تاریخ انتشار :شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۳
جالب است ۰
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

تداوم جریان ورود نقدینگی به بورس

یک کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در هفته نخست تیر ماه را مورد پیش‌بینی قرار داد و افزود: جریان خرد نقدینگی کماکان به سمت این بازار ادامه دارد که در کنار آن شاهد عرضه بیشتر و روان شدن معاملات در این بازار خواهیم بود.
تداوم جریان ورود نقدینگی به بورس
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،امیرعلی امیرباقری با اشاره به روند معاملات بورس در هفته‌ گذشته گفت: در هفته‌ای که گذشت روزهای به نسبت پر عرضه‌ای را در بازار شاهد بودیم که این افزایش فروش را در بازار هفته پایانی خرداد ماه را می‌توان ناشی از دو عامل دانست.

وی اظهار داشت: در ابتدا قیمت‌ برخی از سهام به لحاظ تکنیکالی به نرخ پیش‌بینی شده و سطوح مقاومتی رسیده بودند که این موضوع زمینه افت روند صعودی در بازار را فراهم کرد.

امیرباقری افزود: عامل دیگر که باعث افزایش عرضه در بازار شد، شناسایی سود از جانب سرمایه‌گذارانی بود که با پیش‌بینی احتمال ایجاد اصلاح در بازار به دنبال عرضه سهام خود در بازار رفتند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: نکته قابل توجهی که در بازار پیش‌بینی نشده بود و احتمال اصلاح در بازار را ناکام گذاشت، عدم خروج جریان نقدینگی خرد از جانب حقیقی‌ها بود و فقط اجازه دست به دست شدن سهام را بین سهامداران داد که این امر منجر به ممانعت از احتمال اصلاح قیمتی شدید در بازار شد.

وی با بیان اینکه در روز دوشنبه تا حدودی شاهد فشار عرضه سنگین در بازار بودیم اما از روز سه‌شنبه روند معاملات بلافاصله به مدار رشد بازگشت، گفت: انتظار فعالان بازار این بود که اصلاح شاخص بورس تا پایان هفته در بازار ادامه‌دار باشد، همچنین تا چند روزی سهام موجود در بازار با قیمت پایین دست به دست شوند و شاهد چرخش بازیگران سهام در بازار باشیم که خوشبختانه این اتفاق در بازار رخ نداد.

امیرباقری با بیا اینکه در بازار هفته گذشته فقط یک روز شاهد فشار فروش بودیم اما از روز بعد بازار به مدار رشد بازگشت، افزود:  با توجه به عدم رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاران سرمایه و نقدینگی‌های موجود در اختیار خود را وارد بازاری خواهند کرد که بتوانند از آن در برابر تورم محافظت کنند.

مقایسه بورس با دیگر بازارها

این کارشناس بازار سرمایه به تفاوت سرمایه‌گذاری در بورس با دیگر بازارها اشاره کرد و گفت: بازار ارز و سکه از بازیگر پرقدرتی مانند بانک مرکزی برخوردار است که می‌تواند از آن بازار حمایت کند اما به دلیل اعمال برخی از محدودیت‌ها تا حدودی در مقایسه با بورس از رشد جا مانده است.

وی گفت: همچنین با توجه به تحولات سیاسی که غیرقابل پیش‌بینی هستند و وجود محدودیت‌های قانونی، جذابیت چندانی برای سرمایه‌گذاری در این بازارها وجود ندارد.

امیر باقری با بیان اینکه بازار مسکن به دلیل وجود اختلاف معناداری که بین قدرت خرید مصرف‌کننده با قیمت ملک وجود دارد عملا این بازار را از حوزه سرمایه‌گذاری خارج کرده است، افزود: برخی از پارامترهای تنظیمی مانند نرخ عوارض شهرداری در بازار ملک منجر به کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار شده و عملا زمینه خروج سرمایه‌های مردم از بازار ملک را فراهم کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در وضعیت کنونی بازار سرمایه تنها بازار جذاب برای سرمایه‌گذاری است، گفت: انتظار ما از سرمایه‌گذاران این است که همچنان با ورود جریان نقدینگی خود به بورس باعث ادامه رشد شاخص بورس در این بازار شوند.

وی افزود: نکته‌ای که سرمایه‌گذاران باید به آن توجه داشته باشند این است که رشد این بازار نمی‌تواند تا ابد ادامه‌دار باشد و از یک جایی به بعد به طور حتم وارد فاز اصلاحات قیمتی و زمانی خواهد شد.

امیر باقری با بیان اینکه سرمایه‌گذاران باید خود را با واقعیت‌های موجود در بازار وفق دهند، گفت: سرمایه‌گذاران باید از رفتارهای هیجانی در بازار دوری کنند و با دیدن صف‌های فروش به سرعت تصمیم به خروج سرمایه‌های خود از بازار نگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در چند سال اخیر تصمیم خروج سرمایه از بازار استراتژی چندان مناسبی در این در بازار نبوده و منجر به جاماندگی از رشد بازار و تحمل ضرر و زیان در این بازار شده است.

عرضه صندوق‌های ETF پالایشگاهی در بورس

امیرباقری به عرضه مرحله دوم صندوق‌های ETF اشاره کرد و افزود: احتمال دارد عرضه صندوق‌های ETF پالایشگاهی به مدت یک تا دو ماه با تاخیر مواجه شود که این امر منجر به ایجاد فضای بیشتر برای تحرکات در معاملات گروه پالایشگاهی خواهد شد و صندوق‌های ETF پالایشگاهی با قیمت جذابی قابلیت عرضه خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه به ادامه جریان ورود نقدینگی به بازار تاکید کرد و افزود: به نظر می‌رسد راه سهام از یکدیگر جدا خواهد شد که این امر باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران با نگاه تحلیلی و سختگیرانه‌تری اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند.

امیرباقری افزود: این موضوع منجر به خروج سرمایه از برخی گروه‌ها و صنایع که رشد نامتناسبی با بنیان و چشم‌انداز خود دارند خواهند شد و دوباره وارد سهامی می شوند که دارای چشم‌نداز و پتانسیل قابل قبولی هستند.

وی با بیان اینکه مقصد نقدینگی در بورس باید تامین نقدینگی شرکت‌ها و کمک به بخش تولید باشد در غیراینصورت کمکی به رشد اقتصادی کشور  نخواهد کرد، گفت: دولت و بنگاه‌های کلان باید از برنامه‌ریزی خاص برای استفاده از این نقدینگی داشته باشند تا در کوتاه مدت و بلندمدت شاهد جهش تولید، رشد اقتصادی و ثبات اقتصادی باشیم.

https://sarmayegozarionline.ir/vdci3uay.t1aup2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما