تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۳
جالب است ۰
توافق کاهش تولید اوپک پلاس از روز جمعه رسما آغاز شد و عملکرد روسیه ممکن است مشخص کند آیا این گروه موفق می شود به روند احیای بازار نفت از بحران ویروس کرونا سرعت ببخشد یا خیر.
عامل تعیین کننده در موفقیت پیمان اوپک پلاس
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، تحت توافق اوپک پلاس که 23 کشور در آن حضور دارند، قرار است 9.7 میلیون بشکه در روز نفت طی ماههای مه و ژوئن کاهش داده شود و سپس محدودیت عرضه تا پایان سال 2020 به 7.7 میلیون بشکه در روز و از سال 2021 تا سه ماهه اول سال 2020 به 5.8 میلیون بشکه در روز تسهیل می شود.

با توجه به تاریخچه قبلی پیمان اوپک پلاس، در پایبندی عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس به سهمیه کاهش تولید تردید چندانی وجود ندارد و در واقع این کشورها هفته گذشته زودتر از موعد کاهش تولیدشان را آغاز کردند.

با این حال روسیه که در گذشته به دفعات سهمیه کاهش تولید خود را نقض کرده، با بدبینی زیادی نسبت به تمایل این کشور برای همکاری روبروست. سهمیه تولید روسیه مانند عربستان سعودی 8.5 میلیون بشکه در روز است و باید تولیدش را حدود دو میلیون بشکه در روز معادل حدود یک پنجم از تولید نفت اخیرش کاهش دهد.

استفن برنوک، تحلیلگر شرکت PVM Oil Associates در این باره اظهار کرد: مسکو از زمان آغاز توافق اوپک پلاس در سه سال پیش، مرتبا به تعهداتش برای کاهش تولید عمل نکرد و اگر بخواهیم ساده بگوییم روسیه نقض سهمیه کاهش تولید خود را به یک هنر تبدیل کرد.

ضربه شدید کرونا به تقاضای جهانی برای نفت

کوتاهی در پایبندی به توافق کاهش تولید، توانایی اتحاد اوپک پلاس برای مقابله با آسیب شدید به تقاضای جهانی برای نفت تضعیف خواهد کرد. به گفته تحلیلگران، عربستان سعودی که در دوره های قبلی پیمان محدودیت عرضه، با کاهش بیش از میزان توافق شده تولید کوتاهی سایر همتایانش در اوپک پلاس را جبران کرده بود احتمالا این بار پیش از این که بخواهد تولیدش را بیشتر از سهمیه کاهش دهد، مایل خواهد بود رفتار خوب سایرین را مشاهده کند.

اظهارات مقامات روسی نشان می دهد که روسیه این بار بیشترین تلاش خود را برای کاهش تولید انجام خواهد داد. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه چهارشنبه گذشته اظهار کرد که این کشور تولیدش را در ماه مه 19 درصد در مقایسه با سطح تولید فوریه کاهش خواهد داد.

طبق اعلام روسیه، این کشور در فوریه حدود 11.3 میلیون بشکه در روز نفت و میعانات تولید کرد و بنابراین کاهش 19 درصدی به منزله تولید 9.15 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی پس از امضای توافق جدید کاهش تولید اوپک پلاس، به خبرنگاران گفت که وی به نظاره آمار تولید خواهد نشست و تا ژوئن معلوم خواهد شد کدام کشور به کاهش تولید عمل کرده و کدام کشور عمل نکرده است.

تقلای عراق برای کاهش تولید نفت

علاوه بر روسیه، عراق هم برای اعمال توافق کاهش تولید اوپک پلاس و عمل به تعهداتش با مشکل روبروست.

طبق محاسبات پلاتس، زمانی که مصرف داخلی، سهم دولت منطقه ای کردستان از تولید و پرداخت به شرکتهای نفتی بین المللی حساب شود، سهمیه تولید 3.75 میلیون بشکه در روز عراق حدود 1.75 میلیون بشکه در روز برای تولید درآمد برای دولت فدرال باقی خواهد گذاشت. در قیمت فعلی نفت، درآمد سال 2020 کمتر از یک چهارم سال 2019 خواهد بود و بودجه عراق را در مضیقه شدیدتری قرار می دهد.

چندین عضو پارلمان به توافق کاهش تولید عراق معترض شده و اعلام کرده اند که ثامر غضبان، وزیر نفت به عنوان عضوی از دولت موقت اختیار موافقت با توافق کاهش تولید اوپک پلاس را نداشته است.

در این بین، نیجریه که یکی دیگر از اعضای اوپک پلاس با سابقه نه چندان درخشان در عمل به تعهداتش بوده است، اعلام کرده که به دلیل نبود تقاضا برای نفت این کشور و ظرفیت ناکافی مخازن ناچار خواهد بود تولید خود را خواه ناخواه کاهش دهد. شرکت ملی نفت نیجریه در تلاش برای خلاص شدن از نفت مازادی که به فروش نرفته، قیمت فروش رسمی خود در ماه مه را کاهش داده است.

وقتی که 100 درصد کافی نیست

حتی اگر اعضای اوپک پلاس پایبندی 100 درصدی به توافق کاهش تولید داشته باشند، نبرد دشواری برای بالا بردن قیمتها پیش رو دارند. مقامات اظهار کرده اند که روی کاهش تولید ناخواسته تولیدکنندگان خارج از این گروه و برنامه خرید نفت برای پر کردن ذخایر نفت استراتژیک کشورهای متعدد که توسط آژانس بین المللی انرژی هماهنگ شده، حساب می کنند که حدود هفت میلیون بشکه در روز علاوه بر کاهش تولید اوپک پلاس از بازار خارج خواهد کرد.

بر اساس گزارش پلاتس، با این حال بسیاری از تحلیلگران پیش بینی می کنند که این رقم برای جبران افت روزانه 20 میلیون بشکه تقاضا برای نفت که ناشی از شیوع پاندمی ویروس کرونا در سه ماهه اول بوده است، کافی نخواهد بود.

اس اند پی گلوبال پلاتس آنالیتیکس برآورد کرده که بازار شاهد کاهش حدود 2.1 میلیون بشکه در روز تولید غیراقتصادی بوده که به هیچ وجه برای جلوگیری از اشباع مخازن نفت تا چند هفته دیگر کافی نخواهد بود.

کریس میگلی، مدیر بخش تحلیل "اس اند پی پلاس" در این باره گفت: با وجود کاهش تولید اوپک پلاس، کاهش تولید بیشتری به خصوص در آمریکا و کانادا ضروری است و قیمتهای اندک در یک تا دو ماه آینده ضروری هستند تا عرضه شکاف 15 تا 20 میلیون بشکه در روز خود با تقاضا را پر کند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcciiqe.2bqo08laa2.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما