تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۵
جالب است ۰
رئیس جمهوری ونزوئلا با رد انتقادات آمریکا در مورد محموله های بنزین ارسالی از سوی ایران به این کشور، از حق «تجارت آزاد» کشورش با ایران دفاع کرد.
قدردانی مادورو از ایران بابت ارسال محموله های بنزین به ونزوئلا
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا با رد انتقادات آمریکا در مورد محموله های بنزین ارسالی از سوی ایران به این کشور، از حق «تجارت آزاد» کشورش با ایران دفاع کرد.

مادورو روز یکشنبه در تلویزیون دولتی این کشور گفت اولین نفتکش از 5 نفتکشی که میلیون ها بشکه بنزین و انواع فرآورده های نفتی ایران را به ونزوئلا حمل می کنند وارد آبهای این کشور شده است. رئیس جمهوری ونزوئلا در این مصاحبه از آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران و حسن روحانی رئیس جمهور به دلیل ارسال این محموله ها قدردانی کرد و گفت ونزوئلا «دوستان خوب و شجاعی» در جهان دارد.

مادورو این معامله را بخشی از یک موافقتنامه همکاری قبلی بین دو کشور توصیف کرد و گفت: «ما، یعنی ونزوئلا و ایران خواهان صلح هستیم... ما حق داریم که فرآورده هایمان را از طریق دریاها آزادانه داد و ستد کنیم.»

پیشتر تارک ال آیسامی معاون اقتصادی و وزیر نفت ونزوئلا نیز از تحویل اولین محموله بنزین ایران به این کشور خبر داده بود. تارک ال آیسامی روز شنبه گفته بود: «کشتی های اعزامی از سوی کشور برادر جمهوری اسلامی ایران به منطقه انحصاری اقتصادی ما رسیده اند.»

این گزارش حاکی است کشتی های نیروهای مسلح ونزوئلا همزمان با رسیدن اولین کشتی به آب های این کشور نفتکش ایرانی را اسکورت کرده اند. دومین نفتکش حامل سوخت ارسالی ایران نیز امروز به آبهای ونزوئلا رسید.

این محموله ها جدیدترین همکاری انرژی ایران با ونزوئلا به شمار می رود که بزرگترین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد، اما به دلیل تحریم های دولت آمریکا با کمبود شدید بنزین مواجه است. در طی 2 ماه گذشته مقامات ونزوئلایی اقدام به سهمیه بندی سراسری بنزین کرده و کنترل جایگاه های سوخت را به پرسنل نظامی سپرده اند.

به گفته یک منبع آگاه، دولت ترامپ در حال بررسی مجموعه ای از گزینه ها برای جلوگیری از تداوم همکاری های تجاری میان ایران و ونزوئلا است. مشاوران ترامپ خواستار اتخاذ یک رویکرد حساب شده در قبال این اقدام ایران شده اند تا از بالا گرفتن تنش ها بین دو کشور اجتناب گردد.

وزارت امور خارجه ایران گفته هرگونه تلاش از سوی آمریکا برای ممانعت از حرکت این نفتکش ها با «واکنش سریع و قاطع» تهران مواجه خواهد شد.

گروهی از تکنسین های ایرانی مدتی است در پالایشگاه های دولتی کاردون و اموای ونزوئلا مشغول ارائه مشاوره های فنی به صنعت نفت این کشور هستند. ادعا شده است ایران در مقابل این کمک های فنی حدود 9 تن طلا به ارزش 500 میلیون دلار از ونزوئلا دریافت کرده است.

 

https://sarmayegozarionline.ir/vdcjiiem.uqehizsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما