تاریخ انتشار :جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۷
جالب است ۰
برای هفته منتهی به ۲۴ اردیبهشت بررسی شد؛

تحلیل هفتگی صنایع بورسی

در هفته منتهی به ۲۴ اردیبهشت ماه از ۳۹ صنعت بورسی ۱۸ گروه با رشد میانگین قیمت‌ها و در مقابل ۱۹ گروه با افت شاخص صنعت خود مواجه شدند. بیشترین رشد شاخص صنعت به میزان ۲۴ درصد در این هفته به گروه خودرو و ساخت قطعات رسید.
تحلیل هفتگی صنایع بورسی
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،بورس تهران معاملات این هفته خود را در دو نیمه متفاوت به پایان رساند. در سه روز ابتدای هفته منتهی به ۲۴ اردیبهشت‌ماه شاخص سهام به روند صعودی خود ادامه داد و توانست ضمن عبور از سوپرکانال یک میلیون واحدی، تا میانه سطح یک میلیون و ۴۷ هزار واحدی صعود کند. دو روز پایانی هفته مورد بررسی اما شرایط یه گونه‌ای متفاوت رقم خورد. روز سه شنبه نماگر اصلی بورس تهران با ثبت بیشترین افت در دو ماه اخیر، ۲.۵ درصد کاهش یافت و به محدوده یک میلیون و ۲۰ هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. این روند در آخرین روز معاملاتی هفته نیز ادامه پیدا کرد تا بازدهی هفتگی این نماگر را به ۴.۱ درصد محدود کند. در این میان اما صنایع بورسی نیز عملکرد متفاوتی را نشان دادند. برای بررسی وضعیت گروه‌های ۳۹گانه بورسی لازم است نگاهی نیز به بازدهی دو شاخص هم‌وزن و شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بازار بیندازیم. در هفته‌ای که شاخص کل با رشد بیش از ۴ درصدی همراه شد، شاخص کل هم وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، به رشد ۲.۶ درصدی بسنده کرد. این مهم در حالی رقم خورد که شاهد رشد بیش از ۷ درصدی شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورس تهران بودیم. این شاخص از ۳۰ بنگاه اقتصادی تشکیل شده است که ۵۸ درصد از ارزش کل بازار را در اختیار دارند و به غیر از شرکت‌های زیرمجموعه گروه‌های کالایی، برخی از نمادهای بزرگ بانکی، رایانه‌ای، فنی و مخابراتی را نیز در خود جای داده است. از این رو بیشترین رشد قیمت سهام نیز در هفته منتهی به ۲۴ اردیبهشت‌ماه از آن گروه‌های بزرگ بورس تهران شده است. با این توضیحات به سراغ گروه‌های ۳۹گانه بورسی می‌رویم.

بر اساس آمار، در هفته منتهی به ۲۴ اردیبهشت ماه از ۳۹ صنعت بورسی ۱۸ گروه با رشد میانگین قیمت‌ها و در مقابل ۱۹ گروه با افت شاخص صنعت خود مواجه شدند. بیشترین رشد شاخص صنعت به میزان ۲۴ درصد در این هفته به گروه خودرو و ساخت قطعات رسید. این صنعت در حال حاضر ۳.۸ درصد از کل ارزش بازار بورس تهران را در اختیار دارد. این گروه رشد شاخص صنعت خود در هفته مورد بررسی را مرهون بازگشایی یکی از بزرگ ترین خودروسازهایش بود. دو ماهی بود که بورس تهران در غیاب نمادهای بزرگ خودروساز به معاملات روزانه خود ادامه می‌داد. در این راستا دو خودروساز بزرگ یعنی سایپا و ایران‌خودرو از اواخر سال ۹۸ به سبب برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصویب افزایش سرمایه متوقف شدند. نماد معاملاتی شرکت سایپا روز دوشنبه با کشف قیمت ۱۲۶۷ ریالی که حکایت از رشد ۱۰۳ درصدی در مقایسه با قیمت قبل از توقف داشت، به گردونه معاملات بازگشت و تا پایان هفته در سقف قیمت روزانه دادوستد شد. این بازگشایی یکی از اصلی‌ترین دلایل صدرنشینی گروه خودرو و ساخت قطعات در جدول بازدهی هفتگی بود. «خودرو» دیگر نماد زیرمجموعه این گروه نیز از دو ماه پیش به دلیل برگزاری مجمع افزایش سرمایه متوقف است و به احتمال زیاد در روزهای آتی به بازار باز می‌گردد. این گروه در مجموع ۲۰ شرکت را در خود جای داده است. لازم به ذکر است بانکی‌ها با ثبت دادوستد ۵ میلیارد و ۷۱۵ میلیون سهم به ارزش ۴۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی در این هفته همراه شد.

دومین گروه پربازده بورس تهران در این هفته اما پالایشی‌ها بودند که با افزایش ۱۴.۴ درصدی میانگین قیمت زیرمجموعه‌های خود همراه شد. در این گروه ۸ شرکت جای گرفته است و سهمی ۶.۹ درصدی از ارزش کل بورس تهران را در اختیار دارد. ضمن آنکه با دادوستد ۹ هزار و ۹۱۶ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را در اختیار گرفتند.

در ادامه معدنی‌ها با ۱۰ شرکت زیرمجموعه و سهم ۹درصدی از ارزش کل بازار سهام معاملات این هفته را با رشد بیش از ۱۴ درصدی به پایان رساند و از این منظر سومین صنعت با بیشترین درصد بازدهی شد.

روند مناسب بازار جهانی و رشد قیمتی فلزات و نفت در این هفته یکی از مهمترین محرک‌های رشد قیمت سهام کالایی بورس تهران عنوان کرد. در این راستا گروه فلزات اساسی نیز رشد هفتگی بالغ بر ۷.۲ را تجربه کرد.

یکی دیگر از گروه‌های پربازده بورس تهران در هفته مورد بررسی اما بانکی‌ها بودند. این گروه ۷ شرکت را در خود جای داده است و با سهم ۸.۵ درصدی از ارزش کل بازار سهام، در هفته منتهی به ۲۴ اردیبهشت‌ماه با رشد ۱۰.۷ درصدی سهام زیرمجموعه خود همراه شد تا از این منظر رتبه چهارم را در اختیار گیرد. بیشترین حجم معاملات گروه‌های بورسی نیز در این هفته با معامله ۲۰ میلیارد و ۹۳۵ میلوین سهمی از آن بانکی‌ها شد.

در آنسوی بازار اما گروه‌های کوچک و عمدتا تک سهم با بیشترین افت شاخص مواجه شدند. گروه استخراج نفت و گاز با تک نماد «حفاری» این هفته با افت قیمت ۱۳.۶ درصدی در قعر جدول بازدهی بورس تهران در هفته منتهی به ۲۴ اردیبهشت ماه قرار گرفت و پس از آن به ترتیب اطلاعات و ارتباطات، حمل و نقل و وسایل ارتباطی که در مجموع تنها ۰.۵ درصد از ارزش کل بازار را در اختیار دارند، زیان‌ده‌ترین صنایع بورس تهران در هفته مورد بررسی بودند.





https://sarmayegozarionline.ir/vdcjyxem.uqehvzsffu.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین