تاریخ انتشار :شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۱
جالب است ۰
امیر حسین زمانی نیا، معاون امور بازرگانی و بین الملل وزارت نفت به طور موقت سمت نماینده ایران در اوپک را برعهده گرفته است.
نماینده ایران در اوپک به طور موقت انتخاب شد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،امیر حسین زمانی نیا، معاون امور بازرگانی و بین الملل وزارت نفت موقتا سمت نماینده ایران در اوپک را برعهده گرفته و جست‌وجو برای یک جانشین رسمی در جریان است.

زمانی نیا در مصاحبه با اس اند پی گلوبال پلاتس گفت: هر کسی که جای کاظم پور را بگیرد به مدتی زمان نیاز خواهد شد تا مثل او عملکرد موثری پیدا کند. مطمئنا جانشین او به خوبی کاظم پور نمی‌تواند عمل کند و اندکی زمان می‌برد، اما ایران کارشناسان خوبی دارد.

معاون وزیر نفت در خصوص جایگزین کاظم پور و نفوذ او به خصوص در برخورد با اعضایی مانند عربستان سعودی یا امارات متحده عربی، به پلاتس گفت: در کل فضای جهانی و فضا در سازمان‌های بین المللی دشوار شده است و این امر یقینا مشکلات را برای جانشین کاظم پور پیچیده خواهد کرد، اما همان طور که گفتم ایران کارشناسان خوبی دارد.

او درباره این که چه عاملی کاظم پور را تا این حد موثر کرده بود، ادامه داد: خط سیاسی حسین کاظم پور روشن بود، اما او می‌توانست با هر کسی کار کند، با هر کسی بنشیند و درباره یک مسئله صحبت کرده و او را متوجه کند. کاظم پور نه تنها در بازار نفت بلکه در مسائل سیاسی داخلی هم یک توافق ساز بود. او یک دیپلمات صادق و یک سیاستمدار صادق بود. صراحت و قدرت استدلالش او را برای همه شناخته شده کرده بود. کاظم پور به حقوق وزارت نفت نیاز نداشت و این موضوع عامل مهمی بود. او بارزگان موفقی بود و ظاهرا هیچ دستمزدی دریافت نمی‌کرد و این امر به او آزادی داده بود تا آنچه را که به عنوان یک کارشناس فکر می‌کند، دنبال کند.

زمانی نیا درباره این که وزارت نفت به دنبال چه کسی برای جانشینی کاظم پور است، گفت: خود جست و جو دشوار است و دلیل دیگری که جست و جو را دشوارتر کرده این است که دولت در آخرین سال خود است و اگر دولت جدیدی بود که هفت هشت سال پیش رو داشت، در این صورت جست و جوی فرد مذکور این اندازه دشوار نبود. فضا خوب نیست و بازار نفت مختل شده است و نقش اوپک مانند سابق نیست، اما نقش اوپک و اوپک پلاس در ایجاد توازن در قیمت‌ها و بازار نفت اهمیت پیدا کرده است.

معاون وزیر نفت در خصوص نامزد‌های این سمت، حاضر نشد از کسی نام ببرد، اما اظهار کرد: حدود هفت تا هشت کاندیدا در نفت و خارج از حوزه نفت وجود دارند که برخی از آن‌ها از وزارت خارجه هستند.

بیشتر بخوانید: کاظم پور اردبیلی برای کشور با شرافت کار کرد

او در خصوص این که در صورت پیشنهاد، آیا تمایل دارد این سمت را بپذیرد، بیان کرد:  من نماینده موقتی هستم و چند روز پیش این موضوع به اوپک اعلام شد. سمتی وجود دارد که باید یک نفر عهده دار آن شود. من و وزیر نفت به دنبال انتخاب یک نفر به عنوان نماینده ایران در اوپک هستیم و تا زمانی که کسی انتخاب شود، این سمت برعهده من خواهد بود.

زمانی نیا در پاسخ به این پرسش پلاتس که از دست دادن کاظم پور و سهم ایران از بازار نفت برای شما نگران کننده نیست، اظهار کرد: من مایل نیستم از واژه نگران کننده استفاده کنم. چالش ما افزایش پیدا کرده است، تولید اندک بوده و بازار بسیار محدود است و تحریم‌های غیرمنصفانه آمریکا همچنان علیه ایران به کار گرفته می‌شود. مصرف نفت کاهش پیدا کرده و بیماری کووید 19 مشکلات را مضاعف کرده است. به همین دلیل است که می‌گویم فضای بین المللی به طور کلی شکننده و چالش برانگیز شده است. مسائل امنیتی، اقتصادی و نفتی بسیار پیچیده و چالش برانگیز شده اند.

نماینده موقت ایران در اوپک در خصوص نحوه رویارویی ایران با شرایط چالش برانگیز و دفاع از صنعت نفت خود گفت: با توجه به این که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیش است، بعید است وضعیت تحریم‌ها تا نوامبر تغییری کند. بازار نفت به تدریج رو به بهبود است و نشانه‌هایی از افزایش تدریجی مصرف حداقل در چین دیده می‌شود و تصور ما بر این است که طی یک تا دو ماه آینده سایر کشور‌های جهان هم به تدریج خود را با وضعیت فعلی وفق می‌ددهند، اما مشکل ما تحریم‌ها هستند. مشکل ایران چگونگی فروش نفت است. گاهی آمریکایی‌ها در مطبوعات از قاچاق نفت صحبت می‌کنند، اما این قاچاق نفت نیست بلکه کسب و کار مشروعی است که آمریکایی‌ها تحریم کرده اند و این امر فروش نفت را قاچاق نمی‌سازد. با این حال تحریم‌ها یک مزیت برای اقتصاد ایران داشته که با چالش‌های بسیاری روبه‌روست و باعث تطبیق ساختاری تدریجی با درآمد نفتی کمتر شده است. در نهایت به نظر می‌رسد در پنج تا 10 سال آینده ایران خود را در وضعیتی پیدا می‌کند که نیاز چندانی به درآمد نفتی نخواهد داشت؛ بنابراین آسیبی که ما از سقوط قیمت نفت تجربه کردیم، نسبت به بسیاری از کشور‌های دیگر تولیدکننده نفت قابل مدیریت بود.

او در مورد تعداد مشتریان نفت ایران حاضر به توضیح نشد، اما این گفته که ایران در حال حاضر دو یا سه مشتری نفتی دارد را رد کرد.

معاون وزیر نفت درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر تولید نفت ایران اظهار کرد: ملاحظات سلامتی مشکلی برای ما ایجاد نکرد، زیرا مقامات بهداشت در این عرصه به خوبی عمل کردند. ویروس کرونا و ملاحظات بهداشتی روی تولید نفت ایران تاثیر نگذاشت، اما تقاضای کمتر برای نفت تاثیرگذار بود.

او درباره این که آیا سیاست ایران در خصوص اوپک با تغییرات فعلی بازار عوض شده است، بیان کرد: سیاست ایران در قبال اوپک تغییر نکرده و ما همچنان اوپک را دارای پتانسیل ایفای نقش در برقراری توازن بازار می‌بینیم.

گفتنی است، حسین کاظم پور، نماینده فقید ایران در اوپک که شنبه 27 اردیبهشت بر اثر خونریزی مغزی درگذشت، همواره در پشت صحنه با مذاکرات در خصوص سیاست تولید، نقش سازنده‌ای را ایفا کرده و به وزیران نفت در دولت‌های مختلف کمک می‌کرد.

فقدان او در شرایط حساس تبعات ویرانگر پاندمی ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی و فشار حداکثری تحریم‌های آمریکا علیه ایران روی داد.

ایران در حال حاضر از مشارکت در کاهش تولید اوپک پلاس معاف است که امتیاز مذکور در مذاکراتی که کاظم پور در اواخر سال 2018 داشت، کسب شد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdchkmn-.23nwkdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما