تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۶
جالب است ۰
خطیبی گفت: با توجه به کاهش شدید قیمت نفت و عدم توافق میان اوپک و اوپک پلاس، بحران نفت دامن گاز را هم گرفت.
بحران نفت در جهان دامن گاز را هم گرفت
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،سید محمد علی خطیبی نماینده پیشین ایران در اوپک با اشاره به ریزش قیمت محموله‌های تک گاز طبیعی مایع (LNG) در آسیا گفت: تمام محصولات نفتی اعم از LPG و LNG با قیمت نفت مرتبط هستند؛ چرا که استانداردها از یک واحد است و کاهش قیمت نفت بر تغییر قیمت گاز موثر است.

او افزود: یکی از عجیب‌ترین پیامدهای افت قیمت محموله‌های تک LNG در بازار آسیا این است که آنها اکنون به اندازه بهای معاملات گاز طبیعی آمریکا پایین هستند و در حال حاضر هم نخستین قربانی سقوط قیمت LNG، صادرات آمریکا به آسیا خواهد بود.

خطیبی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت‌های فعلی محموله‌های تک LNG در بازار آسیا پایین‌تر از قیمت سودآوری بسیاری از صادرکنندگان از جمله استرالیا و صادرکنندگان آسیایی مانند مالزی و اندونزی است اما مسئله این جاست که اگرچه محموله‌های استرالیایی در قیمت‌های فعلی ضرر می‌کنند اما ضررشان در مقایسه با صادرکنندگان آمریکایی کمتر است.

نماینده پیشین ایران در اوپک با اشاره به آخرین وضعیت قیمت نفت در جهان گفت: تا زمانی که مصرف نفت احیا نشود، بازار انرژی به وضعیت مطلوب خود نخواهد رسید و در حال حاضر با توجه به بازار آشفته نفت در جهان کشتی‌های نفتی به مراکز ذخیره‌سازی نفت بر روی آب تبدیل شده‌اند و تا زمانی که این محصولات نفتی تولید و مصرف نشوند، پالایشگاه هم  به تولید فرآورده‌های نفتی رغبت ندارد.

او افزود: اگر توافقی که صورت گرفت زودتر از ماه می اجرایی می‌شد قطعا بازار اینگونه نبود حالا باید منتظر ماند و دید که پس از اجرای توافقات ماه می این بازار نفت از آشفتگی خارج می‌شود یا خیر؟

خطیبی ادامه داد: شوک‌های قیمتی نفت، اثر تورم رکودی بر اقتصاد کشورها وارد کرده است و این شوک‌ها می‌تواند منجر به کاهش نرخ رشد اقتصادی و در کنار آن افزایش نرخ تورم در کشورها  شود.

نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: خوشبختانه پالایشگا‌ه‌های کشور ما نسبت به کشورهای دیگر وضعیت نرمال و عادی دارند،  این در حالی است که بسیاری از پالایشگاه‌ها در سراسر جهان ناچار به کاهش تولید شده‌اند و حتی در برخی از بازارها، تولیدکنندگان نفت خام برای بقای خود، نفت خام تولید شده را با قیمت‌های منفی به مشتریان تحویل می‌دهند.

خطیبی تصریح کرد: در مجموع تا زمانی که خبری از توقف بیماری کرونا در سطح جهان و همچنین هر گونه توافقی میان اوپک و اوپک پلاس به دنیا مخابره نشود، قیمت نفت در کوتاه‌مدت نمی‌تواند حمایت‌های شکسته‌شده خود را پس بگیرد.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcgxq93.ak9yy4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین