تاریخ انتشار :جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۸
جالب است ۰
بررسی عملکرد بازیگران بورس نشان می دهد؛

۲۲روز خرید بی وقفه توسط سهامداران حقیقی

معامله گران حقیقی بورس نخستین هفته مردادماه را نیز با خریدهای قابل توجه خود آغاز کردند و خالص خرید بیش از ۱۰هزار میلیارد تومانی را در این هفته ثبت کردند. به این ترتیب حقیقی های بازار طی ۲۲ روز اخیر با خریدهای بی وقفه خود بالغ بر ۴۱ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی خود افزودند.
۲۲روز خرید بی وقفه توسط سهامداران حقیقی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،شاخص کل بورس تهران نخستین هفته مردادماه را با افزایش ۰.۲ درصدی سپری کرد و به این ترتیب در نهمین هفته متوالی، صعودی شد. در همین راستا بازیگران بازار سهام نیز به روند معاملاتی خود در این هفته نیز ادامه دادند. به طوریکه سهامداران حقیقی با تقاضای پرحجم خود ، حقوقی ها را به عرضه واداشتند. در نهایت نیز در مجموع هفته معاملاتی منتهی به ۸ مردادماه، حدود ۱۰هزار و ۲۷۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابجا شد.

در این میان نکته قابل توجه، سنت شکنی بازیگران بورسی بود؛ در حالی همیشه شاهد این بودیم که در روزهای افت شاخص کل بورس، حقوقی ها به حمایت برخاسته و به جمع آوری سهام می پرداختند که این بار چنین روندی تکرار نشد. به طوریکه در هفته گذشته شاخص کل بورس چندین مرتبه با افت مواجه شد که این امر به خصوص در جریان معاملات روز چهارشنبه و همزمان با افت ۱.۹ درصدی نماگر اصلی بورس با شدت بیشتری دنبال شد. این در حالی است که در روز چهارشنبه معامله گران حقیقی، فرصت مناسبی برای خرید یافته و بر خلاف دفعات گذشته در نقش فروشنده ظاهر نشده و خریدهای بیشتری نیز داشتند.

نگاهی به جزئیات جابجایی ها

شنبه: صعود بیش از ۵۱ هزار واحدی شاخص کل  و جمع‌آوری صف‌های فروش در نمادهای بزرگ مهمترین تصویر از معاملات بورس در روز شنبه بود. به دنبال صعود قابل توجه نماگر اصلی بازار در این روز، یک رکورد مناسب در تغییر مالکیت ها ثبت شد. بر این اساس خالص تغییر مالکیت بورس تهران به ۴ هزار و ۱۱۸ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بود که دومین ورود تاریخی پول سهامداران خرد به گردونه معاملات تالار شیشه‌ای به‌شمار می‌رود. در این میان سهام شرکت پالایش نفت اصفهان در صدر فهرست خرید سهامداران خرد قرار گرفت.

یکشنبه: معاملات بازار سهام در روز یکشنبه  اگرچه با رشد بیش از ۱۱ هزار واحدی  شاخص کل آغاز شد اما با افزایش عرضه‌ها و تمایل سهامداران به ذخیره سود، مسیر بازار عوض شود و نمادهای لیدر به صف فروش رسیدند. در نهایت افت بیش از ۶۸۰۰ واحدی در کارنامه بورس یکشنبه ثبت شد. ولی روند منفی مزبور مانعی در خریدهای سهامداران خرد ایجاد نکرد و این گروه از بازیگران خالص خریدی در حدود ۲ هزار میلیارد تومان را در کارنامه خود ثبت کردند. در این روز نیز بخش عمده ای از خریدهای حقیقی ها به جمع آوری سهام گروه پالایشی اختصاص داشت که خالص خرید سهامداران خرد در این گروه به بیش از ۱۶۰۰میلیارد تومان رسید.

دوشنبه: دماسنج تالار شیشه‌ای در جریان معاملات روز دوشنبه نیز همچنان در مدار نزولی قرار داشت و با کاهش بیش از ۱۲ هزار واجدی شاخص کل ، در محدود یک میلیون و ۹۳۳هزار واحد نوسان کرد. در این روز نیز همچنان سهامداران خرد به خریدهای خود ادامه دادند و همانطور که عنوان شد سنت شکنی آنها در خریدهای چرحجم در بازار نزولی مشاهده شد. به این ترتیب در جریان معاملات روز دوشنبه بیش از یک هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله گران حقوقی به حقیقی جابجا شد. در این روز بخش عمده خرید حقیقی ها به جمع آوری سهام گروه خودرویی تعلق داشت که به خالص خرید ۸۰۰میلیارد تومانی این گروه ختم شد.

سه شنبه: شروع بازار روز سه شنبه طوفانی بود و شاخص کل با صعود قابل توجه تا مرز یک میلیون و ۹۷۳ هزار واحد پیش رفت. اما در ادامه با افزایش عرضه‌ها ، نمادهای شاخص‌ساز دوباره به صف رسیدند. هر چند این موضوع از سرعت رشد شاخص کاست ، ولی در نهایت بازار با رشد ۷۲۰۰ واحدی نماگر اصلی به کار خود پایان داد. در این روز نیز سهامداران خرد همچنان به خریدهای خود ادامه دادند و در نهایت خالص خرید بیش از ۲هزار میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. در این میان همچنان خرید سهام گروه پالایشی در اولویت حقیقی ها بود که با انتقال بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی این معامله گران همراه شد.

چهارشنبه: عرضه‌های سنگین در بازار روز چهارشنبه، شاخص را بار دیگر تا مرز یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد پایین آورد. در این روز سهامداران خرد همچنان به عنوان خریدار ظاهر شده و خالص خرید بیش از ۷۶۱میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. به این ترتیب هفته گذشته با فعالیت بالای این گروه از بازیگران بازار در جبهه خرید به اتمام رسید و در نهایت خالص خرید ۱۰ هزار و ۲۷۰میلیارد تومانی در کارنامه هفتگی آنها ثبت شد.

نگاهی به صنایع مورد توجه

بررسی صنایع مورد توجه سهامداران خرد در هفته گذشته نشان از تمایل بالای این گروه به جمع آوری سهام فراورده های نفتی دارد. به طوریکه خالص خرید حقیقی ها در این گروه به بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید. در این میان دو نماد پالایش نفت اصفهان و نفت سپاهان در کانون توجه حقیقی ها بودند. به طوریکه خالص خرید یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی در نماد «شپنا» و یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی در نماد «شسپا» ثبت شد. پالایش نفت تهران نیز با انتقال حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی روبرو شد. «شبندر» نیز خالص خرید بیش از ۵۰۰ میلیارد تومانی را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد.

در ادامه این روند سهامداران خرد به خرید سهام گروه خودرویی تمایل نشان داده و در نهایت ۱.۴ هزار میلیارد تومان نقدیگی بابت خرید سهام مزبور به پرتفوی خود منتقل کردند. در این گروه نیز عمده خریدها به جمع آوری سهام ایران خودرو تعلق داشت که خالص خرید ۷۹۵ میلیارد تومانی را تجربه کرد. این در حالی است که گروه بهمن در کانون توجه سهامداران عمده بود که حقوقی ها ۱۲۰میلیارد تومان نقدینگی را بابت خرید این سهم به خود اختصاص دادند.

در میان نمادهای فلزی نیز سهامداران خرد به جمع آوری سهام فولاد مبارکه اصفهان تمایل زیادی داشتند و در مجموع هفته ۷۳۵ میلیارد تومان نقدینگی بابت خرید سهام مزبور به سبد سهام خود ادامه دادند.

در مقابل سهامداران عمده بیشترین حمایت را از گروه سیمانی داشتتند که با خالص خرید ۳۰۰ میلیارد تومانی این گروه همراه شد که ۸۸ میلیارد تومان از این رقم به خالص خرید سهام سیمان خزر تعلق داشت.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcgu79u.ak9zn4prra.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین