تاریخ انتشار :جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۲
جالب است ۰
سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: خرید تضمینی گندم از کشاورزان جنوب کشور به مرز ۵۰۰ هزار تن رسیده و تاکنون ۹۰ درصد مطالبات کشاورزان گندمکار پرداخت شده است.
 ۵۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کشور خریداری شد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،جواد وفابخش روز جمعه با اشاره به آغاز برداشت گندم در استان‌های دارای اقلیم گرم و خشک جنوب کشور، افزود: کار برداشت و خرید گندم در حال حاضر در این استان‌ها از جمله بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، منطقه جیرفت، شهرستان کهنوج، شهرستان قلعه گنج در جنوب کرمان، شهرستان مهر در جنوب استان فارس، شهرستان هندیجان و شهرستان‌های مجاور استان خوزستان آغاز شده است.

وی ادامه داد: با توجه به بارندگی و شرایط مطلوب آب و هوایی در سال جاری، پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 14 میلیون تن گندم در کشور توسط بهره‌برداران بخش کشاورزی تولید شود.

وی با بیان اینکه برداشت گندم به‌تدریج بعد از مناطق خشک جنوب در مناطق معتدل مانند استان خوزستان و استان‌های هم‌اقلیم از هفته اول خردادماه آغاز خواهد شد، افزود: از مجموع تولیدات امسال، پیش‌بینی شده است 10.5 تا 11 میلیون تن از گندم به صورت تضمینی خریداری ‌شود.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: البته استمرار شرایط مطلوب برای ظرفیت تولید بیشتر وجود دارد؛ زیرا دوره کشت و برداشت گندم کشور هر کدام  100 روز طول می‌کشد که خوشبین هستیم که تغییرات به نفع تولید کشور باشد.

به گزارش ایرنا، بیش از 6 میلیون هکتار گندم‌زار شامل حدود 2 میلیون هکتار مزرعه آبی و چهار میلیون و 50 هزار هکتار مزرعه دیم در کشور وجود دارد که براساس اعلام کارشناسان چنانچه تولید این محصول به 14 میلیون تن برسد بیش از نیاز داخلی خواهد بود.

این موفقیت از یک سو مدیون شرایط مناسب آب و هوایی است و از سوی دیگر در پی برنامه‌ریزی اصولی و اقدام‌های فنی طی سه سال گذشته به دست می‌آید؛ برداشت گندم در کشور حدود چهار و نیم ماه به طول می‌انجامد و از خردادماه در مناطق معتدل و طی نیمه دوم مرداد در مناطق سردسیر آغاز می‌شود.

17 هزار دستگاه کمباین برداشت گندم را در کشور انجام می‌دهند که 12 هزار و 500 دستگاه، کمباین مهاجر هستند.

قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم نان 25 هزار ریال و هر کیلوگرم گندم دوروم یا ماکارونی 26 هزار ریال اعلام شده اما گفته می‌شود که انجمن کارخانه‌های تولید ماکارونی کشور طی قراردادی با کشاورزان برخی استان‌ها مانند کرمانشاه، ایلام و جنوب کرمان، اعلام کرده‌ است که گندم دوروم آنان را 10 درصد بیشتر از قیمت خرید تضمینی خریداری می‌کند.

https://sarmayegozarionline.ir/vdccssqe.2bqoe8laa2.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما