تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۶
جالب است ۰
رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان:

افت ۶۰ درصدی صادرات ایران به آذربایجان

احتمالا هفته آینده فعالیت‌های اقتصادی آذربایجان دوباره آغاز خواهد شد.
افت ۶۰ درصدی صادرات ایران به آذربایجان
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،در میان کشورهای قفقاز جنوبی، جمهوری آذربایجان با دارا بودن وسعت بیشتر، جمعیت بیشتر، منابع انرژی فسیلی و آب و هوای نسبتاً مناسب و با دارا بودن ویژگی هایی از قبیل تجانس جمعیتی، قومی و فرهنگی با شمال غرب ایران مهم‌ترین همسایه شمالی ایران محسوب می‌گردد.

در بخش روابط تجاری ایران با جمهوری آذربایجان نیز موقعیت این کشور از اهمیت ویژه‌ای در مسیر ارتباطی ایران با بازارهای اقتصادیCIS برخوردار است.

شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر تمام بخش‌های اقتصادی و تجاری کشورها اثرگذاربوده و روند فعالیت‌های تجاری و اقتصادی را مختل کرده است.

خبرنگار گسترش نیوز به منظور اطلاع از آخرین وضعیت مبادلات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان با حسین پیرموذن رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه مشاهده می‌کنید:

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آذربایجان در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به اینکه تقریبا در اواخر سال 98 دولت آذربایجان اعلام کرد که به علت شیوع ویروس کرونا مرز آستارا و بیله سوار را مسدود خواهد کرد، بیان کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته با سفیر ایران در آذربایجان و سفیر آذربایجان در ایران خوشبختانه توافق کردیم که همچنان صادرات محصولات طرفین صورت بگیرد ولی از ورود مسافر به کشورها ممانعت بعمل بیاید.

وی در ادامه افزود: اما از آنجا که در حال‌ حاضر بازار و تجارت جمهوری آذربایجان نیز به علت شیوع ویروس کرونا مانند دیگر کشورها به حالت تعلیق درآمده است ما درحال‌حاضر رقمی در حدود 60 درصد افت صادرات داشته‌ایم.

احتمالا هفته آینده فعالیت‌های اقتصادی آذربایجان دوباره آغاز خواهد شد که بعد از این اتفاق روند تجارت دو کشور به روال سابق بازمی گردد.
عمده محصولات صادراتی ایران به آذربایجان

وی کالاهای صنایع غذایی، شیمیایی، شیشه و منسوجات را جزو عمده محصولات صادراتی ایران به آذربایجان نام برد و گفت: ما از کشور آذربایجان به عنوان کشور ثالث استفاده میکنیم؛ یعنی ما فقط با آذربایجان مرز مشترک داریم و کشورهایCIS مد نظر ما هستند.

پیرموذن در ادامه به کاهش قیمت نفت در جهان و تاثیر آن بر روابط تجاری ایران و آذربایجان اشاره کرد و گفت:

این کاهش قیمت به طور حتم بر میزان حجم مبادلات تجاری ایران و آذربایجان تاثیرگذار خواهد بود ولی چون فعلا تحت تاثیر شیوع کرونا هستیم تاثیر کاهش قیمت نفت در آینده نمود بیشتری خواهد داشت.

رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان در ادامه به تحریم‌های ناجوانمردانه اعمال شده به ایران اشاره کرد و گفت:

روابط بانکی ایران و آذربایجان بعلت تحریم‌ها بطور کامل متوقف است و قبل از شیوع ویروس کرونا نیز بعلت مشکلات بانکی نه گشایش اعتبارات اسنادی داشتیم و نه حواله جات بانکی.

وی افزود: حتی بانک ملی ایران نیز که نماینده ایران در کشور آذربایجان است به علت همین تحریم‌ها نمیتواند مسائل بانکی و ارزی فعالان تجاری را انجام دهد.

پیرموذن در ادامه به نامگذاری امسال به نام جهش تولید اشاره کرد و گفت:

به عقیده من با توجه به وضعیت فعلی کشور و شدت تحریم‌های اعمال شده علیه کشور ما باید بر روی واحدهای تولیدی موجود که با ظرفیت پایین مشغول به فعالیت هستند تمرکز و سرمایه‌گذاری کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: درحال‌حاضر تمرکز بر تاسیس واحد جدید و سرمایه‌گذاری بر روی این واحدها پاسخگو نخواهد بود چرا که این واحدها هم برای واردات ماشین‌آلات مورد نیاز و هم در زمینه صادرات محصولات تولیدی با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان در پایان گفت: تقویت بنیه فعلی واحدهای تولیدی و به روز کردن تجهیزات این واحدها، افزایش ظرفیت و بهره‌وری واحدهای تولیدی فعلی موجب خواهد که تولید این واحدها با جهش روبه‌رو شود.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcb0sb0.rhb90piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین