تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۶
جالب است ۰
علی ربیعی: «سعی دولت و رئیس‌جمهور این است که شرکت‌های بیشتری در بورس عرضه شوند و اقتصاد ایران به‌صورت شفاف خود را برای همه مردم و همه جهانیان عرضه کند؛ به همین منظور، دستور تسهیل در پذیرش شرکت‌های جدید را دادند و شورای عالی بورس هم مصوبات خوبی در این زمینه تصویب کرده که اثرات آن در ماه‌های آینده به‌خوبی ظاهر خواهد شد.»
بازارسرمایه به جایگاه واقعی خود رسیده است / نقش بورس کمرنگ شدنی نیست
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،علی ربیعی سخنگوی دولت در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک با بیان این نکته که اقتصاد ایران از انعطاف کافی برای انطباق و بازسازی خود برخوردار است، اظهار کرد: هیچ دولتی در جهان نمی‌تواند ادعا کند که در مدیریت اقتصادی فارغ از هرگونه خطا و کاستی است؛ اما علت اصلی مسائل اقتصادی ما در کوتاه‌مدت تأثیرات ویرانگر تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا هست که تمام فشار آن متوجه مردم عادی در ایران شده است. تحریم‌های آمریکا به دسترسی مردم ایران به غذا و دارو آسیب رسانده و نقش انکارناپذیری در کاهش درآمدهای ملی ایرانیان داشته است.

وی گفت: مقارن شدن فشار حاصل از تحریم‌ها با پاندمیک کرونا، اقتصاد ایران را در وضعیت دشواری قرار داده ولی بااین‌همه، اطمینان داریم که اقتصاد ایران از انعطاف کافی برای انطباق و بازسازی خود برخوردار است و به‌زودی قادر خواهیم بود، تحریم‌ها و اثرات اقتصادی ویروس کرونا را مهار کنیم.

ربیعی افزود: ما برای عبور از آثار تحریم، ظرفیت‌های داخلی خودمان را فعال کردیم، برای سال جاری ۴۰ میلیارد دلار صادرات برای صادرات برنامه‌ریزی کرده‌ایم، ورود بیش از دو هزار قلم کالا را ممنوع کردیم و تولید داخلی آن‌ها را آغاز کردیم، حتی ظرفیت جدید در اشتغال ایجاد شد.

وی بیان کرد: با سیاست‌گذاری اموال دولتی بورس با نشاطی ساخته‌ایم. از بانک‌ها هیچ استقراضی نکردیم. پیش‌بینی حساب‌های سال جاری تورم حدود ۲۰% هست. افزایش تولید داخلی و سیاست جایگزینی واردات را به‌شدت دنبال می‌کنیم. در کوتاه‌مدت به‌سختی افتاده‌ایم اما حتماً در بلندمدت به تعادل اقتصادی برمی‌گردیم. باسیاست‌های حمایتی یارانه معیشتی داده‌ایم و حقوق کارمندان و کارگران را افزایش متناسب داده‌ایم و قصد داریم حقوق بازنشستگان را هم افزایش دهیم.

نقش مهم بورس در اقتصاد کشور

سخنگوی دولت در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه کشور پس از دهه‌ها به‌جایگاه واقعی خود رسیده و با تمهیدات و حمایت‌های صورت گرفته از سوی دولت برای اولین بار ارزش شرکت‌های ثبت شده در بورس به تولید ناخالص داخلی سطح اقتصادهای پیشرفته رسیده است. این موضوع سبب شده تا بورس نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند. این نقش پس از این دیگر کمرنگ نخواهد شد و همه سیاست‌گذاران و همه دولت‌ها از این پس باید نیم‌نگاهی جدی به بورس داشته باشند.

گسترش تامین مالی شرکت‌ها از طریق بورس

ربیعی ادامه داد: قصد داریم امکان تأمین مالی از طریق بورس را برای شرکت‌ها گسترش دهیم؛ البته نقش نظام بانکی در تأمین مالی شرکت‌ها بی‌بدیل است، اما بخشی از نقش تأمین مالی هم باید بر دوش بورس کشور باشد که در این زمینه نیز شورای عالی بورس باید مصوبات مهم دیگری داشته باشد. هم‌اکنون هم به لحاظ ارزش بازار به نسبت به تولید ناخالص داخلی هم به لحاظ تعداد سهامداران بورس به کل جمعیت ایران یکی از بهترین شرایط را در جهان دارد و با بهترین بورس‌های کشورهای پیشرفته قابل مقایسه است.

وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور با علاقه‌ای که به شفافیت اقتصاد دارند برای محافظت از این جایگاه از هیچ اقدام قانونی فروگذار نخواهند کرد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcci1qm.2bqxs8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما