تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۵
جالب است ۰
اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد که تقاضا برای نفت خام این گروه در سال میلادی آینده بهبود چشمگیری پیدا خواهد کرد و از سطح مشاهده شده پیش از بحران ویروس کرونا فراتر خواهد رفت.
افزایش تقاضا برای نفت اوپک از سال آینده
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، اوپک پیش بینی کرد تقاضا برای نفت این گروه 25 درصد در سال 2021 افزایش پیدا کرده و به 29.8 میلیون بشکه در روز می رسد که بالاتر از سطح مورد تقاضا در سال 2019 خواهد بود.

این افزایش تقاضا تحت تاثیر بهبود تقاضای جهانی برای نفت و ازسرگیری رشد اقتصادی و مهمتر از آن، بداقبالی رقیبان اوپک صورت خواهد گرفت. تولید نفت آمریکا پس از افت 7.4 درصدی در سال میلادی جاری، رشد محدودی در سال 2021 خواهد داشت.

در این بین، اوپک و متحدانش به منظور مقابله با اشباع عرضه ناشی از بحران کووید 19 و تقویت قیمتها، تولیدشان را به صورت داوطلبانه محدود کرده اند. این گروه اعلام کرد نرخ پایبندی به توافق کاهش تولید در ژوئن بیش از 100 درصد بوده است.

پیش بینی می شود گروه اوپک پلاس که شامل کشورهای غیرعضو اوپک نظیر روسیه است، روز چهارشنبه تسهیل محدودیت عرضه از ماه اوت را اعلام کند. تحت این پیمان، کاهش تولید از 9.6 میلیون بشکه در روز فعلی به 7.7 میلیون بشکه در روز در فاصله اوت تا دسامبر تسهیل می شود.

طبق نخستین ارزیابی اوپک از دورنمای بازار نفت در سال 2021، تقاضای جهانی برای نفت هفت میلیون بشکه در روز معادل 7.7 درصد بهبود پیدا کرده و به 97.72 میلیون بشکه در روز می رسد. با این حال این رقم همچنان کمتر از آمار سال 2019 یا 2018 خواهد بود و این رشد به مهار شیوع ویروس کرونا و بهبود بخشهای گردشگری و سفر مشروط خواهد بود.

اوپک برآورد خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2020 را 100 هزار بشکه در روز افزایش داد و پیش بینی کرد مصرف نفت 8.95 میلیون بشکه در روز کاهش سالانه خواهد داشت.

بهبود اقبال این گروه در سال میلادی آینده در گروی رنج رقیبانش خواهد بود. اوپک انتظار دارد عرضه غیراوپک در سال 2020 به میزان 3.26 میلیون بشکه در روز افت کند و در سال 2021 تنها 920  هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند. این دوره به منزله یک فضای تنفس برای اوپک خواهد بود که در یک دهه گذشته شاهد تصرف سهم بازارش توسط شرکتهای نفت شیل آمریکایی بوده است.

برآورد اوپک چشم انداز خوش بینانه تری برای این گروه نسبت به گزارش هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی ترسیم کرده است. طبق پیش بینی آژانس، تقاضا برای نفت اوپک در سال 2021 پایینتر از سطح سال 2019 می ماند.

فعلا اوپک به محدودیت عرضه ای پایبند است که کمک کرده است قیمتها از رکورد پایین به ثبت رسیده در آوریل بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده و به محدوده فعلی 42 دلار صعود کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اوپک ماه گذشته تولیدش را 1.89 میلیون بشکه در روز کاهش داد و به 22.27 میلیون بشکه در روز رساند. این کاهش کم سابقه در پی اقدام عربستان سعودی و سایر اعضای این گروه برای عمیق کردن کاهش تولید و سرعت بخشیدن به روند احیای بازار روی داد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcf1tde.w6dxtagiiw.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما