تاریخ انتشار :جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۹
جالب است ۰
بورس اوراق بهادار تهران پس از ثبت دو هفته نزولی در سال ۹۹، این هفته را با رشد ۹.۶ درصدی به پایان رساند و توانست بار دیگر از مرز یک میلیون واحد عبور کند.
تحلیل هفتگی صنایع بورسی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،جهش ۹۰ کانالی شاخص در هفته منتهی به ۱۳ خردادماه در حالی رقم خورد که نگاهی به عملکرد صنایع ۳۹گانه بورسی حکایت از رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها و ثبت تنها یک گروه منفی داشت. 

عملکرد این روزهای بورس تهران نشان از افزایش توجه به گروه‌های بزرگ کالایی دارد. این شرایط سبب شده در برابر رشد ۹.۶ درصدی شاخص کل در معاملات این هفته، شاخص هم وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، به رشد ۵.۹ درصدی بسنده کرد. در مقابل اما شاخص ۳۰ شرکت بزرگ سهام افزایش ۱۲.۸ درصدی را ثبت کرد. از این‌رو به‌نظر می‌رسد در بحبوحه برگزاری مجامع شرکت‌های سهامی و تقسیم سودهای سالانه، نشانه‌هایی از کمرنگ شدن موج‌های دسته‌جمعی دیده می‌شود. به این ترتیب این روزها شاهد حرکت نقدینگی و جذب منابع بیشتر از سوی سهام شرکت‌های سودمحور هستیم. این شرایط سبب شده تا شاهد تحرکات جزیره‌ای معاملات و توزیع نامتوازن نقدینگی در گروه‌های مختلف بازار باشیم. در این راستا هر چند بیشترین میزان بازدهی از آن گروه‌های کوچک و عمدتا تک سهم بازار شد اما گروه‌های بزرگ با بیشترین جریان دادوستدها همراه شدند.

از این رو در هفته‌ای که نماگر اصلی تالار شیشه ای با رشد ۹.۶ درصدی همراه شد، بیشترین بازدهی از آن گروه تک سهم محصولات چرمی شد. این گروه با تک نماد «وملی» توانست معاملات هفتگی را با رشد بیش از ۲۱ درصدی پشت سر بگذارد و از این منظر در صدر دیگر گروه‌های بازار سهام بایستد. گروه وسایل ارتباطی با تک نماد «لپارس» دیگر صنعتی بود که در صدر جدول بازدگی هفتگی بورس تهران ایستاد و افزایش بیش از ۱۹ درصدی قیمت را تجربه کرد. گروه اطلاعات و ارتباطات دیگر صنعت تک نمادی بود که با افزایش ۱۷.۶ درصدی قیمت سهام شرکت داده گستر عصر نوین (های وب) عنوان سومین گروه پربازده بورس تهران در هفته منتهی به ۱۳خردادماه را به دست آورد.

یکی از مهمترین تحولات مربوط به صنایع در هفته مورد بررسی اما اصلاح سود سهام زیرمجموعه پالایشی بورس تهران بود.  درحالی این روزها نگاه بورس‌بازان به سامانه کدال برای اطلاع از عملکرد بنگاه‌های بورسی خیره مانده است که در ساعت پایانی معاملات روز یکشنبه دو شرکت پالایشی با ارسال اطلاعیه‌ای از تغییر سود سال گذشته خود خبر دادند. از این رو «شبریز» طی اصلاحیه‌ای سود سال ۹۸ را از ۹۱۶ریال به ۱۰۳۵ریال افزایش داد. پالایش نفت تبریز اعلام کرد طبق اعلامیه ارسالی از پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مابه‌التفاوت نرخ تسعیر ارز نفت کوره صادراتی در سال ۱۳۹۷ و تاثیرش در سود اضافه شد.

شرکت پالایش نفت لاوان نیز روز یکشنبه طی اصلاحیه‌ای سود سال ۹۸ را از ۱۶۱۲ریال به ۳۷۹۷ریال افزایش داد. این پالایشگاه فرابورسی نیز در اطلاعیه ارسالی خود اعلام کرد تغییر گزارش اصلاحی مربوط به ردیف سایر درآمدهای عملیاتی به مبلغ ۳۱۲ میلیارد و ۳۰۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که در اثر تغییر نرخ تسعیر ارز فروش‌های صادراتی سال ۹۷ طبق ابلاغیه جدید وزارت نفت است. اصلاحیه این دو پالایشی سبب شد تا تمامی ۶ شرکت پالایشی بازار سهام در این روز با توقف نماد معاملاتی خود مواجه شوند. روز دوشنبه اما با بازگشایی سهام پالایشی پس از انجام تغییراتی در سود سال گذشته، تمام نمادهای زیرمجموعه این گروه در سقف مجاز قیمت دادوستد شدند و شاهد صف طولانی خرید بودند.

خودرویی‌ها اما در این شرایط شرایط مساعدی را تجربه نکردند و تنها با رشد ۰.۲ درصد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند. جایی که این گروه کمترین میزان بازدهی در میان صنایع رشد یافته بورس این هفته را تجربه کرد. در مقابل اما بیشترین ارزش دادوستدها با معامله ۴ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومانی از آن این گروه شد.

گروه زغال سنگ اما تنها صنعتی بود که معاملات این هفته را با افت شاخص به پایان رساند. از این رو این صنعت با تک سهم «کطبس» با کاهش قیمت ۲.۱ درصدی به پایان رساند.





https://sarmayegozarionline.ir/vdcfxedv.w6d1jagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین