تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۱
جالب است ۰
کارشناس بین‌المللی انرژی:

صادرات نفت ایران صفر نمی‌شود

کارشناس بین‌المللی انرژی اظهار داشت: ماجرای مشابه امروز را ۶۰ سال پیش در زمان ملی شدن نفت داشتیم، آن زمان انگلیس بود که همین فشارها را بر ما وارد می‌کرد، نیروی دریای انگلیس بنادر جنوب ما را محاصره نظامی کرده بود هر کشتی که تردد می‌کرد، متوقف می‌شد، اما توانستیم بدون نفت دوام بیاوریم.
صادرات نفت ایران صفر نمی‌شود
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بامداد یکشنبه به وقت تهران با صدور بیانیه‌ای و به رغم مخالفت جهانی، در اقدامی یکجانبه مدعی شد که تمام تحریم‌های سازمان ملل از جمله تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته شده است.

بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر با تکرار ادعاها و اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران و با اعلام اینکه فشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهد یافت، آورده است: در روزهای آینده دور جدیدی از اقدامات تکمیلی را اعلام خواهیم کرد که کارایی تحریم‌ها را تضمین کند و نقض‌کنندگان آن را به پاسخگویی وادارد.

محمود خاقانی در این باره و اینکه آیا امکان فشار بر وضعیت صادرات نفت ایران بیشتر خواهد شد یا خیر، به خبرنگار ایلنا گفت: بعید است که آمریکا بتواند به تنهایی تحریم را برگرداند و نفت ایران را به صفر برساند، ولی اینکه کاسبان تحریم شرایطی ایجاد کنند که امریکا موفق به بازگرداندن شود، جای نگرانی دارد. شواهدی داریم که کاسبان در بخش‌های مختلف اقتصادی و غیر اقتصادی مشغول کارند و فضای بین‌المللی را علیه ایران تحریک می‌کنند!

وی افزود: امریکا برنامه‌هایی مدنظر دارد ولی موفق نمی‌شود، ترامپ به دنبال این است که به قطعمنامه 1929 سازمان ملل برگردد، این قطعنامه اجازه می‌داد هر کشتی که در آب‌های آزاد باری به سوی ایران می‌برد و یا باری از ایران خارج می‌کند، بازرسی و یا توقیف شود، چون یکی از بدترین قطعنامه‌هایی بود که در طول تاریخ در سازمان ملل علیه یک کشور تصویب شده بود، هنر برجام در این بود که آن قطعنامه را توسط سازمان ملل ملغی کرد اما قطعنامه جدید در درون خود چند قطعنامه قبلی سازمان ملل را علیه ایران دارد.

این کارشناس بین‌المللی انرژی در ادامه با بیان اینکه کشورهای اروپایی در تحریم‌های جدید با امریکا همراهی نمی‌کنند، گفت: طبیعی است چین و روسیه به دلیل حفظ منافع ملی خودشان و مشکلاتی که با امریکا دارند همراهی نکنند، اروپا نیز اکنون در مرحله رکود اقتصادی بوده و وارد مرحله کسادی اقتصادی می‌شود، مشکلات عدیده اقتصادی در اتحادیه اروپا در حال بروز است، ملی‌گرایی خود را نشان می‌دهد، مثلا در انگلستان مشکلات بسیار جدی بوجود آمده و حتی اسکاتلند مسئله جدا شدن از مجموعه پادشاهی انگلیس را مطرح می‌کند، ایتالیا و پرتغال در وضع خوبی نیستند، اکنون اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده که باید به منافع ملی مجموعه اتحادیه فکر کند، تا اینکه ترامپ چه می‌خواهد.

وی ادامه داد: البته اروپا در یک نقطه با ترامپ هم‌عقیده است، امریکا همان‌کاری را از ایران می‌خواهد که امارات و بحرین انجام دادند، دعوا بر سر این است که ایران، فلسطین را رها کند و اسرائیل به رسمیت شناخته شود، چه دموکرات و چه جمهوریخواهان سر کار بیایند همین رویه است، البته جمهوریخواهان می‌خواهند زودتر به نتیجه برسند، بنابراین بیشتر فشار وارد می‌کنند تا زودتر به نتیجه برسند. آنها می‌خواهند ایران بپذیرد که وارد معامله شود و میلیاردها پول مسدودی را کالا، سلاح و هواپیمای امریکایی بخرد و اکنون که نزدیک انتخابات است شتاب‌شان بیشتر شده است.

خاقانی گفت: ماجرای مشابه امروز را 60 سال پیش در زمان ملی شدن نفت داشتیم، آن زمان انگلیس بود که همین فشارها را بر ما وارد می‌کرد، نیروی دریای انگلیس بنادر جنوب ما را محاصره نظامی کرده بود هر کشتی که تردد می‌کرد، متوقف می‌شد، اما توانستیم بدون نفت دوام بیاوریم، مردم همراهی کردند، خودشان تولید کشاورزی را بالا بردند و کشور با زکات و مالیات مردم اداره می‌شد امروز متاسفانه یکی از مشکلات کشور این است که مسئولین خودشان تبلیغ منفی می‌کنند، مجلس مشکلات را به قوه مجریه گسیل می‌دهد و ضد هم صحبت می‌کنند.

وی تاکید کرد: امریکا نمی‌تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند، به شرطی که یک نماینده مجلس نگوید ما ماشه را زودتر از امریکا فعال می‌کنیم، مسئولین قضایی در این شرایط جو روانی را تحریک نکنند، بپذیریم برجام بود که توانسته بین اروپا و امریکا که متحد بودند، اختلاف نظر ایجاد کند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcfmvde.w6dy1agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما