تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۹
جالب است ۰
سخنگوی دولت از زمان عرضه سهام دولت در ۴ پالایشگاه‌ بورسی، ایران خودرو، سایپا، فولاد مبارکه، ملی مس و محل صرف درامدهای حاصل از واگذاری ها خبر داد.
زمان عرضه سهام شرکت های دولتی تا پایان سال ۹۹
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،علی ربیعی واگذاری سهام شرکت‌های دولتی را از مهمترین اقدامات دولت برای رشد اقتصادی دانست و گفت: این واگذاری‌ها منجر به سرمایه‌گذاری‌های مجدد در اقتصاد و صنعت خواهد شد که عامل اصلی برای رونق تولید، افزایش اشتغال و سرمایه‌گذاری‌های جدیدتر می‌شود.

کوچک‌سازی دولت

وی افزود: عرضه سهام و واگذاری شرکت‌های دولتی، گام دیگری برای کوچک‌سازی دولت و بزرگ کردن حوزه عمومی و بخش‌های صنعتی خصوصی به عنوان یک استراتژی از سوی دولت دنبال می‌شود. دولت با اجرای سیاست‌های واگذاری سهام و شرکت‌ها به دنبال کسب درآمد و هزینه‌کرد درآمدها نیست. درآمد این واگذاری‌ها در نهادهای عمومی یا در بخش‌هایی از دولت منجر به سرمایه گذاری‌های مجدد شده که همین امر زمینه ساز تولید، افزایش اشتغال و سرمایه گذاری‌های جدیدتر می‌شود.

استراتژی‌ها دولت در اصل ۴۴

این مقام مسئول با اشاره به استراتژی‌ها دولت در اصل ۴۴، خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌ها عنوان کرد: برخی این روزها الفاظی به کار می برند که دولت با این واگذاری‌ها می‌خواهد هزینه‌های جاری را تامین کند یا پول آن را به بخش‌های غیرمولد ببرد که بطور قطع این گونه نیست. قطعا بخشی از درآمد های این واگذاری‌ها به بخش‌های مولد اختصاص خواهد یافت بخصوص در نهادهای عمومی مثل سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) که سهام خود را عرضه خواهند کرد بنابراین منجر به سرمایه گذاری جدید می شود.

زمان آغاز عرضه سهام دولت در چهار پالایشگاه‌ از اول تیر

ربیعی با بیان اینکه مرحله اول واگذاری‌ها از طریق صندوق‌های واگذاری قابل معامله در بورس (ETF) بصورت پذیره‌نویسی انجام می‌شود، گفت: پذیره نویسی باقیمانده سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت و تجارت، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین از یکشنبه ۱۴ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا ۳۱ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: مرحله دوم واگذاری‌ها از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس مربوط به باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس است که از اول تیر ماه آغاز می شود.

عرضه سهام «خودرو، خساپا، فولاد، فملی» در نیمه دوم سال

ربیعی اضافه کرد: مرحله سوم واگذاری ها از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس، باقی مانده سهام دولت در شرکت های ایران خودرو، سایپا، فولاد مبارکه و ملی مس است که این هم طبق برنامه ریزی انجام شده باید در ۶ ماهه دوم سال ۹۹ انجام شود.

بخشی از واگذاری هم در قالب هلدینگ‌های تخصصی و بصورت مجزا خواهد بود. اینها برای این است که تمام شرکت‌های غیربورسی را هم بتوانیم ‌تحت عنوان شرکت‌های بورسی واگذار کنیم. برای غیر بورسی ها هم  اولویت شرکت‌های سودده است که آنها را در قالب هلدینگ‌های تخصصی یا بصورت مجزا می‌بریم.

ایجاد هلدینگ‌های تخصصی

وی توضیح داد: ایجاد هلدینگ‌های تخصصی به شرط آنکه هیچ شرکت جدیدی ایجاد نشود یعنی یک هلدینگ تخصصی ایجاد می‌شود و از ظرفیت‌ پوسته هایی که وجود دارد استفاده می‌شود و شرکت جدیدی تاسیس نخواهد شد بنابراین اشکال شرکت های جدید را نخواهد داشت. بخشی هم بصورت مجزا و پذیرش آنها در بازار سرمایه و واگذاری آنها تا ۴۹ درصد سهام است که اگر بخواهم به موارد مهم اشاره کنم واگذاری در قالب هلدینگ‌های پالایش نفت، هلدینگ‌های نیروگاهی و هلدینگ‌های کشاورزی است.

واگذاری پرسپولیس و استقلال

سخنگوی دولت واگذاری‌ها را به دو دسته هلدینگ‌ها و شرکت‌های مجزا تقسیم کرد و گفت: در واگذاری شرکت‌های مجزا، شرکت فولاد آذربایجان که به همراه طرح فولاد میانه قرار دارد و شرکت آلومینیوم ایران، هواپیمایی کیش ایر و مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی پرسپولیس و استقلال هستند. البته شرکت ‌های سرمایه گذاری صنعت آب و برق هم واگذار خواهد شد.

برنامه جامع دولت برای واگذاری‌ها

ربیعی افزود: دولت یک برنامه جامع و مفصل در زمینه واگذاری‌ها دارد به طوری که در قالب سازمان‌های توسعه‌ای و شرکت‌های مادرتخصصی تا سقف ۳۰ درصد در این بخش پس از اینکه در بازار سرمایه پذیرش شوند، واگذاری‌ها انجام خواهد شد. ایدرو و ایمیدرو از مهمترین  سازمان‌های توسعه‌ای هستند که هر کدام با ارزش‌هایی که مشخص شده واگذار خواهند شد.

وی گفت: تولید نیروی برق حرارتی، سازمان تهیه کالای آب و برق (ساتکاپ) و در نهایت در بخش تخصصی‌ها شرکت ملی پالایش پخش فرآورده های نفتی است که دولت بنا دارد در مراحل مختلف و با شیوه‌های مختلف آنها را به بخش خصوصی واگذار کند و با تامین مالی آنها بتواند در دوران کرونا از سرمایه گذاری‌ها و ایجاد اشتغال‌های جدید و یا حتی اتمام پروژه های نیمه تمام حمایت کند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcc4sqe.2bqoo8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما