تاریخ انتشار :جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۶
جالب است ۰
رییس مرکز مطالعات اقتصادی اوراسیا گفت: ارائه امتیازاهای گمرکی و مالیاتی در چارچوب تفاهم‌نامه موقت اوراسیا، تنها به بخشی از کالاهای مورد علاقه هر دو طرف مربوط می‌شود.
فرصت طلایی اتحادیه اقتصادی اوراسیا را از دست ندهیم
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مهدی آزادواری در مسکو با اعلام مطلب فوق افزود:  اگر در دوره اعتبار تفاهم‌نامه موقت، تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا موثر و متقابل سودمند، ارزیابی شود، گسترش فهرست محصولات امکان پذیر است.

وی تصریح کرد: با این حال، باید به یاد داشت که هر گونه تغییر در فهرست کالاها نباید مخالف تعهدات تعرفه‌ای باشد و هر گونه محدودیت‌های کَمّی ، پیرامون واردات یا صادرات کالاها، نباید بازارهای داخلی دو طرف را تهدید کند.
به گفته نماینده اتاق بازرگانی اتاق مشترک ایران و روسیه در مسکو، علاوه بر این، عوامل ژئوپلیتیکی مانند تحریم‌ها، وضعیت جهانی رو به وخامت و امنیت منطقه‌ای در خاورمیانه؛ به طور اجتناب ناپذیر تاثیر خود را خواهند داشت.
به اعتقاد وی، در حال حاضر، کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا؛ عوارض واردات را برای 502 کالای ایرانی (به ویژه مواد غذایی) کاهش داده‌اند.  بدین ترتیب، میزان تجارت متقابل با ایران در سال 2018 به 516.3 میلیون دلار رسید که صادرات محصولات مثلا قزاقستان به ایران تقریبا 427 میلیون دلار آن را تشکیل می‌دهد و قزاقستان در توسعه بیشتر همکاری تجاری-اقتصادی، در وهله اول، قرارداد مربوط به اتحادیه اقتصادی اوارسیا، تفاهم‌نامه موقت پیرامون ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین تفاهم‌نامه‌های دوجانبه را، ملاک عمل قرار می‌دهد.  آزادواری با اشاره به اینکه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا سعی دارند از منافع خود در حوزه‌ اقتصادی و متقابلا سودمند حمایت کنند ، اظهار داشت: در داخل این اتحادیه، هنوز مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد.
این صاحبنظر اقتصادی افزود:  در ماه می سال جاری، کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا موفق شدند مشکلات بازار انرژی را حل و فصل کنند. در همین راستا، قراردادی پیرامون تامین بازار مشترک انرژی برق منعقد شد. این امر امکان رسیدن به شفافیت قیمت‌های بازاری برق را فراهم آورده و به کاهش هزینه‌های تولید کمک خواهد کرد. علاوه بر این، کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تفاهم‌نامه مربوط به مکانیسم ردیابی کالاهای وارد شده به قلمروی گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا را امضا نمودند. این تفاهم‌نامه امکان جلوگیری از قاچاق کالاها و تقویت کنترل گمرک-مالیات را فراهم می‌آورد.
آزادواری با تاکید بر این مطلب که اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید بر فرآیندهای هماهنگ سازی قوانین به منظور ایجاد بازارهای مشترک جدید متمرکز شوند، افزود: چشم‌اندازهای آینده توسعه اتحادیه اقتصادی اوراسیا با سطح روابط تجاری-اقتصادی بین اعضای آن تعیین خواهد شد. علاوه بر این، پویایی روابط هر عضو با شرکای بزرگ و همچنین فرایندهای سیاسی داخلی نیز بر توسعه اتحادیه تاثیر دارد.
نماینده اتاق بازرگانی ایران و روسیه در مسکو گفت: هر گونه تحریم صرف نظر از دلایل ظهور، به طور مستقیم یا غیر مستقیم به هر یک از اعضای اتحادیه مربوط شده و در عملیات ارزی منعکس می‌شود. علاوه بر این، تحریم‌ها بازارهای فروش را تحت فشار قرار داده و اعضای اتحادیه را به سمت تقویت هماهنگی سیاست در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا سوق می‌دهد.
آزادواری در ادامه تصریح کرد: مزایایی که روسیه از این تفاهم‌نامه دریافت می‌کند نظیر کاهش هزینه مواد غذایی در بازار داخلی و گسترش بازار فروش برای کالاهای خود می باشد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcdx505.yt0f56a22y.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین