تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۴
جالب است ۰
رویترز طی گزارشی نوشت چین در سه ماهه نخست امسال به جای کاهش واردات نفت، رقم ورودی به مخازن راهبردی را تقریبا دو برابر کرده است؛ درحالی که حتی مخازن نفتی آمریکا هم در حال پر شدن است، این اقدام از توانایی منحصربفرد این کشور خبر می دهد.
چین ذخیره سازی نفت خود را دو برابر کرد
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،با توجه به این که شیوع ویروس کرونا مصرف داخلی نفت در چین را کاهش داده است، چین به جای کاهش واردات، در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال 2019، ذخیره سازی نفت خام را تقریبا 2 برابر کرده است.

چین آمارهای رسمی مقدار ورودی به ذخایر راهبردی و تجاریش را منتشر نمی کند اما می توان با تفریق مقدار نفت خام پالایش شده پالایشگاه ها از مجموع نفت در دسترس هم از واردات و هم تولید داخلی، رقمی برآورد کرد.

بر اساس آمارهای گمرک چین، این کشور در سه ماهه نخست امسال روزانه 10.2 میلیون بشکه نفت وارد کرده است.

با توجه به اینکه مجموع نفت در دسترس در این سه ماهه 13.94 میلیون بشکه در روز بوده، تولید داخلی 3.74 میلیون بشکه در روز بوده است.

همچنین ظرفیت پالایشگاه برای سه ماهه نخست امسال در چین معادل 11.96 میلیون بشکه در روز بوده است و این بدان معناست که 1.98 میلیون بشکه نفت در روز توسط پالایشگاه ها پالایش نشده است.

انجام محاسبات مشابه برای سه ماهه نخست سال گذشته، واردات 9.83 میلیون بشکه در روز، تولید داخلی 3.84 میلیون بشکه در روز و پالایش 12.6 میلیون بشکه در روز توسط پالایشگاه ها را نشان می دهد. در این میان 1.07 میلیون بشکه در روز باقی می ماند.

این ارقام نشان می دهد چین تقریبا نرخ ورود نفت به ذخایر خود را در سه ماهه نخست 2020، دو برابر کرده است. این کشور این اقدام را با هدف مدیریت خسارت وارده بر مصرف ناشی از شیوع ویروس کرونا که بیشتر این کشور را در نوعی قرنطینه فرو برده، انجام داده است.

همچنین شایان ذکر است که صادرات سوخت پالایش شده در سه ماهه نخست امسال افزایش یافته و با 9.7 درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال به 18.02 میلیون تن رسیده است.

تفکیک انواع محصولات پالایش شده هنوز در دسترس نیست اما احتمالا بخش عمده این افزایش برای بنزین و نفت سفید جت و دیزل بوده است.

روی هم رفته، تصویری که از سه ماهه نخست چین دیده می شود این است که این کشور تصمیم گرفته به جای کاهش واردات، ذخایر خود را افزایش دهد.

به نوشته این گزارش، دیگر کشورهای واردکننده نفت به آسانی، توانایی انتقال نفت وارداتی به ذخایر خود را به میزانی که چین می تواند، ندارند به این معنی که آنها مجبورند میزان واردات را کاهش دهند.

حتی کشورهایی با مخازن تجاری و راهبردی بزرگ نظیر آمریکا هم خواهند فهمید که حجم نفت در دسترس بسیار زیاد است و طی چند هفته و نه چند ماه، نفت در دسترس از میزان فضایی که برای ذخیره سازی وجود دارد، بیشتر خواهد بود.

توانایی چین در 2 برابر کردن ورودی به مخازن خود یعنی تقریبا 2 میلیون بشکه در روز در یک بازه زمانی سه ماهه، نه تنها یک طرح و مدل نیست بلکه منحصر بفرد است.

مقدار ورودی مخازن ذخیره سازی چین در سطح 2 میلیون بشکه در روز، 25 درصد بیش از کل مصرف نفت انگلستان، ششمین اقتصاد جهان است.

همچنین احتمالا چین به پر کردن ذخایر خود ادامه خواهد داد. به ویژه با توجه به سقوط قیمت ها از زمان شیوع ویروس کرونا که بیشتر کشورهای پیشرفته را در نوعی قرنطینه فرو برده است.

رویترز به نقل از آمارهای ریفینیتیو که کشتی ها را رهیابی می کند، نوشت چین احتمالا در ماه جاری میلادی 9.35 میلیون بشکه نفت از طریق دریا وارد می کند که نسبت به ماه مارس برابر با 8.8 میلیون بشکه در روز بیشتر است. آمارهای ریفینیتیو بر اساس محموله های تخلیه شده، در انتظار تخلیه یا در مسیر حرکت یا در آستانه بارگیری تا پایان ماه است.

واردات دریایی شامل حجم وارداتی از خط لوله روسیه و آسیای میانه نیست که حدودا در ماه مارس 843 هزار بشکه در روز بود.

اشتهای چین برای واردات نفت خام به منظور ذخیره سازی، احتمالا یکی از اندک نقاط روشن برای صنعت نفتی است که در حال حاضر به شدت تحت فشار است. هرچند که این به تنهایی برای جبران کاهش حدود 30 میلیون بشکه نفت در روز از مصرف جهان کافی نیست.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcdon09.yt0j56a22y.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین