تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۰
جالب است ۰
رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: قطعا اگر نظام تهاتری راه‌اندازی شود بخشی از مشکلات ما برطرف می‌شود از همین روی بانک مرکزی ایران با روابطی مناسبی که دارد می‌تواند برای این موضوع با بانک مرکزی عراق رایزنی کند.
صادرات ایران به عراق ۲۰ درصد کاهش یافت
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،یحیی آل اسحاق در مورد روند تجارت ایران و عراق اظهار داشت: مرزهای مسافرتی ایران و عراق از زمان شیوع ویروس کرونا به دلایل مسائل بهداشتی به صورت دو جانبه بسته شد و موضوع جدیدی نیست اما روابط تجاری ادامه‌دار است که می‌توان گفت یکی از بهترین روابط تجاری ایران در دنیاست. البته اولویت طرف تجاری ایران به ترتیب چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه حجم تجارت در سطح جهانی به دلیل شرایط خاص کاهش پیدا کرده و تجارت منطقه‌ای هم متاثر از آن با افت تجارت روبرو بوده است اما عزم دو کشور ایران و عراق به گسترش بازار است.

رئیس اتاق ایران و عراق اضافه کرد: مساله حائز اهمیت آنکه مسئولین دولتی، فعالین اقتصادی و نهادهای عمومی بدنبال گسترش و توسعه این بازار هستند،. در صورتی که شرایط بین المللی و منطقه‌ای بهتر شود بازار عراق بازار بسیار خوبی است و روابط تجاری ایران و عراق، سرمایه گذاری‌های مشترک، خدمات بازرگانی و مسائل دیگر پیرامون آن بهتر خواهد شد.

یحیی آل اسحاق  اضافه کرد: متاسفانه در حوزه نقل و انتقالات ارز همچنان مشکلاتی وجود دارد و اگرچه این روند در جریان است اما روان نیست. در حوزه تعهدات ارزی صادرکنندگان، باید با بانک مرکزی به فرمول جامع الجهات رسید تا هم تجارت وجود داشته باشد و هم خواسته‌های بانک مرکزی را سامان دهد و هنوز این فرمول وجود ندارد. زیرا بازار عراق و افغانستان با دیگر بازارها متفاوت‌اند و اختلاف عملیاتی دارند و بانک مرکزی باید یک فرمول خاص خود را برای این دو بازار در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: نوع معاملات ما با عراق کمی متفاوت است؛ بخشی از آن معاملات ریالی و بخشی هم به صورت چمدانی است که به دلیل مسائل کرونا دیگر امکان‌پذیر نیست و بخشی از طریق صرافی‌ها و از طریق نهادهای بخش خصوصی برگشت می‌شود که منتها نوع آن متفاوت است و گاها می‌توان با کالا تهاتر کنند و همچنین برخی اوقات مبادلات با دینار یا پول دیگری است.

رییس اتاق بازرگانی با تاکید بر نقش سیستم تهاتری در مبادلات دو کشور گفت: قطعا اگر نظام تهاتری راه‌اندازی شود بخشی از مشکلات ما برطرف می‌شود از همین روی بانک مرکزی ایران با روابط مناسبی که دارد می‌تواند برای این موضوع با بانک مرکزی عراق رایزنی کند. چون اکنون ما نیاز به مواد اولیه واحدهای تولیدی و بعضی قطعات داریم که اگر نظام تهاتری اجرایی شود امکان اینکه درآمدهای ارزی سریع‌تر و بهتر بازگردد وجود دارد.

آل اسحاق در مورد روند صادرات ایران به عراق گفت: درآمد صادراتی ما در شش ماهه ابتدایی سال تقریبا 3 و نیم میلیارد دلار است در حالی که در سال 98 نزدیک به 12 میلیارد دلار بود. همچنین صادرات ما نسبت به سال گذشته تقریبا 20 درصد کاهش داشته که البته این کاهش صادرات تنها مربوط به کشور ما نیست و موضوع کاهش تجارت جهانی است که نزدیک به 15 تا 20 درصد افت داشته است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcfx1de.w6dy1agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما