخلی و خارجی) به این واقعیت پی خواهیم برد که به هر ترتیب اقدامات و دستورکارهایی برای حصول توفیق در این عرصه مد نظر قرار گرفته، اما با احتساب گردش مالی 20 میلیارد دلاری بازار گل در جهان و فرصت ها و توانمندی های مرتبط با این بخش در ایران به عمق نارسایی موجود در بهره وری حداکثری از این ظرفیت پی خواهیم برد.

طبق آمار اکنون حدود 6 هزار و 500 هکتار مزرعه گل و گیاه زینتی در کشور وجود دارد که بیش از 2 هزار هکتار از این میزان در قالب گلخانه و بیش از 4 هزار هکتار نیز بصورت فضای باز تعریف می‌شود. اگرچه در کل کشور تولید گل و گیاه با ضعف هایی همراه است اما در این میان استان مازندران به عنوان یکی از قطب‌های تولید گل و گیاه زینتی به شمار می رود و در طول سالیان اخیر میزان فعالیت‌ها در این عرصه با افزایش هر چه بیشتری همراه شده، امری نوید بخش که البته  نیازمند توسعه و شکوفایی فزآینده تری است.

به اعتقاد فعالان این عرصه، یکی از مشکلات موجود برای توسعه فعالیت ها در این حوزه (بخصوص در بخش صادرات) به فقدان سیستم حمل و نقل مناسب برای جابجایی گل‌ها باز می‌گردد، امری که با عنایت به عمر کوتاه گل و شرایط خاص و نگهداری آن، ضرورت تامین و فراهم سازی مناسب آن اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

فرخ عشایر پور، یکی از توزیع‌کنندگان گل در غرب استان تهران،  با اشاره به معضل قیمت تمام شده بالای تولید گل در کشور، اظهار کرد: هزینه تمام شده بالای این محصول در مقایسه با کشورهای صاحب نامِ تولید گل، باعث قدرت مانور محدود ایران در بازارهای جهانی می شود و انتظار می رود با رویکرد علمی و لحاظ شدن حمایت مضاعف از سوی دستگاه های ذی‌ربط، هزینه های مذکور با کاهش قابل توجهی همراه شود که به طور قطع در چنین شرایطی، امکان رقابت هر چه بیشتر و ایجاد ظرفیت‌های افزون‌تر برای نقش آفرینی ایران در بازار گلِ جهان ، به نحو شایسته تری تامین و فراهم خواهد شد.

وی افزود: با نیم نگاهی به گزارش‌های منتشر شده در خصوص میزان سرانه مصرف گل در جهان (150 شاخه) و مقایسه آن با سرانه مصرف گل در کشور (قریب به 20 شاخه در سال) به عمق تفاوت ها می رسیم که در صورت افزایش  میزان مصرف گل، رونق هر چه بیشتری در این حوزه حاصل می شود.

عشایر پور گفت: با توجه به علاقه ایرانی‌ها به گل، این تفاوت در شرایطی بروز پیدا می‌کند که فاصله زیادی میان سرانه موجود جهانی و آنچه که در ایران برآورد شده از موضوعاتی است که با آسیب شناسی و مطالعه هر چه بیشتر روشن و مشخص خواهد شد.

این توزیع کننده گل در غرب استان تهران بیان کرد:  یکی از دلایل اصلی این تفاوت و فاصله جدی در میزان سرانه مصرف گل، به کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات اقتصادی باز می‌گردد، زیرا خانوار ایرانی در شرایط موجود اقتصادی، خرید گل را به عنوان اولویتی اصلی تلقی نمی‌کند و به نوعی این محصول در زمره کالاهای تشریفاتی قرار گرفته و ضرورت جدی برای تهیه آن به شمار نمی رود.
بازنگری در کشت گل و گیاه زینتی احساس می شود

هادی ایزدی،کارشناس حوزه زراعت و کشاورزی با اشاره به لزوم بازنگری در شیوه کشت گل و گیاه زینتی در کشور اظهار کرد: متاسفانه تمایل قابل توجهی از فعالان این حوزه به شیوه های سنتی باعث کندی رشد و پیشرفت در توسعه فعالیت ها، نتایج و ثمرات سازنده هر چه بیشتر در این عرصه شده است.

وی افزود: در صورت فراگیری شیوه های نوین کشتِ گل و گیاه، تولیدکنندگان این عرصه نیز درآمد هر چه بیشتری خواهند داشت که می طلبد در این خصوص، ضریب آموزش ها تقویت شود.

ایزدی در تشریح دیگر مشکلات و نارسایی های موجود در این عرصه بیان کرد: عدم آشنایی کافی به بازاریابی حرفه ای برای نقش آفرینی مطلوب در عرصه صادرات گل و گیاه زینتی از دیگر مشکلاتی است که در صورت حل و فصل آن و دستیابی به موفقیت های هر چه بیشتر در این خصوص شاهد اشتغالزایی فزآینده تری در این بخش خواهیم بود.

کارشناس کشاورزی گفت: حضور در نمایشگاه های بین المللی و به موازات آن تلاش برای کاهش هزینه های تولید دو مؤلفه ای است که باید در دستور کار قرار گیرد و بی‌گمان در سایه تحقق این امر می توان در فروش و عرضه گل و گیاه زینتی در آن سوی مرزها به توفیقات هر چه بیشتری نائل شد، در غیراین‌صورت با توجه به فضای حاکم اقتصادی کشور و عدم اقبال عمومی مناسب برای خرید این محصول در بازارهای داخلی و فقدان توان کافی برای رقابت در بازارهای جهانی، افق و چشم انداز روشنی برای این فعالیت پیش بینی نمی شود.

وی افزود: بدون تردید در صورت حمایت هر چه بیشتر دستگاه های متولی از این عرصه فعالیتی، شاهد تحولی خیره کننده در توسعه فرصت های شغلی مرتبط با کشت گل و گیاهان زینتی (بصورت مستقیم و غیر مستقیم) خواهیم بود که امید است این رویکرد به عنوان اولویتی ضروری در دستور کار قرار گیرد.

ایزدی گفت: البته نباید از نظر دور داشت که در سالیان اخیر،گام‌هایی سازنده در این خصوص برداشته شده و انصاف حکم می‌کند در مقایسه با گذشته به توفیقات حاصل شده همچون افزایش سرمایه‌گذاری در بخش مذکور اشاره شود، اما انتظار می رود ضریب چنین حمایت ها و پشتیبانی هایی با تقویت فزآینده تری همراه شود که به طور قطع کلیت اقتصاد کشور از منافع آن بهره مند خواهند شد.
وقتی تداخل صنفی،برای تولیدکنندگان گل و گیاه چالش برانگیز می شود

اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه گل فروشان معتقد است وجود برخی از تداخل‌های صنفی برای فعالان حوزه گل و گیاه مشکل ساز شده است.

وی در تشریح جزییات هر چه بیشتری از این نارسایی می گوید: تهیه گل توسط باغ تالارها (برای انجام مراسم عروسی و...) باعث بروز مشکلاتی برای فروشندگان و فعالان این عرصه شده است. عارضه ای که رفع آن مستلزم ورود دستگاه های نظارتی است و انتظار می‌رود با برخورد جدی دستگاه ها و نهادهای ذی‌ربط این مشکل مرتفع شود.

شاهرخی در ارتباط با جایگاه ایران در حوزه صادرات گل وگیاه در جهان نیز می افزاید: از حیث تولید گل و گیاه، ایران در رتبه هفدهم دنیا قرار دارد اما از منظر صادرات، حائز رتبه صد و هفتمی جهان هستیم.

امید آن می رود با اتخاذ تدابیر مؤثر و اصولی و اختصاص یارانه‌های دولتی،گام های جدی تری برای توسعه فعالیت ها و بخصوص تقویت صادرات گل و گیاه زینتی در ایران برداشته شود،که در صورت حصول این امر،تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی بیش از پیش تسهیل خواهد شد و از سوی دیگر در بخش اشتغالزایی و کاهش بحران بیکاری نیز به توفیقات شایسته تری دست خواهیم یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان

https://sarmayegozarionline.ir/vdcg.t9urak9tzpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین