تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۱
جالب است ۰
مدیر تحلیل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، صندوق های سرمایه‌گذاری را ابزارهایی کارآمد برای کاهش ریسک رفتار های احساسی ارزیابی کرد و گفت: همزمان با رشد شاخص، صندوق‌ها نیز رشد بسیار خوبی را تجربه کرده‌اند.
کاهش ریسک رفتارهای احساسی با ورود به صندوق‌های سرمایه‌گذاری
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،حبیب فرجی دانا  اظهار داشت: ارزش انواع صندوق‌ها در یک سال اخیر حداقل چهار برابر شده که بخش زیادی از آن مربوط به ورود منابع جدید و کسب بازدهی بوده است.

وی با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ابزارهایی هستند که در دیگر کشورها نیز رایج‌اند، گفت: تجربه بین المللی این گونه است که عموما مردم عادی وقتی می‌خواهند وارد بورس شوند، خودشان مستقیما به خرید و فروش سهام نمی پردازند، بلکه یونیت‌های صندوق ها را خریداری می کنند تا این صندوق ها با مدیران حرفه ای که در اختیار دارند، به سرمایه‌گذاری بپردازند؛ بنابراین دامنه این کار حتی در سطح جهانی، بسیار گسترده است.

فرجی دانا افزود: در بازار سرمایه ما نیز از همان ابتدا  بحث تشکیل صندوق ها در قوانین مرتبط دیده شده بود که خوشبختانه  طی ۱۰ سال اخیر توسعه پیدا کرد و الان بیش از ۸۰ صندوق سهامی داریم که تحت اختیار نهادهای مختلف از جمله کارگزاری ها، تامین سرمایه‌ها، شرکت های مشاور سرمایه گذاری و سبدگردان ها است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، طی دو سال اخیر که شاخص از سطح ۱۰۰ هزار واحد به سطح یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسیده و در واقع ۱۶ برابر شده است، صندوق‌ها هم به همین نحو رشد بسیار بالایی داشته اند.  اگر شما در سایت های مختلف تعداد صندوق ها را نگاه کنید، ارزش صندوق و ارزش دارایی های تحت مدیریت صندوق‌های سهامی و مختلط بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان شده که عدد بسیار قابل توجهی است و همه آنها هم در اختیار نهادهای حرفه ای است.

فرجی دانا اظهار داشت: هم اکنون صندوق‌های خوبی که در یک سال گذشته موفق بوده‌اند، حداقل ۵۰۰  درصد بازدهی برای سرمایه‌گذاران کسب کرده‌اند. در همین چند ماه اخیر هم بیش از ۱۵۰ درصد بازدهی از طریق همین صندوق ها کسب شده است. یعنی سرمایه‌گذاران، خیلی راحت می توانند بدون اینکه دغدغه ای داشته باشند و بخواهند وقت اضافه ای برای تحلیل سهم ها صرف کنند، به سود بالا برسند.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در حال حاضر بیش از ۱۰ صندوق وجود دارد که ارزشی بالای ۱۰۰۰ میلیارد دارند؛ برای مثال، صندوق سهامی زرین پارسیان در آستانه ۲ هزار میلیاردی شدن است و با کاهش پیچیدگی‌های اجرایی و اداری صندوق، سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری برای ورود به این صندوق‌ها پیدا کرده‌اند.

فرجی دانا ادامه داد: هم اکنون در بسیاری از صندوق ها، سرمایه گذاران می‌توانند کل کارهای خود را آنلاین و بدون مراجعات حضوری انجام دهند و فرآیند صدور و ابطال را نهایی و سهم خود را وارد صندوق کنند. همچنین مجموعه ای از صندوق ها هستند که در بازار، مانند یک نماد معامله می شوند که اصطلاحا به آنها ETF گفته می شود. این صندوقها نیز خیلی با استقبال بالایی در بازار مواجه شده اند و بازار گردانی مناسبی که روی آن ها انجام می شود، باعث شده است که حجم معاملات خیلی بالایی را به خودشان اختصاص دهند.

مدیر تحلیل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در عین حال افزود: یکی از راهکار هایی که می تواند دامنه دارایی در صندوق ها را گسترش دهد، ایجاد صندوق هایی با ریسک های متفاوت است. 

فرجی دانا گفت: وقتی یک مدیر صندوق نمی تواند بیش از یک درصد مشخص از منابع را به یک سهم خاص یا یک صنعت خاص تخصیص دهد، این باعث می شود که همه صندوق ها از لحاظ ریسکی در یک سطح کار کنند و یک ریسک متوسط داشته باشند. ولی ما از ذی نفعان امر درخواست کرده ایم  که بیشتر بررسی کنند و اجازه دهند صندوق ها با ریسک های متفاوتی ایجاد شوند؛ مثلا ما بتوانیم صندوق سهامی داشته باشیم که یک مقدار پر ریسک تر کار کند تا آن سرمایه گذارانی که طالب ریسک بیشتری هستند بتوانند (به طور غیرمستقیم) وارد آن صندوق ها شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با ذکر یکی دیگر از محدودیت‌ها در این بخش ادامه داد: یا مثلا هنوز برای صندوق ها محدودیت های سرمایه گذاری در سهام بازار پایه وجود دارد و صندوق‌ها نمی توانند بیش از ۱۰ درصد در بازار پایه سرمایه‌گذاری کنند؛ این در حالی است که سهم‌های بسیار خوبی در بازار پایه وجود دارد که از بعضی سهام های بنیادی هم ارزشمندتر است.

وی توضیح داد: به این ترتیب این گونه محدودیت‌ها باعث می شود، فرد ترجیح دهد سهم بازار پایه را برای خودش بخرد تا اینکه بخواهد سهم یونیت صندوق را دریافت کند. ضمن اینکه محدودیت ها دست و بال مدیر پورتفوی را می بندد و باعث می شود در عملکرد با محدودیت مواجه شود.

این کارشناس بازار سرمایه اطمینان داد: هر چقدر صندوق‌ها و نهادهای مالی تقویت شوند بازار عمق بیشتری پیدا می کند و این یکی از راهکار هایی است که می تواند دامنه دارایی در صندوق ها را نیز گسترش دهد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdch-xnq.23nvidftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما