تاریخ انتشار :جمعه ۶ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۱
جالب است ۰
روری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

در هفته گذشته اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که" حمایت سازمان بورس از توسعه صندوق های کالایی و بازار مشتقه"، "آمادگی بورس کالا برای بکارگیری ابزارهای مالی در حوزه مسکن" و "معامله ۱۷۵ هزار میلیارد ریال انواع محصول در بورس کالای ایران" از مهم ترین آنها بود.
یک هفته با بورس کالا
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،در هفته گذشته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: سازمان بورس از توسعه ابزارهای مالی کالایی از جمله صندوق های کالایی و معاملات مشتقه در بورس کالا حمایت می کند.

حسن قالیباف اصل در خصوص اقدام مثبت بورس کالا در حوزه معاملات گواهی سپرده سکه طلا و با بیان اینکه توقف معاملات آتی سکه نیز اقدام درستی نبود، گفت: مزایای بهره گیری از اوراق مشتقه در بازار سکه برای بازار سرمایه و اقتصاد، شفافیت بازار و قیمت ها، کاهش هزینه های معاملاتی و مدیریت صحیح بازار است. بر همین اساس اعتقاد دارم معامله در جایی مثل بورس کالا که یک سازوکار نظام یافته است می تواند به بانک مرکزی هم کمک کند.

وی در خصوص متنوع سازی پرتفوی سرمایه گذاران از طریق توسعه صندوق های کالایی اظهار کرد: توسعه بورس های کالایی و تنوع بخشی به ابزارهای آن ها جزو برنامه های سازمان بورس قرار دارد تا هم از ابزارهای مالی حوزه کالایی برای مدیریت ریسک استفاده شود و هم بتوان بخشی از نقدینگی بازار سرمایه را به این سمت هدایت کرد.

آمادگی بورس کالا برای بکارگیری ابزارهای مالی در حوزه مسکن

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالای ایران گفت: ایده بکارگیری چند ابزار مالی در حوزه مسکن برای عملیاتی شدن در بورس کالای ایران مورد طرح و بررسی قرار گرفته است که برای مثال در بحث عرضه اموال مازاد دولت و زمین های دولتی و همچنین انتشار اوراق سلف موازی در حوزه مسکن، دستورالعمل و سامانه های معاملاتی برای استارت معاملات، آماده است.

جواد فلاح افزود: یکی از این ایده‌ها که دستورالعمل معاملاتی آن اجرایی شده و سامانه معاملاتی آن هم برای استارت معاملات آماده است، بحث عرضه اموال مازاد دولت، زمین های دولتی و... است که اکنون در قالب مزایده ها توسط نهادهای مختلف دولتی و بخش عمومی واگذار می شود.

وی افزود: ایده‌های دیگری مانند  قرارداد سلف موازی استاندارد یا پیش فروش مسکن از طریق بازار سرمایه که آن هم دارای دستور العمل و سامانه معاملاتی آماده است و هریک از این ایده‌ها در دل خود هدفی را دنبال می‌کند برای مثال در بحث انتشار اوراق سلف موازی استاندارد حوزه مسکن به دنبال آن هستیم که منابعی از بازار سرمایه جمع آوری شده و در اختیار سازنده قرار گیرد که برآیند این موضوع، رشد عرضه املاک خواهد بود.

نقش بانک ها در معاملات گواهی سپرده سکه طلا

مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه کارگران گفت: نقش بانک‌ها در معاملات گواهی سپرده سکه این است که موجب نقدشوندگی، ایجاد شفافیت و تکمیل زنجیره خدمات رسانی شرکت‌های فعال در بازار سرمایه می‌شوند و بانک‌ها در این زمینه درآمدزایی نمی‌کنند. همچنین، عامل تاثیرگذار بر اختلاف قیمت بین بازار فیزیکی و بازار گواهی سپرده سکه، اشتیاق خریدی است که در بازار فیزیکی وجود دارد و به دلیل عدم پاسخگویی عرضه، این افزایش قیمت در بورس خودش را نشان می‌دهد.

فردین آقا بزرگی افزود: همواره این ذهنیت بوده که منشا و مبدا تغییرات قیمت در بازار فیزیکی، بازار سرمایه یا بورس کالاست؛ درحالیکه به دلیل شفافیت و کشف قیمت در یک شرایط قانونمند موجود در بورس، مکانیسمی که موجب ایجاد التهاب مثبت یا منفی در بازار فیزیکی می‌شود، به بورس مربوط نمی‌شود.

وی ادامه داد: این فرایند مربوط به وضعیت تقاضا و عرضه در بازار فیزیکی است و عامل تاثیرگذار بر اختلاف قیمت بین بازار فیزیکی و بازار گواهی سپرده سکه اشتیاق خریدی است که در بازار فیزیکی وجود دارد و به دلیل عدم پاسخگویی عرضه، این افزایش قیمت در بورس خودش را نشان می‌دهد و قیمت در آنجا کشف می‌شود.

بانک مرکزی با قرارداد آتی سکه، بازار را مدیریت کند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: یک سال قبل از توقف معاملات آتی سکه، بانک کارگشایی، حراج سکه و پیش فروش سکه را عملیاتی کرد که نتیجه آن حراج ذخایر طلای کشور بود. این درحالی است که اگر دولت و بانک مرکزی از ظرفیت بازار آتی سکه استفاده می کردند، می‌توانستند قیمت سکه را از طریق اوراق سکه کنترل کنند.

شایان کرمی افزود: هرچه تحولات بازار سکه طی ماه‌های اخیر بیشتر بررسی می‌شود، این موضوع اثبات می‌شود که توقف معاملات آتی سکه از اواسط سال ۹۷، پیامدهای خوبی برای این بازار و سرمایه‌گذاران به همراه نداشته است.

وی افزود: برخی افراد در سال ۹۷ مدعی بودند که به دلیل سیگنال دهی معاملات آتی به بازار نقدی، با حذف این معاملات، قیمت سکه پشتوانه اصلی خود برای رشد را از دست می‌دهد و دیگر بالا نخواهد رفت؛ اما برخلاف این ارزیابی، نرخ سکه از دو سال پیش تاکنون سیر صعودی داشته و حتی با عبور از رقم ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، رکورد بی‌سابقه‌ای ثبت کرده است لذا اینکه بگوییم دلیل رشد قیمت سکه معامله آتی یا گواهی سکه در بورس کالاست، ادعایی غلط است.

معامله ۱۷۵ هزار میلیارد ریال انواع محصول در بورس کالای ایران

تالارهای مختلف بورس کالای ایران، طی خرداد ماه، شاهد معامله ۲ میلیون و ۹۳۳ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۷۵ هزار میلیارد ریال بود.

طی مدت مذکور و در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران افزون بر یک میلیون و ۵۷۶ هزار تن انواع کالا به ارزش ۶۸ هزار و ۴۵۵ میلیارد ریال در دو بخش داخلی و صادراتی معامله شد.

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نیز طی خرداد ماه میزبان معامله یک میلیون و ۳۵۴ هزار تن انواع کالا به ارزش ۱۰۶ هزار و ۵۷۵ میلیارد ریال بود. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز طی مدت مذکور معامله ۳ هزار و ۵۷۶ تن کالا را تجربه کرد. شایان ذکر است یک تن و ۲۰ کیلوگرم زعفران نیز در تالار محصولات کشاورزی به فروش رسید.

https://sarmayegozarionline.ir/vdceez8f.jh87xi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین