تاریخ انتشار :شنبه ۷ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۳
جالب است ۰
کارشناس مسائل بین‌الملل:

ایران به مصرف‌کنندگان نفت نزدیک‌تر می‌شود

مسیری برای خروج از چالش‌های خلیج فارس
با خط لوله گوره به جاسک و صادرت بخشی از نفت ایران از مسیر جدید از چالش‌ها و احتمالات نابسامان بودن مسائل خلیج فارس خارج می‌شویم و دسترسی مستقیم‌تری به بازار خارج از تنگه هرمز خواهیم داشت.
ایران به مصرف‌کنندگان نفت نزدیک‌تر می‌شود
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،صباح زنگنه درباره احداث خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک و اهمیت استراتژیک آن اظهار داشت: اجرایی شدن احداث این خط یک موضوع قدیمی و به اوایل روزهای جنگ تحمیلی برمی‌گردد، زمانی که صادرت نفت ایران به علت حمله‌های رژیم بعث عراق و امریکا با مشکل مواجه و امنیت صادرت نفت ایران به سختی برقرار می‌شد، بحث احداث خط لوله مطرح شد و برخی مقدمات آن هم فراهم شد، یعنی خط سیر لوله نفتی و ایستگاه‌های پمپاژ و سایر مسائل فنی مطرح شد، اما با توقف جنگ تحمیلی برای مدتی به فراموشی سپرده شد.

وی افزود: بعد از جنگ، دیگر بار گزینه احداث خط لوله برای انتقال گاز به جای نفت روی میز گذاشته شد و قرار شد منطقه چابهار تبدیل به عسلویه دوم شود، با راه‌اندازی پروژه‌های پتروشیی و صنایع مبتنی بر گاز طبعا این کار پیگیری و نیازمند تکمیل شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: آنچه اکنون اتفاق می‌افتد استفاده از این مسیر برای عبور گاز و همچنین صادرت  نفت است، اگر این مسیر تکمیل شود نه تنها صدرات نفت و گاز جهش پیدا می‌کند بلکه کل منطقه سیرخط لوله تبدیل به مناطق پررونق شده و همچنین ایجاد اشتغال در مسیر شهرها و بنادر این خط لوله رخ خواهد داد، اما هدف بزرگ‌تر صادرت نفت از مسیر حدود 1500 تا 2 هزار کیلومتر کوتاه‌تر از مسیر قبلی است به بعبارت دیگر ایران به مقاصد صادراتی و مصرف‌کنندگان نفت نزدیک‌تر می‌شود.

وی گفت: با احداث این خط لوله مشتریان نفتی ایران از جمله چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و حتی استرالیا نیز از صرفه اقتصادی آن بهره‌مند شده و به مبدا صادرت نزدیک‌تر می‌شوند به این معنا که هم به لحاظ حمل‌ونقل و هم به لحاظ زمان نیز برای کشورهای مصرف‌کننده دارای اهمیت است.

زنگنه تاکید کرد: با این خط لوله و صادرت بخشی از نفت ایران از مسیر جدید از چالش‌ها و احتمالات نابسامان بودن مسائل خلیج فارس خارج می‌شویم و دسترسی مستقیم‌تری به بازار خارج از تنگه هرمز خواهیم داشت.

وی یادآور شد: علاوه بر مزایای استراتژیک این خط برای ایران برای کشورهای همسایه از جمله عراق نیز می‌تواند، این امکان را فراهم می‌کند که نفت عراق از این مسیر هم صادر شود و این موضوعی است که در مذاکرات مقامات دو کشور باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که عراق نیز بشدت نیازمند یک مسیر مطمئن، ارزان و دائم برای صادرات است، این کشور عمدتا از طریق سکوهای متحرک و شناور صادرات دارد که حرکت موج و افت‌و‌خیز و جزر و مد دریا مشکلاتی ایحاد می‌کند اما این خط لوله اطمینان بیشتر و ریسک کمتری خواهند داشت و راحت‌تر نفت خود را صادر می‌کنند.

هدف از اجرای طرح راهبردی و ملی انتقال نفت خام از گوره به جاسک که تا پایان سال به  بهره‌برداری می‌رسد ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکز زدایی از پایانه های صادراتی و متنوع سازی آن و توسعه پایدار و اشتغالزایی در سواحل مکران اعلام شده است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdciwzay.t1auq2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما