تاریخ انتشار :سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۰
جالب است ۰
در گفتگوی خبری شبکه ی خبر مطرح شد:

نقش ۸۰ درصدی غیرحرفه‌ای‌ها در نوسان بازار

رضا کیانی: «اکنون حدود ۸۰ درصد از معاملات توسط معامله‌گران حقیقی (عمدتا به طور انلاین) انجام می شود و تنها ۲۰ درصد از معاملات توسط سرمایه گذاران حقوقی (ازجمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری) انجام می شود؛ درواقع حجم اصلی از معاملات در بازار توسط افراد غیرحرفه‌ای کنترل می‌شود که این موضوع باعث ایجاد نوسان شده است. »
نقش ۸۰ درصدی غیرحرفه‌ای‌ها در نوسان بازار
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین و به نقل از سنا

رضا کیانی (مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران) در برنامه گفت و گوی۱۸:۳۰ شبکه خبر که با موضوع بررسی علل نوسانات اخیر بازارسرمایه و چشم انداز این بازار برگزار شد، اظهار کرد: اکنون سال ۹۹ را در شرایطی پشت سر میگذاریم که شاخص بورس در ابتدای سال، کار خود را با عدد ۵۱۲ هزار واحد شروع کرد و تا روز گذشته (۵ ابان) به عدد یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسید. به این معنی که از ابتدای سال تاکنون شاخص کل بورس ۱۶۱ درصد رشد را تجربه کرده است که نشان دهنده رشد مناسبی در این بازه زمانی (حدود ۷ ماه)  است.

بورس ۱۳۹۹ روندی هیجانی داشت

وی اضافه کرد: هرچند که روند کلی بازار در سال جاری و سال های گذشته، روند بسیار مناسبی بوده است و بازدهی مطلوبی را به سرمایه گذارانی که به این بازاروفادار بوده اند، رسانده اما در سال جاری شاهد روند پرهیجانی در بورس نیز بودیم؛ به طوریکه  شاخص بورس در ۱۹ مرداد ماه به اوج خود یعنی عدد دو میلیون و ۷۸ هزار واحد رسید و ۳۰۵ درصد رشد را پشت سر گذاشت و بعد از آن یک افت ۳۶ درصدی را طی کرد و به یک میلیون و ۳۳۶ هزار واحد رسید. این روزها شاهد گزارش‌ های فصلی بسیار خوبی از صنایع، نمادها و شرکت‌های هستیم که دیده نمی‌شوند.

رشد فزاینده کدهای فعال در بورس

کیانی با بررسی آمار موجود به رشد کدهای فعال در بورس طی سال های اخیر اشاره کرد و گفت: تعداد کدهای فعال در اسفند  ۱۳۹۶کمتر از ۸ میلیون کد بود که این میزان در اسفند ۱۳۹۷ به کمتر از ۹ میلیون کد فعال رسید تا اینکه در سال ۱۳۹۸ به کمی بیش از ۱۰ میلیون کد رسید. در حال حاضر این کدادها نزدیک به رقم ۲۲ میلیون رسیده است که نشان دهنده رشد فزاینده تعداد سهامداران فعال در بازارسرمایه طی سال ۱۳۹۹ است.

افراد تازه وارد به طور غیرمستقیم وارد بورس شوند

وی با توضیح انواع کلی روش‌های سرمایه گذاری در بورس به دو طریق مستقیم و غیرمستقیم اظهار کرد: بارها از طرف مسولان اقتصادی درخواست شده است افرادی که دانش و تجربه کافی در این حوزه ندارند، به طورغیرمستقیم وارد بازارسرمایه شوند و مستقیما اقدام به خرید و فروش سهام نکنند؛ زیرا بازارسهام، بازاری پیچیده و متکی بر تحلیل، خبر و متغییرهای اقتصادی است؛ بنابراین برای کسب بازدهی مطلوب، توصیه می شود (اگر به طور حرفه ای وارد بازار نشده اند) سرمایه گذاران از روش‌های غیرمستقیم مانند صندوق های سرمایه گذاری وارد بازارسرمایه شوند.

سهم اندک صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حجم معاملات

مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران در ادامه تصریح کرد: با نگاهی به تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه گذاری در اسفند ۱۳۹۶ تعداد سرمایه گذاران در صندوق های سرمایه گذاریِ درسهام ۱۶۹۴ سرمایه گذار بوده که این میزان در سال جاری و بدون احتساب صندوق دارایکم که از وضعیت متفاوتی نسبت به دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری برخوردار است، به عدد ۳۶۱ هزار سرمایه‌گذار رسیده است. این میزان نسبت به حدود ۲۲ میلیون کد فعال در بازار، عدد بسیار کوچکی است و نشان می‌دهد که تعداد حجم معاملات صندوق های سرمایه گذاری تنها ۵ درصد از معاملات در بازار است.

شاخص‌ها با تعدیلاتی روند صعودی در پیش می‌گیرند

کیانی افزود: متغیرهای مختلفی مانند نرخ دلار، نرخ تورم، قیمت های جهانی و بودجه عمرانی دولت در شاخص بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران اثرگذار هستند که البته نرخ دلار و شاخص تورم عوامل اصلی در این زمینه محسوب می شوند. حال با توجه به نرخ فزاینده قیمت دلار هنوز اثر فزاینده ای در بازارسرمایه نشان نداده نشده است، زیرا در همان مقطعی که با منفی شدن بورس مواجه بودیم، شاهد افزایش قیمت دلار هم بودیم؛ بنابراین می توانیم متصور باشیم که شاخص ها با تعدیلاتی که در آینده خواهند داشت، روند صعودی را پشت سر بگذارند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcaeen0.49nem15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما