تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۰
جالب است ۰
آیا رشد قیمت مس ادامه دارد؟
 

*علی مرتضوی، تحلیلگر شرکت بین المللی الپری

 

فلز مس در پی انتشار گزارش عملکرد تجاری چین و با مشخص شدن میزان واردات کنسانتره و کاتد مس، روز جمعه با کاهش 3.4 درصدی قیمت در بازار لندن به 6679 دلار و 50 سنت برگشت. انتشار عملکرد تجاری چین در حوزه واردات مس، اعم از کنسانتره و کاتد، نشان داد که روند افزایش تقاضای وارداتی مس در ماه آگوست متوقف شده است. بر اساس این گزارش واردات کنسانتره مس در آگوست معادل 1.44 میلیون تن بوده که 0.7 درصد نسبت به ژولای کاهش یافته و واردات محصولات ساخته شده 390 هزار تن بوده که اگرچه نسبت به سال قبل حاکی از رشد 11 درصدی است ولی نسبت به ماه ژولای تغییری نداشته. همچنین گزارش واردات چین نشان می دهد که در مجموع هشت ماه اول 2017 واردات کنسانتره با رشد 2درصدی و واردات کاتد با کاهش 12.7 درصدی همراه بوده است. به همین دلیل با توجه به سرعت رشد مس و ارتفاع قیمت، از هیجان معاملات کاسته شد و بازرگانان با شناسایی سود میزان فروش را افزایش دادند و همین امر موجب پایین نشستن قیمت شد. در حالیکه قیمت هر تن مس در بازار نقد لندن در آغاز اولین هفته از ماه سپتامبر، روز دوشنبه گذشته 6872 دلار را ثبت نمود و در بازار تحویل سه ماهه از 6904 دلار هم گذشت. روز سه شنبه نیز با رشد 15.5 دلاری در بازار لندن 6937 دلار را هم پشت سرگذاشت. . در معاملات ثبت شده روز چهارشنبه نیز قیمت تا محدوده 6921 دلار در لندن پیشروی کرد. این رشد قیمتی در حالی ادامه داشت که موجودی فیزیکی ثبت شده ی انبار لندن کماکان در حال کاهش است. بر اساس داده های LME کل موجودی مس با کاهش 4950 تنی روز جمعه به 210725 تن رسید که تنها 116375 تن از آن دارای مجوز فروش است. بر این اساس موجودی انبار بازار لندن در ماه آگوست بیش از 26 درصد کاهش داشته است.

 

چالش های عرضه و تقاضا

فلزات اساسی در سال 2017 بسیار مورد توجه بازارها قرار گرفتند. با گذشت 8 ماه از سال جاری میلادی می توان امسال را سال رکوردشکنی های قیمتی برای آلومینیوم، فولاد، مس، روی و سرب نامید و باید گفت که مهمترین محرک قیمت ها تا اینجا رشد تقاضای چین و خیز این اقتصاد بزرگ برای دستیابی به رشد اقتصادی 6.4 درصدی در سال 2017 میلادی بوده است. لذا هرگونه علامتی که نشان دهنده ی کاهش تقاضای دومین اقتصاد بزرگ جهان باشد، بر تقاضای فلزات اساسی اثر می گذارد. به همین دلیل بسیاری از تحلیلگران، سرمایه گذاران و موسسات مالی منتظرند تا با داده های سرکایه گذاری که این هفته منتشر می شوند، فضای کلی تقاضای چین را برای ادامه 2017 ترسیم نمایند تا بتوانند مسیر حرکت بازار فلزات اساسی را تا حدودی برآورد کنند. از طرف دیگر مشکلات عرضه نیز مزید علت رشد قیمت شده است. تولیدکنندگان بزرگ در شزایطی هستند که در پوشش تقاضای رشد یافته با مسائلی مواجه اند و همین امر توانسته تعادل بازار را به تعویق بیندازد.

 

غول های معدنی از برنامه تولید عقب مانده اند

گزارش های عملکرد یازده تولیدکننده بزرگ مس جهان نشان می دهد که این شرکت ها در نیمه اول سال جاری حتی موفق به پوشش 50 درصدی برنامه تولید هم نشده اند.

 

 

نام معدن

پوشش شش ماه اول 2017 (درصد)

گروه فلزات معدنی (ام ام جی)

49.5

آنتوفاگاستا

49

آنگلو امریکن

48.4

کپستون

47.7

گلینکور

47.4

ویل

47.2

فریپورت

46.9

بی اچ پی بیلتون

46.3

نِوسان

39.6

امپریال متالز

36.9

ریوتینتو

35

 

داده های متال بولتن نشان می دهد، شرکت معدنی بزرگ ریوتینتو که تولید هدف گذاری شده اش برای 2017 بین 525 تا 665 هزار تن بوده، در شش ماه اول سال تنها 208 هزار و 900 تن تولید داشته که در مقایسه با سال قبل، حدود 20 درصد کاهش نشان می دهد. به همین دلیل این شرکت هدف تولید را به 500 تا 550 هزار تن کاهش داده است. اعتصابات 44 روزه معدن اسکوندیدای شیلی، مشکلات قانونی معدن گراسبورگ که منجر به توقف طولانی فعالیت عملیاتی آن در سه ماه دوم سال شد و کاهش تولید معدن اویوتولگای در مغولستان در مجموع منجر به کاهش شدید تولید این غول معدنی شد.

بی اچ پی بیلتون نیز که سهامدار اصلی اسکوندیدا می باشد، از اعتصابات کارگری لطمه خورد. امپریال متالز نیز بدلیل افت عیار خاک، تولیدش در نیمه اول سال با افت 40 درصدی به 191.6 تن کاهش یافت.

 

آب و هوا، عیار خاک و اعتصابات کارگران موانع بزرگ عرضه مس

این عقب ماندن از تولید در شرایطی است که همچنان علایمی از احیای عرضه مشاهده نمی شود. چراکه در سایر معادن مس همچنان مشکلات عملیاتی حل نشده ای وجود دارد. بعنوان نمونه معدن کانسانشی در افریقا بدلیل مشکلات ناشی از قطع برق حدود 160 هزار تن از تولید خود را از دست داده است و مسایل معدن کاتانگا در کنگو نیز هنوز ادامه دارد. چالش کارگران با کارفرمایان در معدن گراسبورگ پس از اعتراضاتی که از ماه می آغاز شده، کماکان ادامه دارد و تخمین زده می شود که بیش از 68 هزار تن از تولید این معدن کاسته شود. بیشترین آسیب تولید مربوط به معدن اسکوندیداست که بدلیل مسایل صنعتی 214 هزار تن از تولید خود را از دست داده است. علاوه بر این ها برف و باران های شدید شیلی در ماه ژوئن موجب از دست رفتن 12 هزار تن از تولید معدن های شمال این کشور شد و در پرو که در همسایگی شیلی قرار دارد نیز موجب کاهش 5 درصدی تولید مس و افت آن به 3.433 تن شد که بیش از 20 درصد کمتر از سال قبل است. در ایالات متحده نیز توفان های ژانویه در آریزونا 14.7 درصد از میزان تولید را کاست. از طرفی برآورد می شود که کاهش عیار خاک منجر به کاهش 93 هزار تنی تولید مس در نیمه نخست سال شده است. در مجموع محاسبات نشان می دهد که حدود 1.85 میلیون تن از تولید مس بدلیل این مشکلات از دست رفته است.

به طور کلی باید گفت، افزایش استخراج و تولید در صنایع معدنی نیازمند سرمایه گذاری و توسعه است، از اینرو رشد تولید نمی تواند بطور خلق الساعه خود را با افزایش تقاضا تطبیق دهد. به همین دلیل رشد تقاضا منجر به ایجاد شکاف در بازار و رشد قیمت شده است. از طرفی مشکلات عرضه ژرف تر از آن است که بتوان با اطمینان درباره زمان رفع این مازاد تقاضا اظهارنظر کرد. اعتصابات کارگری در معادن بویژه در برزیل و شیلی، مشکلات آب و هوایی معادنی که در نیمکره جنوبی واقع اند، مواجه شدن با قطع برق و افزایش هزینه انرژی و کاهش بیشتر از انتظار عیار خاک اصلی ترین موانع تولید معدنکاران مس در سال جاری قلمداد می شود. اگرچه برخی موسسات مالی لندن عقیده دارند، این سطح از قیمت که بالاترین رکورد سه ساله اخیر می باشد، تا حد زیادی ناشی از تقاضای سفته بازی است و از طرفی ممکن است برخی شرکت ها مانند آنتوفاگاستا برای شناسایی سود، فروش خود را در این قیمت ها افزایش دهند و از اینرو 6900 دلار را برای مس قیمتی شکننده تلقی می کنند. البته سایر عوامل تاثیرگذار بر بازار مس ساز موافق می زنند. کاهش شاخص دلار و رشد بیشتر از پیش بینی چین و افزایش تقاضای جهانی بدنبال نسل جدید تکنولوژی های برقی در صنعت خودرو تا کنون به تقویت قیمت ها کمک کرده اند.

با این حال مشاهدات نشان می دهد که تا پایان سال جاری امکان رسیدن به تولید برنامه ریزی شده ی مس میسر نمی باشد و در صورت ادامه یافتن تقاضا در همین مسیر، بعید بنظر می رسد تا نیمه 2018 تولیدکنندگان بتوانند شرایط تعادل را به بازار برگردانند. مگر اینکه روند افزایش تقاضا بویژه از طرف چین بگونه ای متوقف شود که تولید کنندگان فرصت پر کردن شکاف 1.85 میلیون تنی عرضه را بدست آورند. در این صورت، موقعیت قیمت در بازه کنونی شکننده می نمایاند و ممکن است بازار تا تزریق تقاضای جدید در پله های پایین تر حرکت کند. البته این امر بدان معنا نیست که بازار در یک مسیر یکنواخت و بدون نوسان پیش برود بلکه تغییرات قیمتی ذاتیِ بازار است ولی دورنمای مس با داده های موجود همچنان مثبت بنظر می رسد.

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdci.uayct1a5qbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما