تاریخ انتشار :دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۲
جالب است ۰
رئیس اتاق ایران و عراق:

نحوه پرداخت بدهی برقی عراق مشخص شد

رئیس اتاق ایران و عراق گفت: در سفر همتی به عراق، نحوه تسویه حساب بدهی این کشور به ایران که ناشی از صادرات برق و انرژی است، مشخص شد.
نحوه پرداخت بدهی برقی عراق مشخص شد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،یحیی آل‌اسحاق درباره آخرین جزئیات از سفر اخیر رئیس بانک مرکزی به عراق برای مذاکرات مالی و بانکی بین دو کشور ایران و عراق اظهار داشت: آقای همتی اخیراً همراه هیئتی برای مذاکراه درباره نحوه تسویه حساب‌ها و مبادلات مالی و ارزی به عراق رفته است. در این سفر نحوه تسویه حساب بدهی عراق به ایران که ناشی از صادرات برق و انرژی به این کشور است، مشخص شد. این بدهی به علت صادرات مداوم برق ایران به عراق مرتباً تغییر می‌کند اما اکنون در حد 3 تا 4 میلیارد دلار است.

او ادامه داد: ایران برای حل و فصل تسویه حساب‌ها توافقاتی انجام داده و سیستمی را ایجاد کرده است. طی توافقات سفر همتی به عراق مقرر شد تا از محل مطالبات ایران در حوزه برق و انرژی از عراق، خریدهای ایران از طریق بانک مرکزی به فروشنده تسویه شود. ارز مورد نیاز برای کالاهای خریداری شده توسط ایران را عراق می‌پردازد و کالا بدون دخالت عراق و از مبداء فروشنده به کشور می‌آید، مبالغ درواقع از طلب ایران پرداخت می‌شود.

آل‌اسحاق تصریح کرد: پرداخت پول از طریق واحدی است که TBI عراق آن را به عهده دارد. ما در اولین فرصت سفارشات کالایی خود را خواهیم داد و مقداری از طلب‌مان را از طریق واردات کالاهای غیرتحریمی وصول خواهیم کرد. متاسفانه نمی‌توانیم کالاهای تحریمی را به این طریق وارد کنیم.

رئیس اتاق ایران و عراق در خصوص وضعیت مبادلات ایران و عراق در پی شیوع کرونا گفت: وضعیت مبادلات با عراق خوب است. در حال حاضر مرزهای شمالی پا برجا است و در حال مذاکره برای بازگشایی مرزهای جنوبی هستیم که احتمالاً این هفته یا هفته دیگر باز شود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdciwuay.t1auy2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما